Dietisten Jeanette Steijer tipsar om bra vandringsmat Bild: Pixabay, Vardagspuls

Dietistens tips på god och mättande vandringsmat

“Tänk bort det där med att vara nyttig”

I augusti och september är det många som ger sig ut på äventyr i skog och mark. Men vad ska man egentligen fylla matsäcken med utan att den blir för tung? Dietisten Jeanette Steijer tipsar om bra vandringsmat som både mättar och ger energi.

Publicerad 2016-08-22 | Vardagspuls

Oavsett om du ska vandra i fjällen eller ge dig ut på en dagsutflykt i skogen behöver du bra energi att fylla på med när magen börjar kurra och blodsockret sjunker. Om du ska vandra i flera timmar i sträck är det viktigt att du får i dig tillräckligt med energi samtidigt som packningen inte är allt för tung.

Många kanske tänker att färdigmat är det bästa alternativet men att laga mat i naturen är mysigt och en härlig upplevelse i sig menar dietisten Jeanette Steijer.

– Det går att förbereda sig väl inför vandringsutflykten. Genom att ta med sig ett litet stormkök kan du laga till en god gryta på plats i naturen. Grytan kan göras på till exempel bönor, linser och krossade tomater. Ett tips är att köpa tetrapack istället för konservburkar eftersom de väger mindre. Generellt gäller det att man tar med sig mat som innehåller mycket energi och som ryms på liten yta. Se det som en kul utmaning, säger Jeanette Steijer.

Köttbullar och pulverpotatismos till lunch

När Jeanette Steijer var ute och vandrade i tre dagar tillsammans med sin man och sina barn för ett par år sedan i Jämtlandstriangeln hade de förberett utflykten väl.

– Vi hade med oss frysta köttbullar som hann tina till lunchen, pulverpotatismos, pulversås och lingonsylt. Vatten hämtade vi in en älv. Det smakade fantastiskt gott, berättar Jeanette Steijer.

Till middag tillagade de en chiligryta gjord på bönor och krossade tomater. Kryddblandningen var gjord sedan innan.

– Satsa på basvaror där det bara är att tillsätta vatten som till exempel pasta, ris och linser, säger Jeanette Steijer.

Så håller du dig mätt och glad under vandringen

  1. Satsa på att göra gröt till frukost. Det är mättande, ger bra energi och kan tillagas i stormkök . Havregryn väger inte mycket och kan förvaras i tillslutande plastpåsar eller små byttor.
  2. Satsa på att äta mellanmål var fjärde timme. Ett bra alternativ är choklad, nötter, torkad frukt och russin.
  3. Tänk bort det där med att vara nyttig. Prioritera annorlunda och tänk att det går åt mycket att energi när man vandrar.
  4. Pulversoppa fungerar bra som lunch eller middag. Genom att dryga ut den med till exempel couscous, makaroner, torkat kött eller ölkorvar blir den lite matigare.
  5. Tänk på att dricka mycket vatten. Du svettas mycket när du vandrar även om du kanske inte tänker på det.
  6. För dig som gärna vill ha med dig bröd. Satsa på ett grövre bröd som innehåller mycket frön och som ger bra med energi.
  7. Om du inte vill laga din mat själv finns det förstås andra alternativ. Frystorkad mat går att köpa i portionspåsar.

Recept att inspireras av

Gör köttbullarna innan. Här hittar du Ulrika Brydlings recept på klassiska svenska köttbullar

Baka brödet dagen innan du ger dig av. Här hittar du ett recept på Sofia Antonssons goda russinbröd 

Klassisk havregrynsgröt