Bild: Privat

Kan man träna trots att man är förkyld?

Leila Söderholm svarade på frågor om träning

Kan man träna trots snuva? Och hur kombinerar man träning med familjeliv? Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm reder ut tittarnas frågor i chatten.

Publicerad 2015-09-07 | Vardagspuls

Anna: Jag tränade mycket när jag var yngre, men sen jag fick barn har jag svårt att komma igång igen, tycker att allt blir tråkigt efter ett tag, vad är dina tips?

Leila Söderholm: Nånstans måste man vara beredd på att saker blir tråkigt och ha en plan för hur man ska fortsätta. Precis som allt i livet är inte träning roligt jämt. Du kanske kan göra en veckoplan där du ena veckan kör en viss typ av träning och sedan byter helt så du får en bra variation?

17:14, 7 September 2015

Britta: Jag har haft mycket problem med ryggen och får ont om jag inte tränar. Vad ska jag välja för träningsform?

Leila Söderholm: En kombination av styrketräning och rörlighet är alltid bra när man har ont i ryggen. Promenader i alla former är fantastiskt! Det kan också vara idé att hitta övningar där du kan stärka din bål eftersom den är kärnan som håller dig upprätt.

17:14, 7 September 2015

Sofia: Jag tränar tre gånger i veckan men har svårt att se att det ger resultat, vad ska jag göra för att verkligen märka att det jag gör fungerar? Behöver inte gå ner i vikt och tränar mest på gym.

Leila Söderholm: Nummer ett: vad är det för resultat du är ute efter? Det jag upplever är att kvinnor ofta inte tar i och inte vågar höja vikterna ordentligt. Variera mellan att träna tungt och explosivt där du har ett högt tempo i din träning. Det brukar alltid ge resultat.

17:15, 7 September 2015

Peter: Jag har anmält mig till Vasaloppet och än så länge är det ingen snö, vad är dina bästa träningstips så jag är i bra form när jag ska ställa mig på skidorna?

Leila Söderholm: Dels skulle du kunna träna upp styrkan i bål och armar med övningar som påminner om stakandet, till exempel med rep som sitter i ett viktmagasin. På vissa gym finns det också maskiner där du tränar som om du åker skidor. Träna konditionen, gärna intervaller men också långa pass och kombinera dem så du blir bra på allt.

17:15, 7 September 2015

Petter: hej, jag får ont i knät om jag promenerar långa sträckor. hur kan jag träna för att stärka knäet och slippa få ont?

Leila Söderholm: Hej Petter!
Styrketräning i maskiner är en otroligt bra början. Har du inte tillgång till gym så börjar du med benböj som om du sätter dig på en stol och ställer dig upp igen. -Träna gärna också dina vader och baksida lår för att stärka upp alla muskler runt om knäna. Leila

17:47, 7 September 2015

Elisabeth: Hej en liten fråga till Christian, köpa färsk fisk på en måndag är ju ganska svårt när de flesta fiskaffärer är stängda på måndagar! Hur gör vi då? Köpa på tisdag kanske ��

18:14, 7 September 2015

Vardagspuls: Här hittar ni träningsexperten Leila Söderholms blogg: http://www.vardagspuls.se/bloggar/leila-soderholm/

18:16, 7 September 2015

Vardagspuls: Och i familjen Vahlbergs blogg kan ni följa deras hälsoresa. Här hittar ni den: http://www.vardagspuls.se/bloggar/var-halsoresa/

18:17, 7 September 2015

Andreas : Har tränat kampsport i 1,5 år och började studera samtidigt som jag arbetar och tar hand om familjelivet. Har inte tränat på 6 månader nu pga av " tidsbrist" eller prioriteringar. Vill tillbaka till den form och träning jag var i men hur ska man klämma in studier,arbete,familj,träning + vilotider och få balans på det?

Leila Söderholm: Hej Andreas!
Det du beskriver är otroligt vanligt, jag skulle vilja rekommendera dig att välja 4 övningar ex: Benböj, Utfall, Situps och Armhävningar. Ställ din timer i mobilen och gör 10 av varje tills klockan ringer då är du klar och väldigt nöjd. Hlsn Leila

18:20, 7 September 2015

Johan Janrell: Vilket är bäst bra kondition eller bra styrka?

