Långt ifrån alla behöver äta kosttillskott. Men gravida kvinnor och vegetarianer kan behöva det Bild: Mostphotos

Vem behöver egentligen kosttillskott?

Vardagspuls reder ut en gång för alla

Du är noga med att få i dig vitaminer och mineraler via kosttillskott. Men behöver du verkligen det? Nej. Inte enligt Livsmedelsverket om du äter alla typer av livsmedel. Men om du är vegetarian då eller har en sjukdom? Ja, då kan det vara en god idé.

Publicerad 2017-05-04 | Vardagspuls

Kosttillskott i form av vitaminer, mineraler, fibrer, aminosyror och örter finns överallt runt omkring oss. De kommer i kapslar, som tabletter, pulver och droppflaskor. Men är de nödvändiga? Nja. Det förhåller sig nämligen som så att du som är frisk och äter alla typer av livsmedel, det vill säga kött, fisk, mejeriprodukter, frukt och grönt, inte behöver tänka på det där med kosttillskott.

Här reder vi ut vilka personer som kan behöva äta kosttillskott för att må så bra som möjligt.

Du är vegetarian eller vegan

Allt fler väljer att äta en vegetarisk kost. Vissa väljer att helt avstå från kött och fisk men äter mejeriprodukter så som ost, yoghurt och ägg. Du som inte äter några animaliska livsmedel alls behöver kosttillskott med vitamin B12 och vitamin D. Observera att även om du äter ägg och mjölkprodukter kan du behöva dessa kosttillskott. Vitamin B12 är superviktig eftersom den behövs för nervsystemet och blodet. För veganer är det extra viktigt att få i sig B12.

Kvinnor som vill bli gravida

Kvinnor som önskar att bli gravida rekommenderas att ta tillskott i form av folsyratabletter i god tid före graviditeten. Enligt Livsmedelsverket får många kvinnor i sig för lite av folat ( folat och folsyra är olika typer av B-vitamin). Folat finns naturligt i gröna bladgrönsaker, baljväxter, kål, fullkornsprodukter och leverpastej. Folat är jätteviktigt för att fostret ska utvecklas normalt under graviditeten men också för bildningen av röda blodkroppar.

När folat kommer i kosttillskott kallas den folsyra. Livsmedelsverket rekommenderar att gravida kvinnor bör äta 400 mikrogram folsyra varje dag fram till tolfte graviditetsveckan. Därefter är det inte nödvändigt med tillskott men det är viktigt att få sig mat som är rik på folat/folatsyra under hela graviditeten.

Du som är äldre men sällan vistas utomhus

Äldre personer som inte vistas utomhus särskilt ofta bör äta tillskott med D-vitamin. För att vårt immunförsvar ska fungera optimalt behöver vi få i oss D-vitamin men också för bildning av skelett och tänder. Nuförtiden berikas många mejeriprodukter med D-vitamin. Personer som inte vill äta kosttillskott hittar D-vitamin i ägg, fet fisk, kantareller, margarin och D-vitaminberikade mjölkprodukter.

Barn upp till två års ålder

Livsmedelsverket rekommenderar att barn upp till två år behöver kosttillskott i form av D-vitamin, så kallade D-droppar. Myndigheten rekommenderar att vissa barn som fyllt två år kan behöva fortsätta med D-droppar ett tag till. Det gäller barn som inte äter fisk, barn som inte äter livsmedel som berikats med D-vitamin, barn som inte vistas utomhus så ofta och barn med mörk hudfärg eftersom pigmentet medför att det bildas mindre D-vitamin i huden.

Järnbrist?

Misstänker du att du har järnbrist? Då kan det behövas kosttillskott i form av järn om du inte får i dig tillräckligt med järn via kosten. Här hittar du tydliga tecken på järnbrist.

Källa: Livsmedelsverket

Tyckte du om den här artikeln? Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev och få fler bra artiklar direkt i din mejl – helt gratis. Prenumerera här