Här är den bästa smoothien Bild: Johnér, Pixabay

Här är smoothien som mättar allra bäst

Ny studie visar vilken smoothie du ska välja

Dricker du ofta smoothie men upplever att den sällan gör dig mätt? Då kan det vara för att din smoothie helt enkelt är för tunn. Ju tjockare smoothie – desto bättre för mättnadskänslan.

Publicerad 2016-08-29 | Vardagspuls

Smoothies kommer i många färger och smaker och de kan vara både tunna och tjocka. Men vilken typ av smoothie ska du egentligen välja om du vill hålla dig mätt länge?

En ny studie, som publicerats i American Journal of Clinical Nutrition, visar att en smoothie innehållande 100 kalorier och som blivit förtjockad med fibrer ger längre mättnadskänsla än en smalare variant som innehöll fem gånger så många kalorier.

I studien, som gjordes vid Wageningen University i Nederländerna, deltog 15 män unga och friska män som ombads dricka en av fyra olika mjölkbaserade smoothies som skiljde sig åt i tjocklek.

Tjock smoothie med färre kalorier mättade bäst

Några av dryckerna var tjockare än andra och några av dem innehöll mer fibrer än andra. Kalorimässigt fanns det två olika varianter där den ena innehöll 500 kalorier och den andra 100 kalorier. Alla smoothies bestod av 50 procent kolhydrater, 20 procent protein och 30 procent fett, skriver Health.com.

Männen som deltog i studien hade inte ätit någonting på tre timmar innan experimentet påbörjades och de hade ingen aning om vilken smoothie de drack genom ett sugrör. Med hjälp av en magnetkamera kunde forskarna var tionde minut scanna av deltagarnas magar i uppemot 90 minuter för att ta reda på hur lång tid det tog för respektive smoothie att lämna magsäcken. Under tiden ombads deltagarna att tala om hur mätta de kände sig.

Den tunna smoothien som innehöll 100 kalorier tog 30 minuter på sig att lämna magsäcken medan den tjocka som också innehöll 100 kalorier och mer fibrer tog 40 minuter på sig. Näst på tur att lämna magsäcken var den tunna smoothien som innehöll 500 kalorier (cirka 70 minuter) och sist ut var den tjocka drycken som innehöll 500 kalorier (82 minuter). Deltagarna upplevde att den tjocka smoothien som innehöll mer fibrer och 100 kalorier och som lämnade magsäcken näst snabbast gav längre mättnadskänsla än den tunna som innehöll 500 kalorier.

Av detta drar forskarna slutsatsen att tjockleken på smoothien har mycket liten effekt på ”magsäckstömningen” men stor betydelse för mättnadskänslan.

”En smoothie är bra som den är”

Men det finns de som är kritiska till studien. Health.com har varit i kontakt med nutrionisten Keri Gans som är skeptisk till det endast är 15 individer som deltar i studien och att man därför inte kan dra några större slutsatser. Hon anser inte heller att den aktuella studien förändrar några råd kring vad man bör och inte bör äta.

– En smoothie är bra som den är om den innehåller rätt ingredienser. Förtjocka gärna drinken med fibrer och använd bananer eller avokado som är bra alternativ. Prova att göra din smoothie på grekisk yoghurt eller jordnötssmör. De innehåller protein och ger massor av energi, vilket också bidrar till starkare mättnadskänsla, säger Keri Gans till health.com.

Källa: health.com

Recept: Fettsnål kladdkaka med lime

SPONSRAT INNEHÅLL

Sugen på en smoothie?

Testa någon av de här!

Smoothie med blåbärskvarg

Hallonsmoothie med vetekli

Psst: fyll gärna ut din smoothie med fibrer som till exempel korn eller vetekli apropå det här med mättnad.