Leila Söderholm: Jag Tycker att man alltid ska träna sitt hjärta alltså sin kondition om man måste välja. Det är livsfarligt att ha ett för svagt hjärta. Kan du kombinera styrkeövningar som är konditionshöjande så är det det allra bästa. Ex Upphopp, Utfall, benböj med hopp osv. Hlsn Leila

18:22, 7 September 2015

Louise : Hej Leila. Jag har en liten fråga till dig. Va tycker du om träningsformen Power där man använder skivstång. är de bra en bra träningform? Jag har bara kört de passet en gång på gymmet

Leila Söderholm: Hej Louise! All träning som blir av är bra, så gillar du Power så kör det. Du tränar hela kroppen och kondition samtidigt vilket är toppen.
Hlsn Leila

18:23, 7 September 2015

Förkyld löpartjej: Hej Leila! Nu när hösten är här så är även dessa träningsförstörande förkylningar här. Hur bör man göra med sin träning efter att man känner sig frisk efter att ha varit förkyld? Och speciellt om man följer ett träningsprogram - ska man hoppa direkt tillbaka till det? Tack på förhand!

Leila Söderholm: Hej!
Har du varit sjuk i flera veckor så kan de första passen vara lite lugnare. Oftast har man inte tappat så mycket som man tror, börja lugnt för att sedan om allt känns ok öka till där du var innan du blev sjuk. Jag brukar tänka att jag vilade mig iform när jag är sjuk. Hlsn Leila

18:26, 7 September 2015

Gunilla: Hur ska man komma igång med att träna? Är det inte svårt att göra jägarvila om man är 45+?

Leila Söderholm: Hej Gunilla!
Prova att sitta några sekunder och börja där, man blir bra på det man gör. Öka varje dag så ska du se att du är igång på någon vecka. Lycka till Gunilla.

18:27, 7 September 2015

Annicka: Hej Leila, hur ska jag kunna motivera min 9 årige pojke att börja röra på sej mer? Själv är jag inte så frisk, men jag kan träna hemma inomhus. Snälla hjälp mej med tips! Kram Annicka

Leila Söderholm: Försök att motivera honom genom olika lekar, göra saker på tid eller kolla hur långt han kan hoppa. Att få barn att träna utan lek är svårt och omotiverande. Lek fram det du vill att han ska göra. Kolla på vardagspuls.se där finns en del roliga klipp där jag tränar med mina barn. Lycka till

18:29, 7 September 2015

Åsa: Hej! Vad är anledningen till att du väljer jägarvila som ett styrketest? Med vänlig hälsning, Åsa

Leila Söderholm: Hej Åsa!
Man kan välja mellan många olika tester, jägarvila är lätt att göra och lätt att mäta förändringen på. Hlsn Leila

18:30, 7 September 2015

Josephine : Hejsan! Jag är gravid i vecka 17, och har redan fått mycket problem med ryggen. Vad ska man göra för att slippa den här rygg onten? Tränar yoga nu en gång i veckan, men undrar också hur mycket och hårt man kan träna när man är gravid? Är styrke träning bra tex? Med vänlig hälsning, Josephine

Leila Söderholm: Lätt Styrketräning är suveränt för din rygg när du är gravid. Då kommer din rygg orka med att amma och bära din bebis när den är född. Lycka till

18:31, 7 September 2015

Vardagspuls: Hej, Annicka! Här hittar du de barnvänliga övningarna som Leila Söderholm hänvisar till i sitt svar: http://www.vardagspuls.se/leilas-traning-med-barn/

18:32, 7 September 2015

Nathalie: Hej Leila! Förbränner man mer om man löptränar på morgonen innan frukost? Vad tycker du om att träna på morgonen på tom mage?

Leila Söderholm: Du förbränner mer från fett än från kolhydrater, när du tränar på fastande mage. Promenader och lätt jogging brukar fungera bra. Personligen kan jag inte träna utan att ha ätit innan men det är olika från person till person :)

18:33, 7 September 2015

Lisa i Växjö: Tycker även att det skall finnas modeller som har storlek 50 och över.. Vi finns också.. Å Varför ser alla modeller så sura ut då de visar kläder? Med en sur min blir kläderna tråkiga att titta på å ointresanta...

18:34, 7 September 2015

Sandra från Mariestad : Jag undrar vart gränsen går att träna när man är sjuk, kan man träna när man är snuvig, förkyld eller har lite ont i halsen? Tack på förhand!

Leila Söderholm: Aldrig träna med ont i halsen eller feber, och kolla alltid ditt allmäntillstånd. Lite snuvig är ok. Hlsn Leila

18:35, 7 September 2015

Kajsa : Hej, jag undrar vad jag ska ha för skor nu när jag ska börja träna. Har tänkt mig promenader till en början och sedan löpa. Har alltid haft problem med att jag går ont i hälsenorna av mina tidigare tränings skor.

