Vardagspuls Christian Benedict sömnforskare tittarnas sömntips Bild: Johnér, Vardagspuls

Sömnforskaren sätter betyg på era sömntips

Christian Benedict väljer ut sina favoriter

Vi bad er tittare att skicka in era bästa knep för att sova bättre. Christian Benedict, sömnforskare vid Uppsala universitet, har valt ut sina favoriter och ger sitt professionella utlåtande om dem. Finns ditt tips med?

Publicerad 2015-11-20 | Vardagspuls

Sömntips från Zuhra Rama: Att vara aktiv hela dagen, då är du trött på natten.

Sömnforskarens betyg: Det är ett bra tips! Att vara aktiv, både med kroppen och hjärnan, innebär att du förbränner energi och ökar ett ämne i hjärnan som underlättar övergången från vakenhet till sömn.

Sömntips från Haidie Adolfsson: Stänger av allt som innebär snabb stimuli senast kl 20! Ingen tv, ingen dator, ljudlös mobil. Tar istället och varvar ner med en god bok, diskar, lite meditation och en varm dusch. Sängdax varje kväll kl 22. Fasta rutiner hjälper min kropp att ställa in sig på sömn!

Sömnforskarens betyg: Att förbereda sig inför sömn på en avslappande sätt och att sätta igång med de förberedelserna på ungefär samma tid varje dag är en bra strategi för hjärnan att ställa in sig på sömn.

Sömntips från Piuva Alexandra: Har jag svårt att sova räknar jag mina andetag eller kollar på en tv-serie, då somnar jag alltid!

Sömnforskarens betyg: Jag tycker om det här tipset, men vi får ej glömma att det som funkar för vissa individer inte behöver funka för andra.


Sömntips från Johanna Lompa Karlsson: Jag lyssnar på ljudböcker på låg ljudnivå (har en timer som stänger av spelaren efter 30 min). Och så måste det vara mörkt och relativt svalt.

Sömnforskarens betyg: En annat bra exempel på hur rutiner kan hjälpa att signalisera till hjärnan att den ska ställa in sig på sömn.

Sömntips från Liselotte Hagenmalm: Meditation och yoga är toppen för att kunna slappna av och sova gott.

Sömnforskarens betyg: Det finns även studier som har visat att sådana avslappande övningar kan hjälpa somna och hålla sig i sömn.

Ge ditt bästa tips – på vår Facebook-sida:

Det finns många knep att ta till för att sova bättre. Men hur bra funkar de egentligen? Sömnforskaren: ”Jag tycker om det här tipset”...

Posted by Vardagspuls on Friday, November 20, 2015

 

 

MER:

Sömnforskarens tips: Drick inte för mycket vatten på kvällen