Hur kommer vi resa i framtiden? När reser vi till rymden på charter? Anna Frankzen Starrin berättar allt om framtidens resetrender - allt från hälsoresor till hur sociala medier hjälper oss att välja våra medresenärer.

Träningsresorna – en explosionsartad succé hos charterarrangörerna

”Ett sätt att komma igång med en god vana”

Slappa på semestern? Inte en chans om du frågar de flesta researrangörer i dag. Träningsresorna har växt explosionsartat på senare år.
– En fjärdedel av våra resor om året är träningsresor och det växer hela tiden, säger Kajsa Moström, informationschef på Apollo.

Publicerad 2015-10-08 | Vardagspuls
Bild: Johnér

Att träna på semestern har snarare blivit regel än undantag på senare år. Allt fler anläggningar erbjuder klasser och sportaktiviteter och alla de stora charterbolagen i Sverige har nu även flera specifika träningsresor – allt ifrån vandringar och golfresor till cykelutflykter och yogaklasser. Apollo var bland de första i Sverige med träningsresor.
– Det är något som bara växer hela tiden. För många är det kanske ett sätt att komma igång med en god vana även sedan i vardagen, säger Apollos informationschef Kajsa Moström.

”Gått väldigt fort”

Det började 2009 då reseföretaget fick ansvar för en hotellanläggning på Fuerteventura. En anläggning som de kallar för ”100 procent träningshotell” och som sedan dess har varit företagets flaggskepp i kategorin. Sedan dess har det exploderat berättar Kajsa Moström.
– Det har gått väldigt fort, det låg väldigt rätt i tiden. Vi kunde se ett ökat intresse för aktiva resor – alltså att det finns en aktiv upplevelsetrend. Det tror jag hänger ihop med ett ökat fokus på välbefinnande i vardagen som man inte vill göra avkall på semestern.

 ”Träning har blivit som en hygienfaktor”

Och att efterfrågan blir allt större är något som även charterbolaget Ving märker tydligt.
– Dels har människor nu råd att lägga pengar på träning och välmående och dels finns det en ökad medvetenhet. Men framför vill vi må bra och känna oss hälsosamma, även under semestern. Träning har blivit lite som en hygienfaktor. På samma sätt som vi vill ha wifi tillgängligt på hotellet så vill vi kunna träna, säger Anna Hagberg, informatör på Ving.

Och träningsresorna tar en allt större plats på marknaden och är oerhört viktiga för resebranschen enligt Kajsa Moström på Apollo.
– Vi har mer än sexdubblat antalet resor. En fjärdedel av alla våra resor kan vi kategorisera som träningsresor, säger hon och syftar på resor där man åker specifikt för att träna eller där det finns hotell som erbjuder gym och klasser.

Se när Vardagspuls Mia Rossling åkte på surfresa på Costa Rica!

 

Erbjuder specialveckor med gästinstruktörer

Resebolaget säljer drygt 50 000 särskilda träningsresor årligen. Ving räknar med att cirka 100 000 svenskar tränade på sin semester på något av deras hotell under förra året. Av dessa deltog cirka 20 000 på några av klasserna som erbjuds på hotellen. Och resebolaget ser även ett ökat tryck på de renodlade träningsresorna.
– Vi inledde nyligen ett samarbete med Springtime då vårt utbud av träningsresor breddades betydligt. Några tusen personer reser på renodlade träningsresor varje år och i takt med att vi breddar utbudet bokar också allt fler dessa resor, säger Anna Hagberg.

Förutom träningsresorna erbjuder många resebolag nu också särskilda specialveckor med träning och speciella gästinstruktörer. 

Hur viktiga är träningsresorna på marknaden?

– Jätteviktigt. Det är ett sätt att profilera oss i en tid när det blir viktigare och viktigare med träning och hälsa. Den ökande medveten om hälsa i samhället avspeglar sig även på träningsresorna, säger Kajsa Moström och får medhåll av Anna Hagberg:
– Det är i synnerhet viktigt att vi kan erbjuda något för alla. Kvinnor är den grupp som tränar allra mest på våra egna familje- och vuxenhotell, men ju bredare utbud vi kan erbjuda desto fler män lockar vi också.

Finns det något problem med att folk inte kan ”slappna av” på sin semester utan känner att de måste träna?

– Nej, det tror jag inte faktiskt. Att resa i sig är bra och att kombinera det med träna när man verkligen har tid är ännu bättre.  Antingen åker man på resa där syftet är att träna. Eller så åker man på en ”vanlig” resa och ser det som en tid att ta hand om sig själv på olika sätt, alltifrån yogapass i morgonsolen till en promenad innan frukost, säger Kajsa Moström.

