Kvinna gör plankan Bild: Mostphotos

4 bästa övningarna för en stark sommarmage

Leilas effektiva magcirkel

En stark bål är viktigt för en hälsosam och smärtfri kropp. Här guidar vår egen PT-Leila dig igenom en riktigt effektiv och rolig magcirkel som bara tar sju minuter. Kör igång redan i dag!

Publicerad 2017-06-12 | Leila Söderholm

Ge dig själv och din bål lite extra kärlek och styrka fram till semestern och under sommaren. Magen skyddar våra inre organ och gör det möjligt för kroppen att både luta åt sidan och rotera. Sträva efter att få en stark bål som bär oss genom livet. En stark mage avlastar ryggen och hjälper oss vid utmaningar i vardagen.För att få bra resultat så krävs det att musklerna tröttas ut rejält. Då svarar kroppen genom att göra musklerna starkare. Variera genom att göra olika magövningar så att vi tränar de djupa transversa magmusklerna, de sneda och de raka. Tricket är att upprepa övningen tills du är helt slut i musklerna. Gärna i en cirkel där vi byter till en ny övning varje gång och så upprepar vi cirkeln i flera varv.

Tävla mot dig själv

Att träna på tid eller på antal är två bra sätt att träna enkelt och effektivt. När vi tränar på tid så går det att tävla mot sig själv, genom att försöka öka antalet genomförda repetitioner varje träningspass. Skriv ner hur många varv du hann på angiven tid. Vid träning på antal varv så kan det vara kul att notera hur lång tid det tog för att försöka förbättra tiden varje gång passet tränas. 

Magcirkel – gör så här

På tid: Sätt en timer på 7 minuter och gör övningar efter varandra tills tiden är slut.
Antal varv: Gör 4 varv av övningarna nedan, ingen vila utan på nästa direkt. 

  1. Knäkick = Stå i plankposition, spänn hela kroppen och för höger knä mot höger armbåge. Byt ben varje gång och sträva efter att hålla kroppen så still som möjligt.
  2. Ta på tårna = Lyft rumpan och överkroppen sträva efter att sträcka dig upp så högt som möjligt och försöka nudda tårna.
  3. Rumplyft = Placera höger fot under vänster knä, lyft rumpan så högt du kan. Byt ben efter 10 stycken, sträva efter att lyfta rumpan så högt som möjligt.
  4. Planka till peak: Stå i plankposition på underarmarna, pressa upp rumpan mot taket så högt som möjligt, sänk långsamt tillbaka igen. Dra in naveln mot ryggraden och spänn hela magen.

Lycka till!

Kram/Leila