självkänsla multi Bild: Johnér

Var snäll mot dig

– Så förbättrar du din självkänsla

Du behöver inte lyckas med allt för att få en bra självkänsla.
Så här vinner du tron på dig själv och känslan att du duger som du är.

Publicerad 2015-11-17 | Vardagspuls

Självkänsla handlar om hur du känner och tänker om dig själv. Om du har bra självkänsla så vet du att du bara behöver vara dig själv och bara vara. Annars kan det leda till att du undviker sociala sammanhang och tolkar saker negativt. Ibland kan du känna dig otillräcklig och att du alltid behöver prestera och göra rätt. Men den känslan går att träna upp.

Förbättra din självkänsla

Du kan alltid förbättra din självkänsla och den växer ofta när du hamnar i sammanhang där du möts av respekt och omtanke. Därför kan det vara bra att utmana dig själv i sociala sammanhang, även om det kan kännas jobbigt. Ibland kan det vara bra att prata med någon om hur man känner, till exempel en samtalsterapeut. Men i grund och botten handlar en god självkänsla om att känna sig älskad och det utvecklas redan i tidig ålder. Barn ska känna sig trygga, accepterade och få vara sig själva under sin uppväxt. Sen kan barnet ta med sig det i nya situationer, skriver 1177 Vårdguiden.

Du vet att du är bra på något

Självförtroende handlar däremot om att du vet att du är bra på något. Det kan också växa om barn får erfarenheter och lyckas med något. Då blir barn säkrare på att lyckas med samma sak nästa gång också. Barn ska få utvecklas i sin egen takt och både lyckas och göra misstag för att växa som människa, skriver 1177 Vårdguiden.

Så förbättrar du din självkänsla 

Du kan stärka din självkänsla idag! Var snäll mot dig själv och tänk att du ska vara din bästa kompis. Det gör inget om det inte blev som du tänkt dig, du behöver inte lyckas med allt.

  • Du är viktig och bra även om du är blyg.
  • Jämför dig inte med andra – du är du.
  • Skriv ner allt som du gillar hos dig själv. Fyll på listan.
  • Det är okej att vara ledsen, men försök sedan fokusera på positiva tankar.
  • Om det inte blev som du tänkt dig – tänk att det är okej och att du är bra ändå.
  • Prova på nya saker som du är intresserad av.
  • Våga mer! Våga fråga, svara, göra bort dig och bjuda på dig själv.
  • Umgås med de personer du känner dig trygg med.
  • Skriv ner saker du gjort som du är nöjd med.
  • Sök hjälp hos en psykolog eller kurator om du vill, till exempel på ungdomsmottagningen.

Källa: Umo.se, 1177 Vårdguiden