Stenålderskost med mycket fisk och grönsaker kan minska risken för hjärt-kärlsjukdom Bild: Pixabay

Stenålderskost kan minska risk för hjärtsjukdom

Ny studie: Överviktiga gick ner i vikt med paleokost

Är du ett stort fan av stenåldersdieten? Då löper du mindre risk att drabbas av hjärt- och kärlsjukdom och andra sjukdomar som kan vara kopplade till övervikt. Det visar en ny avhandling från Umeå universitet.

Publicerad 2016-11-01 | Vardagspuls

Paleolitisk kost, den så kallade stenålderskosten, består av grönsaker, fisk, magert kött, nötter, ägg, bär och skaldjur och frukt. En ny avhandling från Institutionen för folkhälsa och klinisk medicin vid Umeå universitet, visar att en stenåldersdiet drastiskt kan minska riskerna för hjärt-kärlsjukdom, fettlever, övervikt, blodfett och insulinkänslighet.

Stor fiskspecial

– Vår västerländska livsstil är den viktigaste orsaken till hjärt-kärlsjukdom. Möjligen beror detta på att vår metabolism fortfarande är programmerad för att leva som jägare-samlare. Denna hypotes stärks av att nutida ursprungsbefolkningar som lever på en typisk paleolitisk kost, som exempelvis inuiter på Grönland eller befolkningen på Kitavaöarna, har en påfallande låg frekvens av hjärt-kärlsjukdom, säger avhandlingens författare Julia Otten till forskning.se.

Överviktiga kvinnor gick ner i vikt

Den nya avhandlingen baseras på ett flertal olika studier som gjorts på paleolitisk kost. I en av studierna deltog 70 överviktiga kvinnor som alla befann sig i förstadiet till klimakteriet. Den ena gruppen kvinnor åt stenålderskost medan den andra åt en vanlig hälsosam kost enligt de nordiska näringsrekommendationerna (NNR).

Efter sex månader kunde man konstatera att majoriteten av de som följde en stenåldersdiet gick ner i vikt i större utsträckning än de i kontrollgruppen. De som åt paleolitisk kost hade även mindre blod-och leverfettnivåer jämfört med de andra.

Öldrickande kvinnor löper mindre risk för hjärtinfarkt

Bra effekt på diabetes

En annan studie visar att stenåldersdieten kan ha positiv effekt på personer med typ 2 diabetes. Studien gjordes på 32 diabetessjuka individer och efter 12 veckors stenåldersdiet hade samtliga gått ner i vikt, fått förbättrad insulin- känslighet, lägre blodtryck och minskning av fetthalt i lever och muskler.

Så säger dietisten om stenålderskosten

Förslag på stenålderskost en dag

Frukost

- Chiapudding

eller

- Omelett eller äggröra

Mellanmål

Nötter och mandlar

Lunch

Tonfiskssallad med ägg

Middag

Kycklingfilé med rotfrukter i ugn