”En språngbräda för en livsstilsförbättring”

Inte heller Anna Hagberg tror att det är negativt men betonar att det är viktigt att träningen ska ske på ens egna villkor och att det ska finnas tid för att även slappa på semestern
– Träning får aldrig vara kravfullt och man ska ju inte glömma att vi är njutningsmänniskor, kanske i synnerhet på semestern. Därför är det viktigt att det finns en bredd i träningsutbudet. För vissa kanske en morgonpromenad räcker medan andra vill ha både ledda träningspass och aktiva resor, säger hon och påpekar att de ser att många som kanske aldrig skulle ta sig iväg till en träningsanläggning på hemmaplan ändå deltar i klasserna på hotellen under semestern. 
– Tröskeln blir inte lika hög. På så sätt kan träning på semestern också vara en språngbräda för en livsstilsförbättring.

Charterbolag som hakat på trenden

Ving 

TUI

Solresor

Airtours 

Detur 

Springtime som specialiserat sig på träningsresor

Resultat direkt!

Bild: Johnér

Det här händer i kroppen när du börjar träna

MOTION & TRÄNING När du börjar träna, för första gången eller efter ett uppehåll, tar det inte lång tid innan du får effekt. Tvärtom påverkas din kropp direkt på flera sätt. Vi har listat några av de skönaste.

Det fungerar verkligen!

Bild: Pressbild, Lidingöloppet

Överläkaren: Det här är bästa träningen mot stress

MOTION & TRÄNING Träningen är ett av våra mest effektiva verktyg mot stress. En av de som upptäckt det är stjärnkocken Tommy Myllymäki. Överläkaren Anders Hansen avslöjar vilken träning som är bäst. 

Studie visar

Bild: Johnér

Så stora är hälsovinsterna från Pokémon Go

MOTION & TRÄNING Många har misstänkt det, men först nu är det bevisat: de som spelar Pokémon Go rör på sig mer än innan. Och folkhälsovinsterna ser ut att vara enorma, enligt en amerikansk studie.

Det bästa från Vardagspuls TV

      Följ Vardagspuls bloggare

      Något för din arbetsplats?

      Bild: Johnér

      Nya trenden: gruppträna på lunchen

      MOTION & TRÄNING Har du svårt att få till träningen? En ny studie visar att många inte tränar på grund av tidsbrist eller för att de saknar sällskap. Om du känner igen dig kan den nya träningstrenden vara något för dig.

      Aha!

      Bild: Johnér

      Därför står vågen stilla

      KROPP & HÄLSA Du rör på dig ofta och äter bra mat. Ändå händer det ingenting. Varför?

      Högintensiv träning

      Bild: Moa Alexandersson

      PT-Leila: Träna igenom hela kroppen på bara 10 minuter

      MOTION & TRÄNING Dåligt med tid att träna? Hoppa inte över passet, korta ner det rejält istället! Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm visar hur du kör igenom hela kroppen på bara tio minuter.

      Så här ska du tänka!

      Bild: Gunnar Söderström, Eddie Granlund/Lidingöloppet

      ”Tänk positivt – det avgör om du ska lyckas”

      MOTION & TRÄNING Ska du springa Lidingöloppet eller något annat roligt lopp i helgen? Löparcoachen Gunnar Söderström går igenom de absolut största misstagen du kan göra inför och under ett lopp. Och vad du ska göra istället.

      5 övningar

      Bild: Moa Alexandersson

      PT-Leila: Så tränar du bort din stelhet och ryggsmärta

      MOTION & TRÄNING Skyll inte på åldern! Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm visar fem övningar som verkligen hjälper mot smärta i ländryggen.

      Experten tipsar

      Bild: Johnér och Moa Alexandersson

      Är det farligt att träna om man har träningsvärk?

      MOTION & TRÄNING Personliga tränaren Leila Söderholm ger dig svaren på allt du behöver veta om den där träningsvärken som kan göra så ont.

      Tips och övningar

      Bild: Johnér

      Så tränar du bäst efter din ålder

      MOTION & TRÄNING Beroende på ålder och förutsättningar behöver vi träna på olika sätt. Personliga tränaren Leila Söderholm tipsar om bra träning för dig mellan 15 och 60 plus.