Leila Söderholm: Investera i ett par löparskor när du tänker börja springa, gå kan du göra i ett par skor som du inte får ont av. Lycka till med dina ambitioner.

18:36, 7 September 2015

Ulla: Hej! Har precis kommit i gång att stavträna. Perfekt motion för mig som gått upp massor efter rökstopp april-14. Problemet kom efter ett antal gånger 'à 30 minuter snabb gång att jag fick ont på baksidan av vänster lår. Gör ont när jag går, även vardagsgår. Vad gör jag för fel? Har vilat några dagar men vill ju fortsätta!!

Leila Söderholm: Du har förmodligen överansträngt din baksida. Vila några dagar och lägg till några benböj, sätt dig som på en stol och ställ dig upp igen. För att öka styrkan i låren medan du vilar baksida lår. Lycka till

18:37, 7 September 2015

positiv gute: Hej! Jag är en 71årig kvinna med hjärtflimmer och medicinerad för det med betablockerare. Säg inte att jag skall ut och promenera för det är det värsta jag vetet. Har gymnastiserat i min ungdom. Jag vill ha kul motion, var hittar man det på "bonnalandet"? Positiv Gute

Leila Söderholm: Dansa kanske, simma, cykla lungt och stilla längst havet?
Kasta varpa? Du hittar säkert något, lycka till

18:39, 7 September 2015

Susanne: Jag tränar 5-6 ggr i veckan och älskar fisk men har precis som Kristin sa svårt att hitta på recept. Snälla fråga Christian hur man steker fisk nyttigt. Min går alltid sönder i pannan och vi får äta fiskfras. Tack för ett underbart inspirerande program. Mvh Susanne

18:39, 7 September 2015

Alice: Hej! Vad anser du om kosttillskott, exempelvis proteinpulver, efter styrketräning? Tycker det är svårt att få i mig mat direkt efter träningen och är rädd för att jag bara bryter ner kroppen istället för att bygga upp den.

Leila Söderholm: Jag förespråkar alltid riktigt mat i första hand. Hinner du inte få i dig mat så är det ok att ta ett tillskott hellre än att avstå. Hlsn Leila

18:40, 7 September 2015

Tomas & Therése: Hej! Är otroligt trött efter jobbet och när jag kommer hem ska det lagas middag. Både jag och min sambo jobbar heltid och ingen av oss har motivation att gå iväg till gymmet. Vad gör vi för att komma igång mot en hälsosammare livsstil?

Leila Söderholm: Gå upp 10 minuter tidigare och riv av ett 10 minuters pass i badrummet. Benböj, Utfall, Tricepspress och armhävningar. Då äger ni resten av dagen. Gå ut och gå tillsammans eller häng på vår utmaning med jägarvila.

18:41, 7 September 2015

Pernilla: Hur får jag igång min gubbe som säkert väger 120kg. Han äter ostbågar och ligger mest på sofflocket och glor på tv. Han är dessutom helt ointresserad av sex vilket han verkligen inte var när han var smalare

Leila Söderholm: Han måste vilja själv, men ge honom en liten hint om att du skulle vilja ha tillbaka din gamla man det kanske hjälper. Tjat hjälper aldrig tyvärr utan det gäller att vara smart. Lycka till

18:42, 7 September 2015

Bettan: För tre år sen sprang jag Stockholms Maraton, var väldigt vältränad. Hände sedan ett par tråkiga saker i mitt liv o tappade allt. Svårt att hitta tillbaka till träningen o motivationen. Har du nåt bra tips? Är 45+

Leila Söderholm: Kom ihåg känslan hur det kändes att bo i en stark kropp, den är oslagbar. Plocka fram den och ta dig ut imorgon och spring/ gå!
Lycka till

18:43, 7 September 2015

Angelica: Hej! Jag fick en liten son för sex veckor sedan och nu är jag superladdad att komma igång med träning. När och vad kan jag träna? Promenerar dagligen. Gjorde klassikern förra året så van att träna..

Leila Söderholm: Promenader och styrketräning med lätta vikter för överkropp och i maskiner för underkropp så att du inte skadar dig. Vänta med löpning tills du varit på efterkontroll så att du inte börjar för tidigt, knip också glöm inte knipet! lycka till

18:44, 7 September 2015

Micke: Tacka Babben! Äntligen fattar jag varför energin är total borta. Han själv gjort samma sak alldeles för länge. Är också entreprenörstypen som egentligen gillar att göra flera saker tack för kloka råd Babben.

