Bild: Vardagspuls

”Jag har verkligen behov av att leva mer hälsosamt”

Vardagspuls reporter vill själv ändra sin livsstil

Mia Rossling är Vardagspuls reporter och sidekick i programmet. På vardagspuls.se delar hon med sig av sig själv när hon bland annat testar Tittarnas Tips. Mia kämpar ständigt med att leva ett mer hälsosamt liv.

Publicerad 2015-02-12 | Senast ändrad 2015-02-13 | Vardagspuls
Om din mamma skulle beskriva dig hur skulle hon göra det då?

– Hon tycker att jag är en stjärna och har alltid höjt mig till skyarna, det har ibland varit svårt att leva upp till men hon tycker att jag kan allt. Det bästa tycker hon är mitt glada humör och att jag kan anpassa mig. Och sämst att jag kan vara lite otålig.

Har du förberett dig på något sätt inför Vardagspuls?

– Det enda jag förberett mig med är att jag inte tränat på massor av år så jag har verkligen behov av att leva mer hälsosamt. Ätit upp mig lite under julen har jag också gjort.

Är det någon av dina starka sidor som tittarna kommer uppskatta extra mycket?

– Jag tror att jag kanske har lite dolda talanger som de nog kommer få ta del av, men jag avslöjar inte vad…

Har du över huvudtaget någon svag sida?

– Nej… Min svaghet är nog att hitta nya goda vanor, hitta nya dåliga är jag ganska bra på däremot.

Hur tror du att du kommer att uppfattas?

– Jag hoppas att alla ska förstå vad jag säger med tanke på att jag nästan är dansk men jag gillar min dialekt. Jag hoppas de uppfattar mig som naturlig och någon man kan identifiera sig med. Och rolig kanske?

När du ska planera och handla för veckan, vad är det som alltid slinker med?

– Suck, chips… Jag är otroligt svag för tunna lättsaltade potatischips. Det är ju ändå potatis och kan inte vara helt onyttigt intalar jag mig. Någon form av godis slinker också med. Det ska alltid finnas chips hemma, annars klarar jag mig inte.

Det här kommer atg bli ett av dina bästa år någonsin eftersom….?

– Eftersom jag är lite vidskeplig kommer jag att få till en guldkant på vardagen i och med Vardagspuls. Det kan också bli första gången då jag känner att jag vill träna, att vara i form.

Vilken julklapp var du mest nöjd med?

– En hårfön jag fick av pappa. Och en liten renovering av min nya lägenhet av mamma!

När du ska lyxa till det lite vad gör du då?

– Då köper jag goda charkuterier och lite cava eller annat bubbel och bjuder in mig och sonen till bästa vännerna och umgås.

Om du var folkhälsominister vad är det första du skulle göra då?

– Då skulle jag se till att sambandet mellan inre och yttre hälsa alltid kombineras, att det ses som ett och inte betraktas som olika sorters vård. Att psykisk och fysisk vård slås ihop, de två hänger ihop tror jag. 

Mer fakta om Mia:

Tittar på: Jag försöker vara lite försiktig med tv-serier för jag fastnar så lätt för serier som Girls, Orange is the new black eller Sex in the city. De kollar jag alltid på. Tittar också mycket på Nyhetsmorgon och matprogram. Älskar Sveriges Mästerkock, fast jag inte kan laga mat själv. Svag för storslagna draman och filmer med romantiska slut.

Lyssnar på: Väldigt mångsidig. Jag lyssnar mycket och gärna på musik, ny musik. Jag kan lyssna på en låt om och om igen och tröttnar aldrig på radioplågorna.

Vanligaste vardagsmiddagen: Det är nog falukorv sedan jag fick barn för han tycker det är så gott. Ibland tar jag kalkonfalukorv för att känna mig lite duktig. Annars blir det spagetti och köttfärssås. Och lax!

Får hög positiv puls i vardagen av: Av liveupplevelser om jag är på teater eller konsert. Av någonting som händer här och nu med mycket folk. Jag vill vara med och bli uppslukad. Jag gillar härliga publika sammanhang där man är en del i en stor gemenskap.

Får hög negativ puls i vardagen av: Det är när jag ser hur folk behandlar medmänniskor illa. Jag tycker det är svårt med tiggarna och hur folk kommenterar sina medmänniskor eller bestämmer sig för att bete sig illa. Och så gillar jag inte tunnelbanan.

