Barbro Bobäck Bild: Eric Josjö

Så blev Barbro världens snabbaste 71-åring

”Det är aldrig för sent”

Hon har gått från vardagslunkande i skogen till flerfaldig veteran-VM-medaljör. 71-åriga Barbro Bobäck från Långshyttan i Dalarna trodde nog inte för ett år sedan att hon skulle fronta en hel träningskampanj för ett av Sveriges största modevaruhus. Men det är exakt vad hon gör nu.
– Nä, det trodde jag inte alls! Men jag hoppas att jag kan vara en inspirationskälla.

Publicerad 2015-09-09 | Senast ändrad 2017-01-18 | Vardagspuls

Det hela började i ett omklädningsrum i Falun för tre år sedan. Barbro hade följt med sin dotter på ett crossfit-pass och i träningshallen träffade hon en dam som var några år äldre än Barbro själv.
– Jag trodde att hon också tränade crossfit men då sa hon att hon tränade friidrott. Jag blev väldigt förvånad att man kunde göra det i 70-års åldern.

Barbro – som tränat lite friidrott som ung – blev nyfiken på att själv testa på och följde med kvinnan till löparbanan.
– Och det var fantastiskt att springa på de här nya banorna, det var helt läckert! Det var som att jag lyfte från marken. Och då kände jag att det här vill jag fortsätta göra. Jag tänkte att det kan vara roligt att se hur långt jag kan gå.

Vunnit två VM-guld

Tänkt och gjort. Dagen på löparbanan blev startskottet för den då snart 70-åriga Barbros idrottskarriär. Hon anslöt sig till en friidrottsklubb där det sedan tidigare fanns en del veteraner som tränade. Kort därpå åkte hon på ett  träningsläger i friidrott. Där fick hon bland annat hjälp med att lägga upp ett träningsprogram av häcklöparen Robert Kronberg. Ett lyckat sådant visade det sig – för i augusti i år deltog Barbro i veteran-VM i friidrott i franska Lyon där hon kammade hem två guldmedaljer – en för 100 och en för 200 meter.

Vill inspirera andra till att våga testa på nya saker

Och hon har inspirerat både unga och gamla. Och ett helt modevaruhus. I höst kommer hon nämligen vara ansiktet utåt i Åhléns nya reklamkampanj för träningskläder.
– Det är roligt eftersom det är ju så att är man under 30 så duger man. Men alla vi som är över 70 år kan inte identifiera oss med alla de där unga, snygga modellerna och tycker inte att man kan köpa samma kläder som de har.

Cornelia fick svår tarmsjukdom när hon var 13 år

Det ledde till att Barbo nappde på erbjudandet i hopp om att vara en förebild och en inspirationskälla för äldre.
– Och jag har även träffat en del yngre som sagt att det är roligt att se mig för då behöver de inte vara rädda för att bli över 40 år – för det är ju nästan så att om man 40 så är man lastgammal. Och är man 70 så är man ju i stort sett död! – Och det klart att det är spännande att få göra den här kampanjen, jag som alltid bott i Långshyttan...

Viktigt att inte gå ut för hårt

Nästa år hoppas Barbro på att kunna tävla i inomhus-SM och inomhus-EM i Italien.
– Men först och främst måste jag träna så att jag inte blir skadad. Det är viktigt att lyssna på sin kropp. Jag har ju skadat mig en del, det är inte bara att sätta igång och springa om man är helt otränad som jag gjorde. Jag har fått hjälp av en sjukgymnast som satt ihop ett träningsprogram som jag kör på gym.

Hur har träningen förändrat dig?
– Jag blir stark, uthållig, rörlig. Jag mår jättebra! Det är inte jobbigt att ta sig upp om jag lagt mig eller satt mig ner. Jag blir inte trött. Under en vecka tränar jag i snitt två gånger på bana och två till tre gånger på gymmet. Däremellan promenerar jag eller joggar några kilometer. Men det blir i stort sett någonting varje dag. Och min man är mitt stora stöd. Utan honom hade det nog inte blivit någon tävling alls. Det är så skönt att ha med sig någon.

Se klipp med världens snabbaste 70-åring på Youtube

Barbros bästa motivationstips

Det är bra att ta kontakt med andra som också vill börja motionera så man är några som kan ha roligt tillsammans. Det finns många olika grupper i landet som springer tillsammans eller friidrottar.

Och det är viktigt att man lyssnar på kroppen så man inte tar i för mycket i början. Då är risken stor att man skadar sig eller att det blir för jobbigt så att man inte vill mer. Ta lite i taget, det ska vara roligt hela tiden. Hitta en träningsform som du tycker är rolig.

Barbros bästa träningsövningar för dig som är lite äldre

  • Nummer ett – träna bålen, mage och rygg. Det är jätteviktigt.
  • Knäböj med skivstång.
  • Träna baksida av låren.
  • Träna ljumskarna.
  • Det finns massor av bra övningar på nätet.

Barbros träningsmotto

”Det är aldrig för sent! Det är många man vet om som vill lära sig italienska men som tycker att de är för gamla, men det är helt fel. Om man vill göra något som man tycker är roligt så ska man försöka, det går säkert.

Var inte rädd för att prova nya saker oavsett ålder!”