Bild: Shutterstock

10 misstag du gör på löpbandet

Gör om, gör rätt – och få ut det mesta av att springa

Oavsett om du tittar på TV eller glor in i en vägg – att springa på löpband kan vara sjukt tråkigt.
Men det behöver inte vara så. Gör om, gör rätt! Och få ut det mesta av att springa.

Publicerad 2016-10-19 | Vardagspuls

1. Du vrider på dig för att kunna se gymmets TV

Allt som får dig att tappa rätt hållning, oavsett om du vrider på huvudet eller tittar på dina fötter, är mindre bra. Då belastas nämligen din muskel ojämnt – den ena sidan stretchas ut och den andra dras ihop. Ju längre snedvridning, desto sämre.

Gör om, gör rätt:

Sträck på dig och titta rakt fram. Då får du dessutom ett bättre syreintag.

2. Du är ofokuserad

Att rensa skallen med litet TV samtidigt som du lunkar på är en sak. Men om du har ett tydligt mål med din löpning ska du nog tänka om – då behöver du nämligen hålla ett ordentligt fokus.

Gör om, gör rätt:

Fokusera hela tiden på din hållning, din stegisättning, ditt tempo och din kropp: axlarna, höfterna, knäna, fötterna – och spara läsningen eller TV:n till återhämtningen efteråt.

3. Du gör samma sak varje gång

Får du inget resultat av din träning? Troligtvis är det för att du gör samma sak på samma sätt – varje gång du är på gymmet. Du springer i samma hastighet lika länge som vanligt – din kropp har vant sig.

Gör om, gör rätt:

Växla intensitet, hastighet och lutning. Testa ett längre och lugnare lopp den ena dagen, för att nästa köra kort och snabbt. Att lägga in några snabba, explosiva intervaller är också ett bra sätt att snabbt få resultat.

4. Du struntar i att värma upp

Okej, du har bråttom, men att strunta i uppvärmningen är att be om skador. Och det behöver inte ta lång tid alls.

Gör om, gör rätt:

Stretcha innan du kör igång. Det behöver verkligen inte vara mer avancerat än några höftrullningar, att sträcka ut armarna så långt du når uppåt för att avsluta med att böja dig fram och nudda tårna. Gör detta några gånger och inled dit löppass med några minuter i långsamt tempo.

6. Du håller i handtagen

Att hålla i handtagen kan kännas säkert och bra, dessutom skönt när det börjar bli litet extra jobbigt. Sluta med det. Eftersom du avlastar en del av din kropp så jobbar du inte lika hårt och en del av effekten uteblir.

Gör om, gör rätt:

Dra ner på tempot istället och vänta med att springa riktigt snabbt tills du känner dig van och trygg med hastigheten.

7. Du springer för brant

Hur ofta brukar du springa uppför en brant backe i en hel timme? Exakt. Träning ska vara funktionell för att göra jobbet i riktiga livet. Dessutom, ju brantare du springer, desto större är sannolikheten att du greppar tag i de där handtagen igen.

Gör om, gör rätt:

Dra ner på lutningen. Om du vill ta tag i handtagen springer du sannolikt för snabbt eller för brant.

8. Du kör på standardinställningen

Utöver greppet för pulsmätaren kan du knappast lita på att de siffror du ser stämmer in på just dig. Alla människor är olika och löpbandet är inställt på medelvärden.

Gör om, gör rätt:

Sluta strirra dig blind på siffrorna. Testa att hänga en handduk över displayen och känn efter själv. Hur känns det för just dig, just nu? Lita på den känslan.

9. Du har fel skor – eller går ut för hårt

Benhinneinflammation, löparknä, hälsporre och onda hälsenor – aj! Och tyvärr ganska vanliga skador bland löpare. Anledningarna kan givetvis vara flera och har du allvarliga besvär ska du låta en läkare ta en titt. Men ofta kan det ha en så enkel förklaring som fel skor.

Gör om, gör rätt:

Ta reda på hur du springer. Vilken typ av sko behöver just du? Och som när det gäller all träning – gå inte ut för hårt i början. Risken är att du skadar dig eller kanske rentav tröttnar.