I Vardagspuls kommer jag att bidra med: Jag kommer att vara folkets röst, en tittarombudskvinna som gör allt på riktigt och som inte har fått in den hälsosamma träningen i sin vardag. Jag ska med mitt engagemang hjälpa till att själv testa och tipsa om saker som dyker upp i programmet. Jag är inte med för att klara ett marathon utan jag är glad om jag kan träna fem minuter om dagen. Jag ska verkligen kolla hur enkel och god all mat är att laga och plocka ut det som händer i rutan in i tittarnas vardag och våga ställa tittarnas frågor direkt i rutan och vara deras förlängda arm.

Det här kommer jag att hjälpa läsarna med på vardagspuls.se: Där tänkte jag dela med mig av mitt vardagsliv, som småbarnsmamma och en vanlig tjej som vill komma i form, fortsätta det jag påbörjat i rutan med att testa de olika grejerna. Det som vi inte hinner med i rutan kan vi fortsätta med där.

8 knep

Bild: Johnér

Så bryter du din dåliga vana

KROPP & HÄLSA Rök eller sötsug som inte vill försvinna? Det behöver faktiskt inte vara så svårt att få din ovana att försvinna – och byta till en bra vana istället!

PT-Leila

Bild: Moa Alexandersson

Sluta vänta på motivationen – och träna ändå

MOTION & TRÄNING Väntar du på att motivationen och lusten ska komma? Sluta med det – och träna ändå! Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm tipsar om hur du kan tänka för att komma igång.

Läkaren tipsar

Bild: Pixabay

Träning har en bevisad effekt mot vinterdepression

INRE HÄLSA Då vet du att det är dags att söka vård.

Det bästa från Vardagspuls TV

      Följ Vardagspuls bloggare

      PT-Leila

      Bild:

      Så kommer vi att träna år 2017

      MOTION & TRÄNING Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm har ringat in några stora trender inom träning som vi kommer att se under det nya året.

      Meditation!

      Bild: Johnér, bild på Jessica Agert: yogobe.com

      Så laddar du om på bara några sekunder

      INRE HÄLSA Genom att göra enkla små övningar kan du minska vardagsstressen och förebygga ångest. Här är några smarta men oväntade ställen du inte visste att du kunde meditera på.

      PT-Leila

      Bild: Moa Alexandersson

      Slipp smärta och stelhet med enkel självmassage

      MOTION & TRÄNING Går du runt och har ont någonstans? Eller känner dig väldigt stel i vissa muskler, då kan självmassage vara en väldigt god idé. Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm visar hur.

      Det fungerar verkligen!

      Bild: Pressbild, Lidingöloppet

      Överläkaren: Det här är bästa träningen mot stress

      MOTION & TRÄNING Träningen är ett av våra mest effektiva verktyg mot stress. En av de som upptäckt det är stjärnkocken Tommy Myllymäki. Överläkaren Anders Hansen avslöjar vilken träning som är bäst. 

      Ny studie

      Bild: Johnér

      Feta mejeriprodukter är nyttiga

      KROPP & HÄLSA Länge har det varit omstritt huruvida det är hälsosamt att äta feta mejeriprodukter. Men en norsk studie visar att dessa inte påverkar hjärta eller vikt negativt. 

      Ny studie

      Bild: Pixabay

      Män som löptränar har bättre spermier

      KROPP & HÄLSA Men det krävs ett par löparrundor i veckan.

      Middagstips!

      Bild: Arla

      5 underbart goda recept med saffran

      MAT & RECEPT Saffran är en krydda som kanske främst associeras till lussekatter, men som passar minst lika bra i en mustig gryta eller pastarätt. Här kommer därför våra bästa middagstips med saffran.

      Jeanette Steijer

      Bild: Johnér

      Så mycket vatten är det hälsosamt att dricka

      KROPP & HÄLSA Ska man bara dricka när man är törstig eller behöver kroppen mer vätska än så? Vardagspuls dietist Jeanette Steijer reder ut en gång för alla.

      Trendigt!

      Bild: Johnér, Pixabay.

      5 supergoda sätt att tillaga grönkål

      MAT & RECEPT Den supernyttiga grönkålen kan, utöver att ätas rå, tillagas på flera olika sätt. Här bjuder vi på härliga recept med grönkål.

      Har du druckit den?

      Bild: Pixabay

      Forskare varnar för populära hälsodrycken

      KROPP & HÄLSA En ny studie visar att hälsodrycker med aloe vera inte alls är särskilt hälsosamma. Dryckerna sägs ha förmågan att rena levern, men forskning visar motsatsen. 

      Lisa Beskow

      Bild: Privat

      5 smarta tips – så orkar du träna efter jobbet

      MOTION & TRÄNING Det kan vara svårt att hitta orken till att träna efter en arbetsdag. Men det finns knep att ta till. Lisa Beskow, hårt arbetande mamma och träningsentusiast, delar med sig av sina bästa.

