Surdegsbröd är bra för känsliga magar Bild: Mostphotos

Surdegsbröd – bra för dig med IBS

Så bakar du ditt eget surdegsbröd

Surdegen är här för att stanna. För dig som har känslig mage kan det goda surdegsbrödet vara extra bra menar Vardagspuls IBS-expert Sofia Antonsson.

Publicerad 2017-04-07 | Senast ändrad 2017-08-04 | Vardagspuls

– Vid fermenteringen bryts FODMAP:s (fiberdelarna som stör magen) ner vilket gör att surdegsbröd är ett bättre alternativ för den med IBS. Det verkar också som att gluteninnehållet minskar något i surdegsbröd eftersom gluten bryts ner till fria aminosyror i viss utsträckning. Dock är det inte ett alternativ för den som har celiaki, glutenintolerans, säger IBS-experten Sofia Antonsson.

– Surdeg har lågt GI (glykemiskt index) det vill säga, det höjer inte blodsockret lika snabbt som vanligt bröd. Det bidrar därmed till bättre mättnad.

Var uppmärksam på surdegsbrödet

Sofia Antonsson uppmuntrar den som ska köpa surdegsbröd att vara lite extra observant.

– Titta på brödet i butiken. Bara för att det står surdegsbröd behöver det inte betyda att mängden surdeg är särskilt stor eller att brödet fått jäsa länge. Välj gärna bort bröd där du hittar vetegluten på innehållsförteckningen. Det är bara en onödig tillsats, säger Sofia Antonsson.

Baka ditt eget surdegsbröd

Grundrecept till surdeg

 

Trött på att köpa surdegsbrödet i affären eller bageriet? Här har vi det perfekta receptet på en surdeg.
Gör så här 

Superenkelt surdegsbröd

Baka ditt eget surdegsbröd. Härligt och hållbart! Lika gott med pålägg som utan. Gör så här