Sovande kvinna Bild:

Så tolkar du dina drömmar

Allt om sömnparalys, drömtydning och sömnsvårigheter

Sömnen är otroligt viktig för vårt välbefinnande. Därför är det lätt att bli orolig om man drabbas av sömnstörningar som mardrömmar, sömnparalys eller insomningssvårigheter. Här reder vi ut vad du kan göra åt dina sömnproblem och om våra drömmar egentligen har någon betydelse.

Publicerad 2017-02-28 | Senast ändrad 2017-05-17 | Agnes Loman

De flesta drabbas någon gång i livet av en period med sömnsvårighet. Att man får problem med sömnen kan bero på en mängd olika faktorer som stress, oro eller ångest. Om man har så pass svårt att sova att det påverkar det dagliga livet under en längre period är det viktigt att få hjälp. Som vuxen är det vanligaste att man behöver sex till nio timmars sömn per natt.

Sömnparalys – obehagligt men ofarligt

Har du någon gång vaknat och det har känts som att du är totalförlamad och varken kan prata eller andas? Det är ett tillstånd som kallas sömnparalys och den läskiga känslan inträffar ofta precis när man håller på att somna eller har vaknat.
– Sömnparalys är något som inträffar varje natt. Musklerna funkar inte när vi sover och drömmer, det är förklaringen till att du inte ligger och boxar i luften när du till exempel drömmer att du slåss, berättar Christian Benedict sömnforskare på Uppsala universitet. 
Det är inte farligt och händer de flesta några gånger i livet.
– De flesta sömnproblem är ett symptom på något annat, som att man är stressad eller har ett ångestsyndrom. Därför kan man söka hjälp om man ofta drabbas av den här känslan, säger Christian Benedict. 

Drömmar – vad betyder de? 

Att försöka tyda och se mening i sina drömmar är något människor försökt göra i alla tider.
– När vi drömmer är den främre delen av vår hjärna bortkopplad, det är anledningen till att det händer saker i drömmarna som inte kan hända på riktigt, säger Christian Benedict. 
Men hur är det egentligen, kan man verkligen tyda sina drömmar?
– Drömmar är väldigt individuellt och vad vi drömmer beror på våra tidigare erfarenheter. Men våra drömmar kan absolut säga något om hur vi mår. Många har samma återkommande drömmar genom hela livet, drömmar som ofta kommer tillbaka när vi till exempel är stressade eller oroliga för någonting.

– Man ska inte tolka drömmarna för bokstavligt, det finns inget som betyder samma sak för alla, säger Christian Benedict. 

Svårt att somna – då ska du söka hjälp

Att man ibland har svårt att sova är inte konstigt, men kan vara väldigt jobbigt. Det finns många faktorer som gör att man kan ha svårt att komma till ro. Livsstilsfaktorer som rökning, alkohol eller sent koffeinintag kan påverka både det och kvalitén på vår sömn. Om man har svårt att sova, vaknar och inte kan somna om eller sover mycket och ändå vaknar trött kan det vara symptom på något annat.
– Det kan vara något psykiskt som stress eller ångest. Men det kan också vara något fysiskt som sömnapné, sura uppstötningar eller biverkningar av någon medicin man äter, säger Christian Benedict. Har man svårt att sova under en längre period så kan man gå till en läkare för att få hjälp.
– Sömnen är väldigt viktig för hjärnans återhämtning. Det är då den får en paus från alla intryck, berättar Christian Benedict. 

Sömnforskarens bästa tips för att sova gott

  1. Fysisk aktivitet 2–3 timmar innan du planerar att gå och lägga dig.
  2. Undvika att dricka/äta koffein (finns tex i kaffe/cola/mörk choklad/grönt te) på kvällen
  3. Ingen alkohol på kvällen, det försämrar sömnkvaliteten
  4. Sänk ljuset i rummet en timme innan du ska lägga dig
  5. Drick inte för mycket vatten på kvällen
  6. Slappna av mentalt, med hjälp av att lyssna till en saga eller läsa en bok