      Ny studie!

      Bild: Pixabay

      Därför ska du inte gå och lägga dig arg

      INRE HÄLSA Har du för vana att gå och lägga dig när du är arg eller upprörd? Gör inte det!

      Ha kul när du tränar!

      Bild: Privat

      Så vet du vilken löpning som passar dig bäst

      MOTION & TRÄNING Springer du för att gå ner i vikt? Då vet långdistanslöparen Rune Larsson vilken löpning du ska satsa på.

      Sofia Antonsson

      Bild: Johnér

      Guide: Så IBS-vänliga är olika sojaprodukter

      KROPP & HÄLSA Är soja en magbov? Det beror helt på produkt, förklarar Vardagspuls dietist och IBS-expert Sofia Antonsson.

      Leilas magövningar

      Bild: Leila Söderholm

      Så magtränar du på djupet

      MOTION & TRÄNING Här är bollträningen du aldrig tidigare har testat.

      Aj, aj!

      Bild: Pixabay

      Antibiotika kan ge svåra magproblem

      KROPP & HÄLSA Användningen av antibiotika är inte bara ett problem med anledning av att allt fler bakterier blir resistenta. Den kan också slå ut viktiga bakterier som finns i din tarmflora.

      Ny studie

      Bild: Johnér

      Forskare varnar: Dra inte ner på saltet för mycket

      KROPP & HÄLSA Länge har det pratats om vikten av att inte äta för mycket salt. Men hur hälsosamt är det egentligen att äta för lite? Ny forskning visar på negativa konsekvenser. 

      Läkaren tipsar

      Bild: Pixabay

      Träning har en bevisad effekt mot vinterdepression

      INRE HÄLSA Då vet du att det är dags att söka vård.

      Några minuter räcker

      Bild: Johnér

      Steg för steg – så lugnar du din stressade hjärna

      INRE HÄLSA Forskning visar att meditation och mindfulness kan återskapa sönderstressade hjärnceller. Så ta några minuter till att fokusera inåt. Vardagspuls Jeanette Steijer berättar hur.

      Nu är den här!

      Bild: TT/Johnér

      Så skyddar du dig mot vinterkräksjukan

      KROPP & HÄLSA Som ett brev på posten är den här. Den mycket smittsamma vinterkräksjukan. Men visste du det här om sjukdomen?

      Ny studie visar:

      Bild: Johnér

      Vältränade drabbas inte lika hårt av stress

      TRÄNING & MOTION Läkare: ”Viktigare vara tränad än ostressad”

      Uppfyller alla kriterier

      Bild: Johnér

      Forskare: Därför är hälsa den nya religionen

      KROPP & HÄLSA Har hälsa och träning blivit den nya religionen? Enligt svenska forskare är svaret ja – eftersom de uppfyller alla kriterier för att vara just en religion.

      Luktar gott men...

      Bild: Johnér, Pixabay.

      Är du doftöverkänslig?

      KROPP & HÄLSA Hör du till dem som helt obekymrat sprutar parfym omkring dig? Då ska du läsa det här.

      Vi reder ut

      Bild: Livsmedelsverket, Vardagspuls

      Experten: Därför ska du inte äta krossade linfrön

      KROPP & HÄLSA Många uppskattar linfrön för att de är rika på fibrer och andra nyttiga ämnen. Samtidigt varnas det på flera håll för att linfrön, och särskilt krossade sådana, är giftiga. Vad är det som gäller egentligen?

      Smarta tips!

      Bild: Pixabay

      Så blir du av med tandläkarskräcken

      INRE HÄLSA Här delar tandläkaren Matts Karlström med sig av sina bästa tips mot tandvårdsrädsla. 

      Kissnödig?

      Bild: Johnér

      6 saker som händer i kroppen när du tränar i kyla

      MOTION & TRÄNING Har du nånsin känt dig mer kissnödig eller att du andas pipande när du tränar och det är riktigt kallt ute? Det är helt normalt – men kan vara tecken på att du borde värma upp mer.

      Tips & recept

      Bild: Johnér

      Maten som håller dig pigg i höst- och vintermörkret

      KROPP & HÄLSA Det är alltid viktigt att äta bra. Men under vinterhalvåret gör kylan och frånvaron av solljus att det är särskilt viktigt att tänka på vad man stoppar i sig. Vardagspuls guidar dig till bra vintermat!

      När livet förändras

      Bild: Privat

      Löptränar för att bearbeta sorgen efter broderns död

      KROPP & HÄLSA När Heidi Martikainens bror dog rasade hela hennes värld samman. Men genom löpträningen har hon hittat ett sätt att orka kämpa vidare.