18:45, 7 September 2015

Johan: Jag är 55 år man som vägar 96 och har vänster knä sönder( ACL sönder och brosk skada) och kan inte gå långa sträckor - Hur ska jag träna att få vikten ner? Jag har problemet med vänster axel och det har opererats( finns 3 ankar )

Leila Söderholm: Du kan styrketräna med lätta vikter och börja sätta igång kroppen. Kan du cykla? crosstrainer på gymmet är också väldigt snälla mot knäna. Lycka till jag hejar på dig!

18:46, 7 September 2015

Alice: Varit förkyld fram och tillbaka i flera veckor och undrar när jag kan börja träna igen. Känner mig 100% frisk på dagen men hostar och får halsont på natten. Är det ok att träna eftersom jag känner mig bra på dagarna?

Leila Söderholm: Vänta lite med att träna hårt, tills halsont och hosta gett sig!

18:48, 7 September 2015

Resultat direkt!

Bild: Johnér

Det här händer i kroppen när du börjar träna

MOTION & TRÄNING När du börjar träna, för första gången eller efter ett uppehåll, tar det inte lång tid innan du får effekt. Tvärtom påverkas din kropp direkt på flera sätt. Vi har listat några av de skönaste.

Det fungerar verkligen!

Bild: Pressbild, Lidingöloppet

Överläkaren: Det här är bästa träningen mot stress

MOTION & TRÄNING Träningen är ett av våra mest effektiva verktyg mot stress. En av de som upptäckt det är stjärnkocken Tommy Myllymäki. Överläkaren Anders Hansen avslöjar vilken träning som är bäst. 

Studie visar

Bild: Johnér

Så stora är hälsovinsterna från Pokémon Go

MOTION & TRÄNING Många har misstänkt det, men först nu är det bevisat: de som spelar Pokémon Go rör på sig mer än innan. Och folkhälsovinsterna ser ut att vara enorma, enligt en amerikansk studie.

Det bästa från Vardagspuls TV

      Följ Vardagspuls bloggare

      Något för din arbetsplats?

      Bild: Johnér

      Nya trenden: gruppträna på lunchen

      MOTION & TRÄNING Har du svårt att få till träningen? En ny studie visar att många inte tränar på grund av tidsbrist eller för att de saknar sällskap. Om du känner igen dig kan den nya träningstrenden vara något för dig.

      Aha!

      Bild: Johnér

      Därför står vågen stilla

      KROPP & HÄLSA Du rör på dig ofta och äter bra mat. Ändå händer det ingenting. Varför?

      Högintensiv träning

      Bild: Moa Alexandersson

      PT-Leila: Träna igenom hela kroppen på bara 10 minuter

      MOTION & TRÄNING Dåligt med tid att träna? Hoppa inte över passet, korta ner det rejält istället! Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm visar hur du kör igenom hela kroppen på bara tio minuter.

      Så här ska du tänka!

      Bild: Gunnar Söderström, Eddie Granlund/Lidingöloppet

      ”Tänk positivt – det avgör om du ska lyckas”

      MOTION & TRÄNING Ska du springa Lidingöloppet eller något annat roligt lopp i helgen? Löparcoachen Gunnar Söderström går igenom de absolut största misstagen du kan göra inför och under ett lopp. Och vad du ska göra istället.

      5 övningar

      Bild: Moa Alexandersson

      PT-Leila: Så tränar du bort din stelhet och ryggsmärta

      MOTION & TRÄNING Skyll inte på åldern! Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm visar fem övningar som verkligen hjälper mot smärta i ländryggen.

      Experten tipsar

      Bild: Johnér och Moa Alexandersson

      Är det farligt att träna om man har träningsvärk?

      MOTION & TRÄNING Personliga tränaren Leila Söderholm ger dig svaren på allt du behöver veta om den där träningsvärken som kan göra så ont.

      Tips och övningar

      Bild: Johnér

      Så tränar du bäst efter din ålder

      MOTION & TRÄNING Beroende på ålder och förutsättningar behöver vi träna på olika sätt. Personliga tränaren Leila Söderholm tipsar om bra träning för dig mellan 15 och 60 plus.

      Träningstips

      Bild: Johnér och ansträngningsastma

      Låt inte din astma hindra dig – så tränar du smart

      MOTION & TRÄNING Andningsproblem när du tränar? Då kan du ha fått ansträngningsastma – och som astmatiker är det extra viktigt att ha bra kondition enligt experten.