      Träningstips

      Bild: Johnér och ansträngningsastma

      Låt inte din astma hindra dig – så tränar du smart

      MOTION & TRÄNING Andningsproblem när du tränar? Då kan du ha fått ansträngningsastma – och som astmatiker är det extra viktigt att ha bra kondition enligt experten.

      Träningsexperterna tipsar:

      Bild: Johnér

      Kom igång med träningen en gång för alla

      MOTION & TRÄNING Äntligen är det lätt att ge sig ut och träna! Eller? Trots att man planerat det kan det vara svårt att komma igång. Tur då att att det finns massor av inspiration att hämta.

      Springtime-vinnare

      Bild: Privat

      Marina: ”Jag kommer kämpa med sockret hela livet”

      MOTION & TRÄNING Marina Lundmark från Burträsk var en av vinnarna som åkte på träningsresa till Portugal för ett halvår sedan. Tack vare det hittade hon yogan. Men hennes kamp mot sockersuget pågår fortfarande varje dag.

      Felsteg

      Bild: Runkeeper/GIH

      Så fel kan din stegräknare visa

      MOTION & TRÄNING Gått 10 000 steg i dag? Det kan i själva verket innebära att du bara gått 7 000 steg enligt idrottsfysiologen Mikael Mattsson.

      Ny studie

      Bild: Johnér

      Styrketräning gör din hjärna yngre

      MOTION & TRÄNING Att styrketräna under ett års tid kan förynga din hjärna med två år. Det här visar en ny studie där det även framkommer att styrketräning kan förebygga tysta hjärnblödningar.

      PT:n tipsar

      Bild: Johnér

      Bästa löparknepen för dig som vill komma igång

      CHATT & KLIPP Gunnar Söderström, personlig tränare och naprapat, chattade med tittarna om bland annat kolhydratladdning, löparknän och vad man ska tänka på om man börjar löpträna som överviktig.

      20 minuter räcker

      Bild: Leila Söderholm

      Så tränar du effektivt hemma

      MOTION & TRÄNING Svårt att komma igång med träningen? Testa Leilas enkla 20-minutersprogram. Med tre olika svårighetsgrader passar det alla – från nybörjare till mer vältränad.

      Smarta metoden:

      Bild: Johnér Bildbyrå

      Lura dig själv att träna hårdare

      MOTION & TRÄNING Blev det ännu ett pass på gymmet där du inte fick särskilt mycket gjort? Nu har forskare hittat metoden som får dig att orka ta i utan att du själv tänker på det.

      Det var bättre förr

      Bild: SVT

      6 klipp som bevisar att träning var roligare förr

      MOTION & TRÄNING Säg bara "kniiiip" och många av oss får någonting nostalgisk i blicken. För visst var träningen roligare förr? Vardagspuls har samlat några gamla godbitar – från kontorsgympa till 80-talsaerobics.

      Knep & knåp

      Bild: TT

      Så håller du träningskläderna fräscha längre

      MOTION & TRÄNING Känns träningskläderna sura och ofräscha trots att du tvättat dem flera gånger? Var snäll mot dina kläder så håller längre och du slipper köpa nytt. 

      Bild: Johnér Bildbyrå

      Maxa förbränningen med lite sköna dansmoves

      MOTION & TRÄNING Dans är superbra träning som även lyfter humöret. Här är listan på alla härliga skäl att dra till närmaste dansgolv och släppa loss.

      Ta det lugnt

      Bild: Vardagspuls

      7 lata sätt att bränna fett

      KROPP & HÄLSA Hård träning i all ära, men du behöver faktiskt inte ta ut dig helt för att träna i vardagen. Vardagspuls har samlat de bästa sätten att stärka kroppen som du kan göra till en del av din vanliga vardagslunk.

      Träna med hunden

      Bild: Thomas Melen

      Så lägger du upp din träning med en fyrfota kompis

      MOTION & TRÄNING Människans bästa vän – och en fyrfoting som kan motivera dig i toppform. Löpcoachen Thomas Melén berättar vad som gäller för olika hundraser.

      Vardagsträning

      Bild: Leila Söderholm

      Så tränar du effektivt – med en helt vanlig handduk

      BLOGG Med en helt vanlig handduk kan du träna lika bra som på gymmet. Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm visar flera effektiva övningar.

      Vardagsmotion

      Bild: Johnér

      Så påverkas din kropp av en kort promenad – 30 minuter räcker

      MOTION & TRÄNING Ta tillbaka den viktiga vardagsmotionen. Få in i ryggmärgen att ta en promenad. En kort sväng om dagen höjer vardagspulsen mer än ingen alls – och ger många hälsovinster.