vakna morgonträna Bild: Johnér Bildbyrå

6 smarta knep för att orka morgonträna

Listan som hjälper dig att komma igång och iväg

Det finns så många härliga fördelar med att morgonträna. Du får massor av energi av endorfindosen, du har dagens pass avklarat och du har kickat igång förbränningen ordentligt. Ändå letar sig fingrarna till snooze-knappen på väckarklockan.
Här är 6 smarta knep som förvandlar dig till en morgontränings-människa.

Publicerad 2015-06-09 | Senast ändrad 2017-07-11 | Vardagspuls

1. Skapa distans mellan dig och väckarklockan

Om du helt bekvämt kan sträcka ut handen och ta död på den förargliga ringsignalen som väcker dig så är risken större att den där morgonlöpningen aldrig blir av. Lösningen: höj volymen på väckarklockan och placera den så långt borta som möjligt från sängen. När du väl gått upp ur sängen ökar sannolikheten att du inte somnar om.

2. Ta hjälp av mintknepet

Morgontrött på gränsen till sengångare? Fitnessexperten Brett Hoebel, tränare på amerikanska ”Biggest loser”, har ett effektivt knep för att väcka dig. ”Ta en minttablett så fort klockan ringer. Mintsmaken kommer att väcka dina smaklökar och dina sinnen, vilket hjälper till att få i gång dig” säger han till Womenshealthmag.com. Bonus: Du slipper dessutom morgonandedräkten.

3. Boka med en kompis

Du kanske vänder dig om i sängen och somnar om när du bara lovat dig själv att jogga den där rundan. Men hur blir det om du lovat att möta en kompis på hörnet om en kvart? Boka morgonträningen med en vän, så ser ni båda till att den blir av.

4. Gör det enkelt för dig

Vet du om att du är seg i skallen på morgnarna? Gör det så enkelt för dig som möjligt. Vill du äta något före träningspasset, förbered en smoothie kvällen före. Är valet av träningskläder en del av en långsam startsträcka, lägg fram alla träningskläder och dina hörlurar till kvällen före. En kopp kaffe hjälper dig att maxa träningsresultatet – så förbered bryggaren innan du går och lägger dig.

 

5. Själv är bäste peppare

Gör som alla olympiska mästare – bli världsbäst på att peppa dig själv. När klockan ringer på morgonen, säg till dig själv: ”Upp med dig! Kom igen! Du klarar det här! Du orkar!”. Vad du säger till dig själv gör nämligen stor skillnad, visar studier.

6. Lägg fram kläderna kvällen innan

Ja, man är ofta trött på morgonen när man vaknar och inte har man heller särskilt stor lust att börja rota igenom garderoben efter träningskläder och skor. Genom att lägga fram träningskläderna kvällen innan, på ett ställe nära sängen ökar du chansen att faktiskt orka kliva upp och genomföra det där morgonpasset.

 

Källa: Womenshealthmag.com