Avdelningen presenteras av Arla Arla logotyp
Vi äter alltmer vegetariskt Bild: Mostphotos

Svenskar äter allt mer vegetariskt

Försäljningen av vegetarisk mat, hälsobarer och alkoholfri öl har ökat stort.
Det visar en färsk rapport om trender inom daglivaruhandeln.

Publicerad 2017-03-31 | Vardagspuls

Vi köper allt mer vegetariska alternativ, både färsk och fryst mat. Även hälsobarer, ärtor, bönor och linser (konserverade och torkade) ökar starkt. Inom mejeriprodukter växer kylda desserter snabbast och då handlar det främst om proteinpuddingarna. Kasslern och leverpastejen har däremot sett ljusare dagar, de hör till produkterna som tappat i försäljning.

När det handlar om drycker har försäljningen av alkoholfri öl ökat de senaste tre åren följt av vitamindrycker och is-te medan försäljningen av kaffe har minskat.

Dessa produktgrupper ökade mest i värde under 2016:

  • Färsk vegetarisk mat  +35,8%
  • Hälsobarer +29,6%
  • Djupfryst vegetarisk mat +28% 
  • Alkoholfri öl +22,6%
  • Färdig deg  +19,5%

Källa: Nielsen marknadsrapport 2017 (Nielsen ScanTrack, försäljning i värde, totalt dagligvaruhandeln, helår 2016).