Anette svensson före efter Bild: Privat

”Så lyckades jag byta ut fett mot muskler”

Anette Svensson, 47, om hur hon ändrade livsstil

Efter att ha provat allt lyckades Anette Svensson, 47 år, slutligen byta sin lata livsstil mot en aktiv. Här delar hon med sig av knepen som faktiskt fungerade.

Publicerad 2016-02-29 | Senast ändrad 2017-01-18 | Vardagspuls

– Jag har aldrig varit jättestor men har alltid legat tio kilo över det jag velat. Jag har jojobantat i stort sett hela livet och har provat det mesta: Viktväktarna, GI-metoden och massor av olika pulverdieter, berättar Anette Svensson.

I dag har hon lyckats byta sin lata livsstil mot en aktiv – och bytt ut det överflödiga fettet mot muskler. Hon känner sig mycket piggare och starkare jämfört med för fem år sedan. Hon tränar flera gånger i veckan och ska börja utbilda sig till personlig tränare. Hur gick förvandlingen till?

– Det som slutligen fungerade var tung styrketräning. Jag hade testat styrketräning redan som 20-åring men inte förstått hur mycket man skulle ta i för att få resultat. Jag gick mer och lyfte lite vikter sådär som jag tror många gör, säger Anette Svensson.

Anettes knep – byt ut fett mot muskler

1. Ta i!

"Jag fattade inte hur mycket man skulle ta i eller hur ofta man behövde träna för att nå resultat. Det först när jag började ta i ordentligt som det hände något."

2. Det ska göra ont

"Tidigare tyckte jag inte om att svettas, springa och saker som var jobbiga. Jag har i perioder sprungit ganska mycket utan att förstå grejen med det. Det är inte roligt när man har dålig kondition och ska komma igång, det är en plågsam process. Men det blir bättre. I dag tycker jag kanske inte alltid det är så  roligt, men jag kan kontrollera det."

3. Sök gemenskap

”Jag lyckades förändra mitt liv först när jag började träffa en grupp som jag regelbundet tränade med och pratade om kost och hälsa. Dessutom hade jag en coach som hjälpte mig efter just mina behov. Halkade jag av hjälpte han mig tillbaka på banan igen.”

4. Sluta aldrig promenera

”Det gäller att hålla i sina goda vanor. En väldigt god vana är att promenera 10 000 steg varje dag. Tidigare har jag gått till och från jobbet, en promenad på kanske en halvtimme. Men det gör man ju inte på helgerna. Så jag skaffade en stegmätare och har varit jättenoggrann med att gå de här stegen – varje dag.

5. Sluta småäta

"Det viktigaste av allt är ändå maten. Man kan inte småäta hela tiden, då händer inget. Jag brukade äta en påse nötter som mellanmål förut, men även fast det är en massa nyttigheter i dem så är det alldeles för mycket energi en vanlig dag. Jag lärde mig att vara lite hungrig, det är inte så farligt. Ska man gå ner i vikt måste man lära sig att vara lite hungrig. Förut smååt jag vid minsta lilla sug, nu kan jag ta en kopp te istället. Dessutom blir maten godrae när man är lite hungrig innan man äter den.”

6. Prioritera träningen

”För att få kontinuitet i träningen måste man prioritera den. Nu planerar jag mina veckor enligt ett träningsperspektiv. Om jag ska ut och äta med en kompis då, när ska jag lägga träningen? I dag är träningen min första prioritet, annat får flytta på sig om jag inte får till den.Och jag tycker egentligen inte att jag väljer bort någonting för att få tid till träning. Förut har det mest varit ursäkter.”