kobran, yoga Bild: Johnér

Vilken slags yoga passar dig bäst?

Vardagspuls hjälper dig att hitta rätt i yogadjungeln

Hatha, bikram, ashtanga eller kanske kripalu? Utbudet av olika yogaformer växer och växer. Men vilken form ska just du välja? 

Publicerad 2016-03-03 | Senast ändrad 2015-04-08 | Vardagspuls
 

Acroyoga är en växande yogaform som blandar akrobatik, yoga och massage. Ritva, Lars och Eric från Acroyoga Stockholm visar hur det går till, dessutom får Kristin och Mia prova på i studion.

Yoga är en populär träningsform som gör gott för både kropp och själ. Men det är inte alltid lätt att hitta rätt i yoga-djungeln. De flesta studios och träningsställen brukar dock erbjuda nybörjar- eller introduktionsträning där man kan prova på olika former av yoga. Och vilken som passar bäst för just dig beror bland annat på vad syftet är med din träning och om du är nybörjare eller inte.
Nedan följer beskrivningar av några av de vanligaste yoga-formerna: 

Hatha

En av yogans ursprungliga huvudgrenar. Här är kroppskontroll i fokus, och syftet är att öka kroppsmedvetenheten, koncentrationen och välbefinnandet. Utövas i både mer fysiska varianter och mer meditativa, lugnare varianter.

Bikram 

Har sitt ursprung i hathayoga. Utövas i lokaler som är uppvärmda till runt 40 grader. Värmen främjar bland annat rörligheten och avgiftningen av kroppen. Under ett pass gör du 26 olika ställningar som upprepas två gånger. En fysisk träningsform som också tränar upp balans och reducerar stress.

Iyengar

En mycket gymnastisk och teknisk yogaform som även den har sitt ursprung i hatha. Långsam och lugnare och på så sätt meditativ, men samtidigt en väldigt fysisk yogaform. Olika hjälpmedel gör att de flesta kan delta. Passar bra för rehabilitering. Ökar kroppens rörlighet, styrka, balans och uthållighet.

Ashtanga

En fysisk och hård yogaform som passar bäst för personer som redan är i relativt god form. Andningsövningar kopplat till så kallat kroppslås är centralt, och man genomför olika serier då man utan paus byter ställning. 

Poweryoga

Fysisk yogaform som har sitt ursprung i ashtanga. Här ingår element från aerobics och till skillnad från traditionell yoga, som har pauser, kör man från början till slut precis som ett aerobicspass. Kombinerar stretching, styrketräning och andningsövningar.

Kripalu

En mjuk form av yoga som fokuserar både på det fysiska och det mentala. Man strävar mot att meditera i rörelse.

Vinyasa

En slags fysisk, flödande yoga. Olika pass kombinerar ihop rörelser på olika sätt, med fokus på olika teman som till exempel bäcken eller ben. Stärker både musklerna och ger ro i sinnet.

Acroyoga

En blandning av yoga, akrobatik och thaimassage där man jobbar i par och använder varandra som redskap. Med acroyoga tränar du inte bara styrka, balans och närvaro utan också tillit till andra människor.

Källor: Expressen, I Form.