Stress kan ligga bakom att du inte går ner i vikt Bild: Johnér, press.

Svårt att gå ner i vikt? Stress kan ligga bakom

Hormon kan göra att du inte känner dig mätt

När man vill gå ner vikt blir det helt naturligt fokus på att ändra vad vi äter och hur mycket vi rör på oss. Det är självklart den riktiga änden att starta i men ibland behöver vi även titta på andra områden i våra liv för att få ett bra långvarigt resultat och må bra överlag. En faktor som kan vara med och påverka hur väl vi lyckas att hålla oss normalviktiga livet är nämligen stress, skriver dietisten Jeanette Steijer.

Publicerad 2016-10-31 | Jeanette Steijer

Att man äter mer onyttigt om man är mycket stressad och inte ”har tid” att laga mat, äta på bra tider och hela tiden äter vad som finns i farten har väl de flesta upplevt. Vanligtvis blir dina måltider mer oregelbundna och ohälsosamma när du är har gasen i botten hela tiden, och det kan i sig bidra till att dra upp vikten.

Lever man med långvarig stress som många av oss gör idag tyvärr så kan det påverka hur vi äter på ett mer omedvetet plan. Stress ändrar våra matvanor, men inte på samma sätt hos alla. Några äter mer andra äter mindre medan några inte blir påverkade märkbart har man sett i studier. Om vi äter mer eller mindre, beror bland annat på vilken slags stress vi blir utsatta för och hur länge och på vilken typ av mat som finns tillgänglig.

Hormon kan påverka mättnadskänslan

Vår aptitregelring är en komplex historia där många olika faktorer är inblandade men något man sett är bland annat att långvarig stress stör produktionen av hormonerna som reglerar aptit och ämnesomsättning. Det aptithämmande hormonet leptin, till exempel, kan påverkas så att vi känner mindre mättnad. En ökad nivå av hormonet kortisol stimulerar aptiten och ökar lusten för mat med mycket socker och fett.

Forskningen tyder på att hos vissa personer ändras de system i hjärnan, som har att göra med belöning, motivation och begär och man pratar om en typ av beroende av mat. Det finns fortfarande många obesvarade frågor och vi vet idag inte allt om sambandet mellan stress och ätande.

För ner dina matvanor

Ett bra sätt när man vill gå ner i vikt är att skriva en matdagbok. Speciellt innan man sätter igång med några förändringar är det en riktigt bra idé att skriva ner hur dagarna ser ut för att själv se sina mönster och kartlägga var man behöver sätta in. På så vis kan man även skriva ner hur dagarna och veckorna ser ut med tanke på stressen. Skriv ner tankar, känslor och situationer där du upplever stress. Detta för att börja reflektera och kanske hitta stort och smått som man får börja jobba med att ändra.

Kanske skulle vi alla må bra av att stanna upp och reflektera mer över hur detta påverkar oss lära oss att lätta på gasen ibland.

Smal pastasallad med lax

Fler smala recept hittar du på arla.se