Tvivlande chef Bild: Johnér

Att tvivla på dig själv gör dig till bättre chef

Tvivlande chefer är mer omtyckta av sina anställda

Självförtroenden i all ära. Men nu visar en studie att chefer som är riktigt duktiga och omtyckta också ofta underskattar sin egen förmåga.

Publicerad 2015-11-25 | Vardagspuls

Det här visar en brittisk stor studie som är gjord av konsultföretaget Zenger Folkman där nära 70 000 chefer fick tycka till om sina egna kvaliteter. Svaren jämfördes sen med vad deras sammanlagt 750 000 anställda ansåg om sin chef.

Det visade sig att de chefer som trodde mest på sig själva och hade den mest positiva självbilden var de som enligt de anställda var sämst. Och omvänt så var de chefer som underskattade sin egen förmåga de som uppskattades av sina anställda och ansågs göra det bästa jobbet.

”Att känna sig värdelös är vägen till succé”

Enligt Financial Times kolumnist Lucy Kellaway som plockat upp studien i tidningen skulle det här kunna ha att göra med att ju mer man tvivlar på sig egen förmåga, desto mer anstränger man sig vilket resulterar i bättre resultat. ”Alla som inte längre oroar sig för att vara värdelös är i snabb takt på väg att bli det” skriver Lucy Kellaway och menar att vägen till succé inom jobbet är att faktiskt känna sig en aning… värdelös.

Men hon poängterar också att det gäller att se upp så att självtvivlet inte gör så att man inte vågar ställa upp på vissa saker eller vara med i olika situationer. Men summan av kardemumman är alltså att vara ödmjuk är bra både för chefen och de anställda.

Vad tror du? Diskutera gärna på vår facebook-sida:

”Att känna sig värdelös är vägen till succé”Självförtroende i all ära. Men nu visar en studie att chefer som är riktigt...

Posted by Vardagspuls on Wednesday, November 25, 2015