Bild: IBL

Löparproffset svarar på tittarnas frågor

Malin Ewerlöf: Så slipper du skador när du tränar

Den 24 augusti besökte löparproffset Malin Ewerlöf Vardagspuls studio och svarade på era frågor om löpträning och motivation.

Publicerad 2015-08-24 | Vardagspuls

Mia, Vardagspuls: Ikväll kör vi 17:55!

16:42, 24 August 2015

Vardagspuls: Hej och välkomna till chatten! Löparproffset Malin Ewerlöf finns snart på plats för att svara på dina frågor om träning och motivation. Ställ dina frågor redan nu!

17:23, 24 August 2015

Mia, Vardagspuls: Snart dax!

17:50, 24 August 2015

Jeanette 54år: Har bestämt att när ni kör igång ert härliga o insprirerande program...så kört på gymet i dag käkat spenatomelett o kollar på er��

18:06, 24 August 2015

Mia, Vardagspuls: Hurra, vad kul Jeanette!

18:07, 24 August 2015

Karin: Undrar hur man behandlar löparknä o går det att bli bra?

Malin Ewerlöf: Det kan vara segt att bli av med ett löparknä om det gått långt men det man kan göra är att gå på hård massage och stretcha mycket.
Man kan behöva hjälp av en sjukgymnast som ger bra övningar och hjälp med rehaben.

18:20, 24 August 2015

Kickan: Vad är den största skillnaden mellan att springa ett långt lopp (Lidingöloppet) och ett lite kortare som tjejmilen eller Midnattsloppet, vad ska jag tänka på?

Malin Ewerlöf: Hej Kickan,
Största skillnaden på att förbereda sig inför ett lång lopp mot ett kortare lopp är att man behöver köra några längre löppass för att få tåligheten mot längre löpning. Lidingöloppet kräver mycket mer backträning och intervallträning än ett asfaltslopp.

18:24, 24 August 2015

Mimmi: Malin – har du något bra tips på hur man överhuvudtaget ska komma igång när man är helt otränad. Den där tröskeln könns helt oöverstiglig.

Malin Ewerlöf: Hej Mimmi,
Mitt tips är att börja med att varva jogg och snabbare gång istället för att försöka springa hela vägen. Tänk på bra hållning i överkroppen och börja med att jogga 2 min och gå sedan 2 min i 20 min. Kör hellre kortare pass men gärna varannan dag. Då kommer du snabbare igång utan att det känns för tungt. Efter ett par veckor kan du dra upp tiden på löpning men fortsätt varva löpning med gång.

18:28, 24 August 2015

Lisa: Jag har tränat löpning i ca 6 mån och jag blir inte bättre och det känns inte lättare. Själv inser jag att jag inte är "född" löpare..men 5-6 km ska väl ändå kunna kännas någorlunda lätt efter kontinuiterlig löpträning? Finns det nåt jag kan göra?

Malin Ewerlöf: Hej Lisa,
Jag tror att du behöver jobba mer med variation i din fart när du springer dvs lägga in mer intervallträning för att höja ditt fart tak i kroppen. Då kommer du känna dig starkare och snabbare inom bara en månad. Mer kvalitet helt enkelt.

18:31, 24 August 2015

Vardagspuls: Tack för alla frågor! De publiceras i chatten allt eftersom Malin Ewerlöf svarar på dem.

18:33, 24 August 2015

Emma: När/hur kan man börja träna efter det att man fött barn.? Jag har hört att man ska vänta ett halvår stämmer det? Hur ska jag göra när jag ska konma igång? / nybliven mamma

Malin Ewerlöf: Hej Emma,

Det är väldigt individuellt hur lång tid man bör vänta. Jag har själv tre barn och började springa 6 veckor efter förlossning varje gång för det var det jag hade läst att man kunde göra om man hade varit väldigt bra tränad innan graviditet. Det gick bra för mig men jag tror att det viktigaste är att lyssna på din kropp. Känns det bra så är det bara att börja tycker jag. Men stegra träningen försiktigt.

18:34, 24 August 2015

lisa: Vilka är de bästa underlagen man kan springa på ?

Malin Ewerlöf: Mjukare underlag är skonsammare än asfalt. Det är att rekommendera.

18:38, 24 August 2015

lisa: Hur ska man kunna hålla sig borta från skador och problem med benhinnorna ? Om man verkligen vill satsa ?