10. Försök att ta dig ut!

Å ena sidan – det är väldigt praktiskt att kunna löpträna oavsett vädret utomhus. Å andra sidan – ja, det är enahanda och tråkigt att alltid springa på ett löpband.

Gör om, gör rätt:

Försök ta dig ut ibland, trots att det känns motigt. Växla utomhuslöpning med den på bandet. Vi lovar – det är värt det.

Resultat direkt!

Bild: Johnér

Det här händer i kroppen när du börjar träna

MOTION & TRÄNING När du börjar träna, för första gången eller efter ett uppehåll, tar det inte lång tid innan du får effekt. Tvärtom påverkas din kropp direkt på flera sätt. Vi har listat några av de skönaste.

Det fungerar verkligen!

Bild: Pressbild, Lidingöloppet

Överläkaren: Det här är bästa träningen mot stress

MOTION & TRÄNING Träningen är ett av våra mest effektiva verktyg mot stress. En av de som upptäckt det är stjärnkocken Tommy Myllymäki. Överläkaren Anders Hansen avslöjar vilken träning som är bäst. 

Studie visar

Bild: Johnér

Så stora är hälsovinsterna från Pokémon Go

MOTION & TRÄNING Många har misstänkt det, men först nu är det bevisat: de som spelar Pokémon Go rör på sig mer än innan. Och folkhälsovinsterna ser ut att vara enorma, enligt en amerikansk studie.

Det bästa från Vardagspuls TV

      Följ Vardagspuls bloggare

      Något för din arbetsplats?

      Bild: Johnér

      Nya trenden: gruppträna på lunchen

      MOTION & TRÄNING Har du svårt att få till träningen? En ny studie visar att många inte tränar på grund av tidsbrist eller för att de saknar sällskap. Om du känner igen dig kan den nya träningstrenden vara något för dig.

      Aha!

      Bild: Johnér

      Därför står vågen stilla

      KROPP & HÄLSA Du rör på dig ofta och äter bra mat. Ändå händer det ingenting. Varför?

      Högintensiv träning

      Bild: Moa Alexandersson

      PT-Leila: Träna igenom hela kroppen på bara 10 minuter

      MOTION & TRÄNING Dåligt med tid att träna? Hoppa inte över passet, korta ner det rejält istället! Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm visar hur du kör igenom hela kroppen på bara tio minuter.

      Så här ska du tänka!

      Bild: Gunnar Söderström, Eddie Granlund/Lidingöloppet

      ”Tänk positivt – det avgör om du ska lyckas”

      MOTION & TRÄNING Ska du springa Lidingöloppet eller något annat roligt lopp i helgen? Löparcoachen Gunnar Söderström går igenom de absolut största misstagen du kan göra inför och under ett lopp. Och vad du ska göra istället.

      5 övningar

      Bild: Moa Alexandersson

      PT-Leila: Så tränar du bort din stelhet och ryggsmärta

      MOTION & TRÄNING Skyll inte på åldern! Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm visar fem övningar som verkligen hjälper mot smärta i ländryggen.

      Experten tipsar

      Bild: Johnér och Moa Alexandersson

      Är det farligt att träna om man har träningsvärk?

      MOTION & TRÄNING Personliga tränaren Leila Söderholm ger dig svaren på allt du behöver veta om den där träningsvärken som kan göra så ont.

      Tips och övningar

      Bild: Johnér

      Så tränar du bäst efter din ålder

      MOTION & TRÄNING Beroende på ålder och förutsättningar behöver vi träna på olika sätt. Personliga tränaren Leila Söderholm tipsar om bra träning för dig mellan 15 och 60 plus.

      Träningstips

      Bild: Johnér och ansträngningsastma

      Låt inte din astma hindra dig – så tränar du smart

      MOTION & TRÄNING Andningsproblem när du tränar? Då kan du ha fått ansträngningsastma – och som astmatiker är det extra viktigt att ha bra kondition enligt experten.

      Träningsexperterna tipsar:

      Bild: Johnér

      Kom igång med träningen en gång för alla

      MOTION & TRÄNING Äntligen är det lätt att ge sig ut och träna! Eller? Trots att man planerat det kan det vara svårt att komma igång. Tur då att att det finns massor av inspiration att hämta.

