hillevi wahl vikt övervikt barn Bild: Johnér

”Jo, man får visst prata om vikt med sina barn”

Hillevi Wahl: ”Så här tänker jag kring barn och vikt”

Många gånger har jag hört att man ska undvika att prata vikt och vikthets med sina barn.
Att det är farligt och kan skada dem för livet. Och det låter ju klokt.
Men det är lätt att säga när man inte har några viktproblem själv.

Publicerad 2016-09-14 | Hillevi Wahl

I två debattartiklar i Aftonbladet i veckan, som delats flitigt på facebook, förs två olika sidor av problemet fram:
Det ena: Prata för guds skull inte vikt med era barn. Det kommer att skapa enormt dålig självkänsla.
Och det andra: Mitt barn är tjockt, hur ska jag kunna hjälpa henne om vi inte pratar om det?

Jag tänker inte recensera någon av artiklarna. Inte heller skribenternas föräldraskap. Men jag ska berätta hur jag tänker kring det här:

  1. Vi gör skit för oss själva och våra barn om vi säger att vissa ämnen är förbjudna att tala om. Allt måste vi kunna prata om allt. Alltid. Speciellt det svåra. Och inte minst vikt och kroppar – om det är där som problemet syns.
  2. Vi föräldrar och alla som jobbar med barn måste vara mer pålästa. Inte tro att vikten handlar om vikten. Det handlar nästan aldrig om vikten. Utan någonting annat. Vikten kan vara en symptom på något djupare – men vikten syns – därför kan det vara ett bra ställe att börja prata. Och sedan gå vidare därifrån.
  3. Ta alltid barns oro på allvar. Är ditt barn orolig för sin vikt – ta det på allvar. Vifta inte bort det med ett ”det går över”, eller ”det är bara valpfett”. Sitt i stället ner och snacka med respektfull nyfikenhet och fundera ut hur barnet vill göra. Vad skulle funka för henne eller honom?
  4. Om ni ska göra något – gör det tillsammans! Peka inte ut någon i familjen, i flocken, som annorlunda. Gör det till en kul grej för hela familjen. Tänk att barnet är ambassadören, vägvisaren, för ett härligare, mer njutbart liv för hela familjen.
  5. Vet detta: Vissa barn föds hungrigare än andra. Det är en liten defekt som många av oss föds med som gör att vi inte känner mättnad på samma sätt som andra.
  6. Vet också detta: Fysisk aktivitet skapar balans i den lilla defekten. Träning, rörelse, hopp och skutt. Gör man det dessutom tillsammans blir bieffekterna de bästa: Vi umgås, vi får igång hela belöningssystemet, vi får ett motgift mot depressioner, ångest, känslighet och sårbarhet.
  7. Ät med era barn. Sitt ner i lugn och ro och ät tillsammans. Minst en gång varje dag. Det är en bra och fin stund att kolla av hur alla mår. Det ger också ett motgift mot ätstörningar.
  8. Prata gärna om hur kroppen funkar. Hur fantastisk den är. Snillrik och genialisk. Kunskap är makt. Jämför sedan gärna med en bil som måste ha bränsle för att fungera, för att inte få motorstopp. Och vad händer om man råkar tanka in fel bränsle? Just det.
  9. Barn gör som vuxna gör. Walk the talk. Cykla med barnen till skolan. Häng med på Pokémonjakt. Gör det enkelt för ditt barn att röra på sig. Man måste inte älska tennis för att spela tennis. Det räcker med att veta att man får ha kul med sina kompisar. Ta rygg på barnets kompisar.
  10. Var ute i naturen mycket. Ju mer vi är ute, desto mer rör vi oss. Barn och vuxna. Och ju mer vi rör oss desto mer balans får vi i skallen. Och balans i skallen är bra för hela familjen. Oavsett kroppsform.