Malin Ewerlöf: Springa på mjukare underlag. Se till att man har bra löparskor som inte är för gamla. Om man har ont. Kyl ner med is efter löpning.

18:39, 24 August 2015

Jörgen: jag vill så gärna springa men efter två kilometer får jag kramp i sätesmusklerna så jag kan knappt ta mig från löparspåret. De krampar så jag får ont i flera dagar efter ett kort pass på några kilometer. Jag stetchar, har försökt testa olika skor men inget hjälper. vad kan jag göra?

Malin Ewerlöf: Ibland kan problemet komma från ryggen så även om du stretchat sätet så drar det ändå. Kan vara värt att gå till en naprapat.

18:40, 24 August 2015

Vardagspuls: Tack för alla frågor! Tyvärr hinner inte Malin Ewerlöf svara på alla. De frågor som fått svar kommer att publiceras här på vardagspuls.se kort efter att chatten tagits bort.

18:49, 24 August 2015

Lisa Beskow

Bild: Privat

5 smarta tips – så orkar du träna efter jobbet

MOTION & TRÄNING Det kan vara svårt att hitta orken till att träna efter en arbetsdag. Men det finns knep att ta till. Lisa Beskow, hårt arbetande mamma och träningsentusiast, delar med sig av sina bästa.

Det fungerar verkligen!

Bild: Pressbild, Lidingöloppet

Överläkaren: Det här är bästa träningen mot stress

MOTION & TRÄNING Träningen är ett av våra mest effektiva verktyg mot stress. En av de som upptäckt det är stjärnkocken Tommy Myllymäki. Överläkaren Anders Hansen avslöjar vilken träning som är bäst. 

Studie visar

Bild: Johnér

Så stora är hälsovinsterna från Pokémon Go

MOTION & TRÄNING Många har misstänkt det, men först nu är det bevisat: de som spelar Pokémon Go rör på sig mer än innan. Och folkhälsovinsterna ser ut att vara enorma, enligt en amerikansk studie.

Det bästa från Vardagspuls TV

      Följ Vardagspuls bloggare

      Något för din arbetsplats?

      Bild: Johnér

      Nya trenden: gruppträna på lunchen

      MOTION & TRÄNING Har du svårt att få till träningen? En ny studie visar att många inte tränar på grund av tidsbrist eller för att de saknar sällskap. Om du känner igen dig kan den nya träningstrenden vara något för dig.

      Aha!

      Bild: Johnér

      Därför står vågen stilla

      KROPP & HÄLSA Du rör på dig ofta och äter bra mat. Ändå händer det ingenting. Varför?

      Högintensiv träning

      Bild: Moa Alexandersson

      PT-Leila: Träna igenom hela kroppen på bara 10 minuter

      MOTION & TRÄNING Dåligt med tid att träna? Hoppa inte över passet, korta ner det rejält istället! Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm visar hur du kör igenom hela kroppen på bara tio minuter.

      Så här ska du tänka!

      Bild: Gunnar Söderström, Eddie Granlund/Lidingöloppet

      ”Tänk positivt – det avgör om du ska lyckas”

      MOTION & TRÄNING Ska du springa Lidingöloppet eller något annat roligt lopp i helgen? Löparcoachen Gunnar Söderström går igenom de absolut största misstagen du kan göra inför och under ett lopp. Och vad du ska göra istället.

      5 övningar

      Bild: Moa Alexandersson

      PT-Leila: Så tränar du bort din stelhet och ryggsmärta

      MOTION & TRÄNING Skyll inte på åldern! Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm visar fem övningar som verkligen hjälper mot smärta i ländryggen.

      Experten tipsar

      Bild: Johnér och Moa Alexandersson

      Är det farligt att träna om man har träningsvärk?

      MOTION & TRÄNING Personliga tränaren Leila Söderholm ger dig svaren på allt du behöver veta om den där träningsvärken som kan göra så ont.

      Tips och övningar

      Bild: Johnér

      Så tränar du bäst efter din ålder

      MOTION & TRÄNING Beroende på ålder och förutsättningar behöver vi träna på olika sätt. Personliga tränaren Leila Söderholm tipsar om bra träning för dig mellan 15 och 60 plus.

      Träningstips

      Bild: Johnér och ansträngningsastma

      Låt inte din astma hindra dig – så tränar du smart

      MOTION & TRÄNING Andningsproblem när du tränar? Då kan du ha fått ansträngningsastma – och som astmatiker är det extra viktigt att ha bra kondition enligt experten.