      Springtime-vinnare

      Bild: Privat

      Marina: ”Jag kommer kämpa med sockret hela livet”

      MOTION & TRÄNING Marina Lundmark från Burträsk var en av vinnarna som åkte på träningsresa till Portugal för ett halvår sedan. Tack vare det hittade hon yogan. Men hennes kamp mot sockersuget pågår fortfarande varje dag.

      Felsteg

      Bild: Runkeeper/GIH

      Så fel kan din stegräknare visa

      MOTION & TRÄNING Gått 10 000 steg i dag? Det kan i själva verket innebära att du bara gått 7 000 steg enligt idrottsfysiologen Mikael Mattsson.

      Ny studie

      Bild: Johnér

      Styrketräning gör din hjärna yngre

      MOTION & TRÄNING Att styrketräna under ett års tid kan förynga din hjärna med två år. Det här visar en ny studie där det även framkommer att styrketräning kan förebygga tysta hjärnblödningar.

      PT:n tipsar

      Bild: Johnér

      Bästa löparknepen för dig som vill komma igång

      CHATT & KLIPP Gunnar Söderström, personlig tränare och naprapat, chattade med tittarna om bland annat kolhydratladdning, löparknän och vad man ska tänka på om man börjar löpträna som överviktig.

      20 minuter räcker

      Bild: Leila Söderholm

      Så tränar du effektivt hemma

      MOTION & TRÄNING Svårt att komma igång med träningen? Testa Leilas enkla 20-minutersprogram. Med tre olika svårighetsgrader passar det alla – från nybörjare till mer vältränad.

      Smarta metoden:

      Bild: Johnér Bildbyrå

      Lura dig själv att träna hårdare

      MOTION & TRÄNING Blev det ännu ett pass på gymmet där du inte fick särskilt mycket gjort? Nu har forskare hittat metoden som får dig att orka ta i utan att du själv tänker på det.

      Det var bättre förr

      Bild: SVT

      6 klipp som bevisar att träning var roligare förr

      MOTION & TRÄNING Säg bara "kniiiip" och många av oss får någonting nostalgisk i blicken. För visst var träningen roligare förr? Vardagspuls har samlat några gamla godbitar – från kontorsgympa till 80-talsaerobics.

      Knep & knåp

      Bild: TT

      Så håller du träningskläderna fräscha längre

      MOTION & TRÄNING Känns träningskläderna sura och ofräscha trots att du tvättat dem flera gånger? Var snäll mot dina kläder så håller längre och du slipper köpa nytt. 

      Bild: Johnér Bildbyrå

      Maxa förbränningen med lite sköna dansmoves

      MOTION & TRÄNING Dans är superbra träning som även lyfter humöret. Här är listan på alla härliga skäl att dra till närmaste dansgolv och släppa loss.

      Ta det lugnt

      Bild: Vardagspuls

      7 lata sätt att bränna fett

      KROPP & HÄLSA Hård träning i all ära, men du behöver faktiskt inte ta ut dig helt för att träna i vardagen. Vardagspuls har samlat de bästa sätten att stärka kroppen som du kan göra till en del av din vanliga vardagslunk.

      Träna med hunden

      Bild: Thomas Melen

      Så lägger du upp din träning med en fyrfota kompis

      MOTION & TRÄNING Människans bästa vän – och en fyrfoting som kan motivera dig i toppform. Löpcoachen Thomas Melén berättar vad som gäller för olika hundraser.

      Vardagsträning

      Bild: Leila Söderholm

      Så tränar du effektivt – med en helt vanlig handduk

      BLOGG Med en helt vanlig handduk kan du träna lika bra som på gymmet. Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm visar flera effektiva övningar.

      Vardagsmotion

      Bild: Johnér

      Så påverkas din kropp av en kort promenad – 30 minuter räcker

      MOTION & TRÄNING Ta tillbaka den viktiga vardagsmotionen. Få in i ryggmärgen att ta en promenad. En kort sväng om dagen höjer vardagspulsen mer än ingen alls – och ger många hälsovinster.