När man är magsjuk har man ingen aptit men det är viktigt att man får i sig vätskeersättning menar dietist Sofia Antonsson Bild: Most Photos

”Vad kan jag äta när jag är magsjuk?”

Dietisten Sofia Antonsson reder ut

Högsäsongen för maginfluensa och vinterkräksjuka är här och få saker kan få en att känna sig så svag och ynklig som just när magen slår bakut. Men, om du skulle ha oturen att råka ut för en magbakterie finns det sätt att snabbare komma på fötter igen menar Vardagspuls dietist Sofia Antonsson.

Publicerad 2017-03-29 | Senast ändrad 2017-12-07 | Sofia Antonsson

En grundregel för att riskera att inte bli magsjuk är att inte äta mat som är risklivsmedel till exempel otillräckligt tillagad kyckling, osköljd sallad eller okokta hallon.

Förebygg magsjuka med probiotika

Ett bra tips är att stötta upp kroppen genom att äta probiotika, så kallade goda tarmbakterier. Dessa ser till att göra tarmslemhinnan mer motståndskraftig vilket kan förebygga magsjuka och hjälper till att snabbare komma tillbaka i god form igen. Vid en maginfluensa brukar en stor del av kroppens egna bakterier spolas ut vilket gör det lättare för elaka bakterier att få fäste i tarmen.

När du väljer probiotiskt preparat, ta ett med så många olika stammar som möjligt.

När du är magsjuk - ersätt vätskan

Om du väl blivit magsjuk är det i det akuta skedet inte så mycket att göra annat än att se till att ersätta förlorad vätska. Barn är särskilt känsliga för uttorkning så det är viktigt att få i dem någon form av vätskeersättning som du enklast köper på apoteket. Om du inte har tillgång till färdig vätskeersättning kan du göra din egen:

Du behöver:

  • 1 liter vatten
  • 6 tsk strösocker
  • ½ tsk salt

Blanda ingredienserna, koka upp och låt svalna. Smaksätt om du vill med ett par teskedar fruktjuice eller saft. Det här receptet fungerar för alla åldrar, men för barn under ett år är det säkrast att ge vätskeersättning från affär eller apotek, för att doseringen inte ska bli fel.

Efter att du varit magsjuk

När så matlusten så sakta börjar återvända igen gäller det att inte göra magen upprörd i onödan. Det gör du genom att äta en skonsam kost med lättsmälta livsmedel som:

• Vitt bröd (surdeg eller glutenfritt om du har känslig mage)
• Te
• Vitt ris
• Kokt vit fisk
Morotssoppa
• Produkter som innehåller mjölksyrabakterier till exempel fil eller yoghurt

Du kanske också behöver äta laktosfritt en period om kroppens förmåga att bryta ner laktos tillfälligt minskat. Välj mat som du är sugen på och i små portioner.

Eftersom intaget av mat varit lägre under en period är det bra att börja äta lite och ofta. Undvik sötade drycker eftersom tarmbakterierna älskar socker. De elaka bakterierna som eventuellt fått fäste vill vi gärna svälta ut.

Tyckte du om den här artikeln? Då tycker vi att du ska prenumerera på vårt kostnadsfria nyhetsbrev. Prenumera här