      Träningsexperterna tipsar:

      Bild: Johnér

      Kom igång med träningen en gång för alla

      MOTION & TRÄNING Äntligen är det lätt att ge sig ut och träna! Eller? Trots att man planerat det kan det vara svårt att komma igång. Tur då att att det finns massor av inspiration att hämta.

      Springtime-vinnare

      Bild: Privat

      Marina: ”Jag kommer kämpa med sockret hela livet”

      MOTION & TRÄNING Marina Lundmark från Burträsk var en av vinnarna som åkte på träningsresa till Portugal för ett halvår sedan. Tack vare det hittade hon yogan. Men hennes kamp mot sockersuget pågår fortfarande varje dag.

      Felsteg

      Bild: Runkeeper/GIH

      Så fel kan din stegräknare visa

      MOTION & TRÄNING Gått 10 000 steg i dag? Det kan i själva verket innebära att du bara gått 7 000 steg enligt idrottsfysiologen Mikael Mattsson.

      Ny studie

      Bild: Johnér

      Styrketräning gör din hjärna yngre

      MOTION & TRÄNING Att styrketräna under ett års tid kan förynga din hjärna med två år. Det här visar en ny studie där det även framkommer att styrketräning kan förebygga tysta hjärnblödningar.

      PT:n tipsar

      Bild: Johnér

      Bästa löparknepen för dig som vill komma igång

      CHATT & KLIPP Gunnar Söderström, personlig tränare och naprapat, chattade med tittarna om bland annat kolhydratladdning, löparknän och vad man ska tänka på om man börjar löpträna som överviktig.

      20 minuter räcker

      Bild: Leila Söderholm

      Så tränar du effektivt hemma

      MOTION & TRÄNING Svårt att komma igång med träningen? Testa Leilas enkla 20-minutersprogram. Med tre olika svårighetsgrader passar det alla – från nybörjare till mer vältränad.

      Smarta metoden:

      Bild: Johnér Bildbyrå

      Lura dig själv att träna hårdare

      MOTION & TRÄNING Blev det ännu ett pass på gymmet där du inte fick särskilt mycket gjort? Nu har forskare hittat metoden som får dig att orka ta i utan att du själv tänker på det.

      Det var bättre förr

      Bild: SVT

      6 klipp som bevisar att träning var roligare förr

      MOTION & TRÄNING Säg bara "kniiiip" och många av oss får någonting nostalgisk i blicken. För visst var träningen roligare förr? Vardagspuls har samlat några gamla godbitar – från kontorsgympa till 80-talsaerobics.

      Knep & knåp

      Bild: TT

      Så håller du träningskläderna fräscha längre

      MOTION & TRÄNING Känns träningskläderna sura och ofräscha trots att du tvättat dem flera gånger? Var snäll mot dina kläder så håller längre och du slipper köpa nytt. 

      Bild: Johnér Bildbyrå

      Maxa förbränningen med lite sköna dansmoves

      MOTION & TRÄNING Dans är superbra träning som även lyfter humöret. Här är listan på alla härliga skäl att dra till närmaste dansgolv och släppa loss.

      Ta det lugnt

      Bild: Vardagspuls

      7 lata sätt att bränna fett

      KROPP & HÄLSA Hård träning i all ära, men du behöver faktiskt inte ta ut dig helt för att träna i vardagen. Vardagspuls har samlat de bästa sätten att stärka kroppen som du kan göra till en del av din vanliga vardagslunk.

      Träna med hunden

      Bild: Thomas Melen

      Så lägger du upp din träning med en fyrfota kompis

      MOTION & TRÄNING Människans bästa vän – och en fyrfoting som kan motivera dig i toppform. Löpcoachen Thomas Melén berättar vad som gäller för olika hundraser.

      Vardagsträning

      Bild: Leila Söderholm

      Så tränar du effektivt – med en helt vanlig handduk

      BLOGG Med en helt vanlig handduk kan du träna lika bra som på gymmet. Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm visar flera effektiva övningar.

      Vardagsmotion

      Bild: Johnér

      Så påverkas din kropp av en kort promenad – 30 minuter räcker

      MOTION & TRÄNING Ta tillbaka den viktiga vardagsmotionen. Få in i ryggmärgen att ta en promenad. En kort sväng om dagen höjer vardagspulsen mer än ingen alls – och ger många hälsovinster.