gym träning fitness orka Bild: Johnér Bildbyrå

10 knep – så håller du motivationen på topp

Börja träna, gå ut hårt, köra några veckor – och lägga ner.
Känner du igen dig?
Du är inte ensam. Men det finns bra knep att ta till för att motionen verkligen ska bli en god – och långsiktig – vana.

Publicerad 2015-09-04 | Senast ändrad 2017-01-18 | Vardagspuls

1. Kliv upp tidigt

Att träna vid samma tidpunkt varje dag kan hjälpa dig att utvecklas snabbare. Forskning har också visat att personer som tränar på morgonen är duktigare på att hålla i vid sin träning än de som tränar senare under dagen.

2. Ge det sex veckor

Först då börjar du se förändringen på din kropp. Starkare, snabbare, fastare. Och då vill du nog inte återgå till ditt gamla jag. Efter den här tiden kommer du också att märka om du missar en dag eller två av motion.

3. Hitta din favoritträning

Hitta något som gör att du får en paus från vardagen, oavsett om det innebär att du fokuserar på marken framför dig i löparspåret, eller på instruktören i en gympaklass.

4. Skaffa en pt

Oavsett om du är en total nybörjare eller om du bara behöver lite pepp och vägledning, kan en personlig tränare hjälpa dig att sätta upp mål och en plan för att få dem att uppnås. Och det behöver inte bli dyrt – en eller två tillfällen med en tränare räcker.

5. Träna med kompisar

Det är roligare att träna tillsammans med andra, dessutom är det svårt att banga om ni har bestämt en tid tillsammans.

6. Gör det enkelt

Tänk på när, var och hur träningen kan bäst (och enklast) passar in i dina dagliga rutiner. På väg till eller från jobbet till exempel.

7. Betala

Om du investerar i ett gymkort, är det mer sannolikt att jobbar hårdare. För det är ju trist om tusenlapparna fryser inne – eller hur?

8. Ta det lugnt

Ett sätt att få ett snabbt slut på din nya, goda vana? Bli skadad. En nybörjare (eller den som tar upp träningen efter en längre paus) måste vara försiktig och inte gå ut för hårt, för tidigt. Det kan knäcka vem som helst.

9. Sätt upp ett mål

För att hålla dig på rätt spår: Anmäl dig till ett lopp och ringa in datumet i din kalender. Eller häng upp ett par gamla gamla byxor som du vill komma i om tre månader från och med nu.

10. Gör det till rutin

Det viktigaste är att etablera en regelbunden rutin, oavsett om det gäller träning eller något annat, att verkligen göra det till en vana. Rutin kommer med tiden, men du kan skynda på processen genom att skapa dagliga ritualer som kretsar kring just träningen.

Källa: Health.com