Avdelningen presenteras av Arla Arla logotyp
Så här ser det ut, Arlas nya innovationscenter i danska Århus, "matens Silicon valley". Bild: Arla Foods

Arla öppnar innovationscenter i ”matens Silicon valley”

Arla öppnar ett innovationscenter i danska Århus, som har som mål att bli ett nytt Silicon valley inom livsmedelsutveckling. Syftet är att skapa nya, hälsosamma mjölkprodukter och nya sätt att transportera dem.

Publicerad 2017-05-22 | Vardagspuls

Den 16 maj invigde Arla ett toppmodernt innovationscenter för livsmedel i Århus, Danmark. Arla kommer att via centret samarbeta med forskare och universitet runt om i världen inom områden som mjölkproduktion, förebyggande av livsstillssjukdomar, innovativa förpackningar och transport av mjölk och mjölkprodukter över kontinenter.

– Grunden till vårt mejerikooperativ är de bönder som gick ihop på 1880-talet för att skapa bättre möjligheter tillsammans. Det ligger i våra gener att samarbeta för att nå bättre resultat. I vårt nya globala innovationscenter kommer vi att använda samma tillvägagångssätt i forskning och utveckling av inte bara nya produkter, utan även av nya sätt att konsumera dem, säger Peder Tuborgh, koncernchef på Arla Foods.

Centret ligger tillsammans med många andra forskningscenter och livsmedelsföretag i danska Århus som har som mål att bli ett "Silicon valley" för livsmedelsutveckling. Arbetet kommer att sysselsätta 150 specialister från olika delar av världen.

Hälsosamma produkter

I innovationsscentret ryms ett avancerat provmejeri vilket gör att processen från idé till färdig produkt kommer att gå betydligt snabbare. Det är ännu för tidigt att sia om vilka framtidens nya mjölkprodukter kommer att vara. Men en sak är säker – att hälsa kommer att hamna i fokus.

– Alla våra produkter innehåller så få och så naturliga ingredienser som möjligt och vår inställning till hälsa är en integrerad del av vårt samarbete med universitet och i vår produktinnovation. Alla är fokuserade på hur vi kan hjälpa människor att leva ett hälsosammare liv och ge så många människor som möjligt tillgång till naturliga, näringsrika mejeriprodukter, säger Sven Thormahlen, senior vice president för Research & Development på Arla.