Malin Ewerlöf Vardagspuls Bild: IBL

Löparproffset svarar på tittarnas frågor

Malin Ewerlöf: Så slipper du skador när du tränar

Den 24 augusti besökte löparproffset Malin Ewerlöf Vardagspuls studio och svarade på era frågor om löpträning och motivation.

Publicerad 2015-08-24 | Vardagspuls

Mia, Vardagspuls: Ikväll kör vi 17:55!

16:42, 24 August 2015

Vardagspuls: Hej och välkomna till chatten! Löparproffset Malin Ewerlöf finns snart på plats för att svara på dina frågor om träning och motivation. Ställ dina frågor redan nu!

17:23, 24 August 2015

Mia, Vardagspuls: Snart dax!

17:50, 24 August 2015

Jeanette 54år: Har bestämt att när ni kör igång ert härliga o insprirerande program...så kört på gymet i dag käkat spenatomelett o kollar på er��

18:06, 24 August 2015

Mia, Vardagspuls: Hurra, vad kul Jeanette!

18:07, 24 August 2015

Karin: Undrar hur man behandlar löparknä o går det att bli bra?

Malin Ewerlöf: Det kan vara segt att bli av med ett löparknä om det gått långt men det man kan göra är att gå på hård massage och stretcha mycket.
Man kan behöva hjälp av en sjukgymnast som ger bra övningar och hjälp med rehaben.

18:20, 24 August 2015

Kickan: Vad är den största skillnaden mellan att springa ett långt lopp (Lidingöloppet) och ett lite kortare som tjejmilen eller Midnattsloppet, vad ska jag tänka på?

Malin Ewerlöf: Hej Kickan,
Största skillnaden på att förbereda sig inför ett lång lopp mot ett kortare lopp är att man behöver köra några längre löppass för att få tåligheten mot längre löpning. Lidingöloppet kräver mycket mer backträning och intervallträning än ett asfaltslopp.

18:24, 24 August 2015

Mimmi: Malin – har du något bra tips på hur man överhuvudtaget ska komma igång när man är helt otränad. Den där tröskeln könns helt oöverstiglig.

Malin Ewerlöf: Hej Mimmi,
Mitt tips är att börja med att varva jogg och snabbare gång istället för att försöka springa hela vägen. Tänk på bra hållning i överkroppen och börja med att jogga 2 min och gå sedan 2 min i 20 min. Kör hellre kortare pass men gärna varannan dag. Då kommer du snabbare igång utan att det känns för tungt. Efter ett par veckor kan du dra upp tiden på löpning men fortsätt varva löpning med gång.

18:28, 24 August 2015

Lisa: Jag har tränat löpning i ca 6 mån och jag blir inte bättre och det känns inte lättare. Själv inser jag att jag inte är "född" löpare..men 5-6 km ska väl ändå kunna kännas någorlunda lätt efter kontinuiterlig löpträning? Finns det nåt jag kan göra?

Malin Ewerlöf: Hej Lisa,
Jag tror att du behöver jobba mer med variation i din fart när du springer dvs lägga in mer intervallträning för att höja ditt fart tak i kroppen. Då kommer du känna dig starkare och snabbare inom bara en månad. Mer kvalitet helt enkelt.

18:31, 24 August 2015

Vardagspuls: Tack för alla frågor! De publiceras i chatten allt eftersom Malin Ewerlöf svarar på dem.

18:33, 24 August 2015

Emma: När/hur kan man börja träna efter det att man fött barn.? Jag har hört att man ska vänta ett halvår stämmer det? Hur ska jag göra när jag ska konma igång? / nybliven mamma

Malin Ewerlöf: Hej Emma,

Det är väldigt individuellt hur lång tid man bör vänta. Jag har själv tre barn och började springa 6 veckor efter förlossning varje gång för det var det jag hade läst att man kunde göra om man hade varit väldigt bra tränad innan graviditet. Det gick bra för mig men jag tror att det viktigaste är att lyssna på din kropp. Känns det bra så är det bara att börja tycker jag. Men stegra träningen försiktigt.

18:34, 24 August 2015

lisa: Vilka är de bästa underlagen man kan springa på ?

Malin Ewerlöf: Mjukare underlag är skonsammare än asfalt. Det är att rekommendera.

18:38, 24 August 2015

lisa: Hur ska man kunna hålla sig borta från skador och problem med benhinnorna ? Om man verkligen vill satsa ?

Malin Ewerlöf: Springa på mjukare underlag. Se till att man har bra löparskor som inte är för gamla. Om man har ont. Kyl ner med is efter löpning.

18:39, 24 August 2015

Jörgen: jag vill så gärna springa men efter två kilometer får jag kramp i sätesmusklerna så jag kan knappt ta mig från löparspåret. De krampar så jag får ont i flera dagar efter ett kort pass på några kilometer. Jag stetchar, har försökt testa olika skor men inget hjälper. vad kan jag göra?

Malin Ewerlöf: Ibland kan problemet komma från ryggen så även om du stretchat sätet så drar det ändå. Kan vara värt att gå till en naprapat.

18:40, 24 August 2015

Vardagspuls: Tack för alla frågor! Tyvärr hinner inte Malin Ewerlöf svara på alla. De frågor som fått svar kommer att publiceras här på vardagspuls.se kort efter att chatten tagits bort.

18:49, 24 August 2015