6 saker som händer i kroppen när du tränar i kyla Bild: Johnér

6 saker som händer i kroppen när du tränar i kyla

Har du nånsin känt dig mer kissnödig eller att du andas pipande när du tränar och det är riktigt kallt ute? Det är helt normalt – men kan vara tecken på att du borde värma upp mer.

Publicerad 2016-10-31 | Senast ändrad 2017-01-09 | Vardagspuls

När temperaturen kryper nedåt börjar kroppen försvara sig mot kylan. Det kan kännas obehagligt ibland, men det betyder inte att vi helt ska sluta gå ut och springa, cykla till jobbet eller träna på andra sätt utomhus. Men vad är det egentligen som händer i kroppen när man tränar i kyla – och hur känns det?

1. Musklerna hårdnar

När det är riktigt kallt kan du känna det så fort du kliver utanför dörren: hur musklerna liksom drar ihop sig. Det gör i sin tur att din rörlighet begränsas. För att motverka den värsta stelheten kan du värma upp inomhus i några minuter innan du påbörjar ditt utomhuspass. Om du fryser så mycket att du skakar är du för dåligt klädd och bör gå in igen.

2. Blodet samlas i mitten

För att skydda de inre organen kommer blodet att samlas inne i kroppen när det är kallt ute. Därför kan det bli svårt att hålla värmen i armar, ben och ansikte. Det är viktigt att klä sig rätt och skydda framför allt huvudet, händerna och fötterna från kylan. Här kan du läsa mer om hur bör klä dig för att hålla en lagom kroppstemperatur i olika väder.

3. Din hjärtrytm förändras

Vanligtvis brukar hjärtrytmen bli något lägre vid kalla temperaturer när du promenerar eller står still eftersom mindre blod forsar till extremiteterna och huden. Men när du rör på dig måste hjärtat jobba hårdare för att hålla dig varm samtidigt som musklerna ska förses med syre. Det kan göra att du blir mer andfådd och tröttare än vanligt – så det kan vara bra att sänka din ribba något i samma takt som temperaturen sjunker.

4. Dina luftvägar drar ihop sig

Har du någon gång känt hur halsen är som ett sugrör när det är riktigt kallt ute? Det är för att kall, torr luft drar värme och fukt från dina luftvägar och lungor. Värm upp ordentligt så slipper du bli andfådd så fort du dragit igång ditt träningspass.Det kan också vara bra att täcka halsen med någonting värmande som du också kan dra upp över munnen om du behöver värma upp inandningsluften.

5. Du blir kissnödig

Samtidigt som din kropp samlar mer blod och vätska i mitten av din kropp för att hålla dig varm får din hjärna signaler om att göra sig av med överflödig vätska: därför blir du kissnödig. Viktigt att tänka på är att fylla på med vätska.

6. Du känner dig levande!

Eftersom din kropp får jobba hårdare än vanligt i kyla kan du också få ett större påslag av endorfiner. Vintertträning kan med andra ord vara perfekt för att motverka vinterdepressionen! Här kan du läsa mer om träningens effekt på din psykiska hälsa.

Källa: Prevention