vaken Bild: Johnér

Nya forskningsrön: Vakna nätter kan hjälpa mot depression

Därför skulle vakna nätter hjälpa

Vaken tre nätter i veckan och du kan bli kvitt din depression? I en ny studie vid Köpenhamns universitet visar det sig att den här metoden är effektivare än både antidepressiva läkemedel och motion.

Publicerad 2015-09-28 | Vardagspuls

Det kan låta något motsägelsefullt. Men nu har danska forskare kommit fram till att vakna nätter kan råda bot på depression.

Och anledningen skulle kunna vara att sömnrytmen behöver ruckas på. Det säger i alla fall Åsa Westrin som är docent vid Lunds universitet och specialistläkare i psykiatri, till Sveriges radio. Sömnrytmen är nämligen ofta störd för personer som är deprimerade och därför kan sömnmönstret behöva ruckas på helt förklarar hon.

Fungerade bättre än motion

De 30 personer som deltog i studien fick även ljusterapi och sömnråd under de vakna nätterna. 62 procent av deltagarna blev friska från sin depression och var det även vid en kontroll ett halvår senare. Samtliga som deltog hade varit deprimerade i minst två år.

Studien publicerades i den vetenskapliga tidskriften Acta Psychiatrica Scandinavica. Man jämförde även hur fysisk aktivitet påverkade depression och fick framett resultat som visade sig att tre vakna nätter var effektivare mot depression än fysisk aktivitet.

– Det handlar om att man är vaken i 24 timmar i tre omgångar, men med förlängd nattsömn mellan omgångarna, säger sömnforskaren Torbjörn Åkerstedt vid Karolinska institutet till Vardagspuls. 
Men innan metoden skulle kunna börja användas i Sverige så behövs fler studier på flera olika gruppen av deprimerade säger Torbjörn Åkerstedt.