stå upp Bild: Johnér

Livsviktigt för din hälsa – och gå ner i vikt på kuppen

Därför ska du stå och jobba

Att det är hälsosamt att stå och jobba vet nog de flesta.
Men hur mycket är lagom?
En brittisk studie visar att minst två timmar per dag, allra helst fyra, är nödvändigt för att göra skillnad.

Publicerad 2015-08-27 | Vardagspuls

Folk sitter för mycket på jobbet. Men hur får man arbetsgivarna att förstå allvaret och dra sitt strå till stacken? Tänkte Public Health England som gav en internationell expertgrupp i uppdrag att ta fram riktlinjer för arbetsgivare.

Minst två timmar per dag

Det här är vad forskarna kom fram till:
Minst två timmars stående och en lätt promenad per dag.
Som därefter ska dubblas till fyra timmar per dag.
Dessutom rekommenderade man att införa stående möten som regel, toaletter längre bort i byggnaden, ”dags-att-stå”-larm på alla datorer och till och med att viss post (även e-post) måste hämtas en bit bort från datorn.

Minskar livslängden

Studien visade också att långvarigt stillasittande ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar och minskar livslängden. Dessutom att för varje stillasittande timme utöver sju timmar per dag, ökar risken för förtida död med 5 procent.

Flera sjukdomar

Och en amerikansk undersökning från tidigare i år kommer liksom den här – och flera andra studier – fram till samma slutsats.
Den som sitter mer än 11 timmar per dygn löper 40 procent högre risk att dö i förtid än en person som bara sitter 4 timmar per dag. Att sitta större delen av dagen ökar också risken för hjärt-kärlsjukdom, alzheimers, cancer och depression.

I Europa sitter vi allra mest. Här sitter 64 procent fyra timmar eller mer per dag. Det kan jämföras med 55 procent i USA och 24 procent i Sydostasien.

Rasa i vikt genom att stå upp

Belastningen pår ryggen ökar upp till två gånger så mycket som när vi står. Det säger naprapeten Tommy Wilén till tidningen Må bra.
– Ryggmusklerna är beroende av rörelse och påverkas negativt av den statiska belastning som ett sittläge innebär, säger han till tidningen och berättar att musklerna i ryggen efter en stunds stillasittande börjar producera smärtande mjölksyra för att markera att du bör byta ställning.

Och en bonus du får av att stå upp är att du antagligen kommer gå ner en del i vikt. Om du står och arbetar i 2,5 timmar så bränner du cirka 350 fler kalorier än du skulle gjort om du satt ner den tiden. Det här skriver i alla fall sajten Stand up by matting. Det innebär att en normalviktig person kan tappa ett kilo i månaden – Alltså uppemot 12 kilo på ett år!

Räkna ut hur mycket just du skulle förbränna om du stod upp och jobbade under en dag. (OBS: Extern länk)