Avdelningen presenteras av Arla Arla logotyp

Framtidens måltider är snabba, ensamma och med ätbara bestick

Mattrender 2018

Förra årets mattrender som handlade om hälsa, waste och hållbarhet har vidareutvecklats. Parallellt med dessa har nya trender växt fram. De fokuserar på upplevelser, ensamätande och snabbhet, enligt Food & Friends trendrapport 2018.

Publicerad 2017-09-14 | Senast ändrad 2017-09-18 | katarina@vardagspuls.se

1. Hälsa

Hälsomaten fortsätter att dominera. Ju mer kunskap vi får om det vi stoppar i oss ju mer medvetna val gör vi. Ett exempel är att vi kommer att välja bort alkohol allt mer, vilket i sin tur skapar ett behov för alkholfria produkter exempelvis som den alkoholfria spriten Seedlip eller drinkar som innehåller "vuxna" smaker som chili, ingefära och vinäger.

2. Waste

Trenden att minimera matsvinnet fortsätter och börjar bli en självklarhet för många. Kaffesump som återvinns som ny dryck eller kroppsskrubb av kaffebönor är bra exempel.

3. Hållbarhet - "things wrapped in things"

Hållbarhet handlar inte bara om vad maten gör med oss utan även med vår planet. Frankrike ligger i framkant genom att ha fått igenom en lag som kräver att från och med år 2020 måste alla engångsbestick vara nedbrytbara. Och i indien har man skapat den första ätbara matskeden.
Trenden " things wrapped in things" handlar om att servera mat i mat, exempelvis en fruktsallad i en urgröpt vattenmelon.

4. Solomiddag

Trenden kallas för "Alone together" och syftar till restauranger som är utformade för ensamätare. Precis som i Sverige så ökar singelhushållen runt om i världen. Det sätter press på krogutbudet och ensamkrogarna blir alltfler runt om i världen.

5. Upplevelsemat

Våra konsumtionsmönster har ändrats och visar bland annat att 78 procent av alla Millennials vill hellre lägga pengar på upplevelser än konsumtionsvaror. Den trendvågen har mat- och dryckesbranschen hakat på därför blir det allt vanligare med så kallade upplevelsekrogar. Redan idag finns det krogar med uppträdanden, udda happenings och animerade menyer.

6. Snabbhet

Speed är ledordet för den sista trenden som handlar om snabbhet. Med allt mer pressade tidsscheman gäller det att serveringen är så snabb som möjlig. Det kan den bli med hjälp av maskiner och robotar. Runt om i världen ploppar så kallade vending machines upp, de serverar nybakade cupcakes, och baguetter, pressar juicer och har öppet dygnet runt. Matbeställningar med hjälp av Ipads finns redan och alltfler krogar öppnar med just det konceptet. Det hela handlar om att det både ska vara effektivt och billigt.