Det är viktigt att välja rätt salt så att du får i dig tillräckligt med jod Bild: Most photos

Svenskar äter allt bättre – men får i sig för lite jod

Skippa finsaltet och välj ett salt berikat med jod

Den genomsnittliga svenska konsumenten äter allt nyttigare. Men intaget av livsviktigt jod har minskat kraftigt sedan slutet av 90-talet. Det visar en undersökning från Livsmedelsverket.

Publicerad 2017-05-29 | Vardagspuls

Det mesta går åt rätt håll. Den genomsnittliga svenska konsumenten får i sig mindre socker och salt jämfört med för fem år sedan. Samtidigt ökar intaget av både nyttiga fetter och D-vitamin. Men en sak går åt fel håll: vi får i oss allt mindre jod. Det visar Matkorgen, en studie från Livsmedelsverket, där innehållet i medelkonsumentens matkorg analyserats.

Kroppen behöver jod för ämnesomsättningen och brist på ämnet kan leda till struma, det vill säga förstorad sköldkörtel. Särskilt viktigt är det att gravida får i sig tillräckligt med jod, annars riskeras fostrets utveckling att påverkas negativt. Sedan slutet av 90-talet har intaget av jod minskat kraftigt i Sverige.

– Det är bekymmersamt att vi får i oss allt mindre jod. Vi vet inte säkert varför det har minskat så kraftigt men det kan till exempel bero på att livsmedelsindustrin minskat sin användning av jodberikat salt och att djuruppfödare använder foder med mindre jod än tidigare, säger Per Ola Darnerud, toxikolog på Livsmedelsverket och projektledare för undersökningen.

Så får du i dig tillräckligt med jod

  • Välj ett salt som är berikat med jod, det står på förpackningen. Livsmedelsverket uppmanar livsmedelsindustrin och restauranger att använda salt som är berikat med jod.
  • Ät mycket fisk, skaldjur, mejeriprodukter och ägg som alla innehåller mycket jod naturligt. Även vissa algprodukter kan ha ett högt jodinnehåll.

Halter av miljögifter minskar

I undersökningen vägs det också in hur mycket miljögifter som medelkonsumenten får i sig. Här ses en positiv trend. Vi får i oss mindre av både dioxiner och PCB, gifter som bland annat finns i fet fisk från Östersjön. Däremot ligger intaget av tungmetaller som bly och kvicksilver stilla sedan fem år tillbaka medan intaget av kadmium ökar något.

Så undviker du att få i dig för mycket kadmium

  • Ät varierat.
  • Rök inte!
  • Ät inte för mycket lever, njure, det bruna köttet från krabba eller vildväxande snöbolls- eller kungschampinjoner.
  • Förvara inte sura livsmedel i keramikkärl av okänt ursprung.

Dessa livsmedel innehåller mest jod

  1. Joderat salt
  2. Hummer
  3. Odlad torsk
  4. Blåmusslor
  5. Löjrom

Källa: Livsmedelsdatabasen