      Träningsexperterna tipsar:

      Bild: Johnér

      Kom igång med träningen en gång för alla

      MOTION & TRÄNING Äntligen är det lätt att ge sig ut och träna! Eller? Trots att man planerat det kan det vara svårt att komma igång. Tur då att att det finns massor av inspiration att hämta.

      Springtime-vinnare

      Bild: Privat

      Marina: ”Jag kommer kämpa med sockret hela livet”

      MOTION & TRÄNING Marina Lundmark från Burträsk var en av vinnarna som åkte på träningsresa till Portugal för ett halvår sedan. Tack vare det hittade hon yogan. Men hennes kamp mot sockersuget pågår fortfarande varje dag.

      Felsteg

      Bild: Runkeeper/GIH

      Så fel kan din stegräknare visa

      MOTION & TRÄNING Gått 10 000 steg i dag? Det kan i själva verket innebära att du bara gått 7 000 steg enligt idrottsfysiologen Mikael Mattsson.

      Ny studie

      Bild: Johnér

      Styrketräning gör din hjärna yngre

      MOTION & TRÄNING Att styrketräna under ett års tid kan förynga din hjärna med två år. Det här visar en ny studie där det även framkommer att styrketräning kan förebygga tysta hjärnblödningar.

      PT:n tipsar

      Bild: Johnér

      Bästa löparknepen för dig som vill komma igång

      CHATT & KLIPP Gunnar Söderström, personlig tränare och naprapat, chattade med tittarna om bland annat kolhydratladdning, löparknän och vad man ska tänka på om man börjar löpträna som överviktig.

      20 minuter räcker

      Bild: Leila Söderholm

      Så tränar du effektivt hemma

      MOTION & TRÄNING Svårt att komma igång med träningen? Testa Leilas enkla 20-minutersprogram. Med tre olika svårighetsgrader passar det alla – från nybörjare till mer vältränad.

      Smarta metoden:

      Bild: Johnér Bildbyrå

      Lura dig själv att träna hårdare

      MOTION & TRÄNING Blev det ännu ett pass på gymmet där du inte fick särskilt mycket gjort? Nu har forskare hittat metoden som får dig att orka ta i utan att du själv tänker på det.

      Det var bättre förr

      Bild: SVT

      6 klipp som bevisar att träning var roligare förr

      MOTION & TRÄNING Säg bara "kniiiip" och många av oss får någonting nostalgisk i blicken. För visst var träningen roligare förr? Vardagspuls har samlat några gamla godbitar – från kontorsgympa till 80-talsaerobics.

      Knep & knåp

      Bild: TT

      Så håller du träningskläderna fräscha längre

      MOTION & TRÄNING Känns träningskläderna sura och ofräscha trots att du tvättat dem flera gånger? Var snäll mot dina kläder så håller längre och du slipper köpa nytt. 

      Bild: Johnér Bildbyrå

      Maxa förbränningen med lite sköna dansmoves

      MOTION & TRÄNING Dans är superbra träning som även lyfter humöret. Här är listan på alla härliga skäl att dra till närmaste dansgolv och släppa loss.

      Ta det lugnt

      Bild: Vardagspuls

      7 lata sätt att bränna fett

      KROPP & HÄLSA Hård träning i all ära, men du behöver faktiskt inte ta ut dig helt för att träna i vardagen. Vardagspuls har samlat de bästa sätten att stärka kroppen som du kan göra till en del av din vanliga vardagslunk.

      Träna med hunden

      Bild: Thomas Melen

      Så lägger du upp din träning med en fyrfota kompis

      MOTION & TRÄNING Människans bästa vän – och en fyrfoting som kan motivera dig i toppform. Löpcoachen Thomas Melén berättar vad som gäller för olika hundraser.

      Vardagsträning

      Bild: Leila Söderholm

      Så tränar du effektivt – med en helt vanlig handduk

      BLOGG Med en helt vanlig handduk kan du träna lika bra som på gymmet. Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm visar flera effektiva övningar.

      Vardagsmotion

      Bild: Johnér

      Så påverkas din kropp av en kort promenad – 30 minuter räcker

      MOTION & TRÄNING Ta tillbaka den viktiga vardagsmotionen. Få in i ryggmärgen att ta en promenad. En kort sväng om dagen höjer vardagspulsen mer än ingen alls – och ger många hälsovinster.