Bild: Eric Josjö

Så blev Barbro världens snabbaste 71-åring

”Det är aldrig för sent”

Hon har gått från vardagslunkande i skogen till flerfaldig veteran-VM-medaljör. 71-åriga Barbro Bobäck från Långshyttan i Dalarna trodde nog inte för ett år sedan att hon skulle fronta en hel träningskampanj för ett av Sveriges största modevaruhus. Men det är exakt vad hon gör nu.
– Nä, det trodde jag inte alls! Men jag hoppas att jag kan vara en inspirationskälla.

Publicerad 2015-09-09 | Senast ändrad 2016-10-05 | Vardagspuls

Det hela började i ett omklädningsrum i Falun för tre år sedan. Barbro hade följt med sin dotter på ett crossfit-pass och i träningshallen träffade hon en dam som var några år äldre än Barbro själv.
– Jag trodde att hon också tränade crossfit men då sa hon att hon tränade friidrott. Jag blev väldigt förvånad att man kunde göra det i 70-års åldern.

Barbro – som tränat lite friidrott som ung – blev nyfiken på att själv testa på och följde med kvinnan till löparbanan.
– Och det var fantastiskt att springa på de här nya banorna, det var helt läckert! Det var som att jag lyfte från marken. Och då kände jag att det här vill jag fortsätta göra. Jag tänkte att det kan vara roligt att se hur långt jag kan gå.

Vunnit två VM-guld

Tänkt och gjort. Dagen på löparbanan blev startskottet för den då snart 70-åriga Barbros idrottskarriär. Hon anslöt sig till en friidrottsklubb där det sedan tidigare fanns en del veteraner som tränade. Kort därpå åkte hon på ett  träningsläger i friidrott. Där fick hon bland annat hjälp med att lägga upp ett träningsprogram av häcklöparen Robert Kronberg. Ett lyckat sådant visade det sig – för i augusti i år deltog Barbro i veteran-VM i friidrott i franska Lyon där hon kammade hem två guldmedaljer – en för 100 och en för 200 meter.

Vill inspirera andra till att våga testa på nya saker

Och hon har inspirerat både unga och gamla. Och ett helt modevaruhus. I höst kommer hon nämligen vara ansiktet utåt i Åhléns nya reklamkampanj för träningskläder.
– Det är roligt eftersom det är ju så att är man under 30 så duger man. Men alla vi som är över 70 år kan inte identifiera oss med alla de där unga, snygga modellerna och tycker inte att man kan köpa samma kläder som de har.

Cornelia fick svår tarmsjukdom när hon var 13 år

Det ledde till att Barbo nappde på erbjudandet i hopp om att vara en förebild och en inspirationskälla för äldre.
– Och jag har även träffat en del yngre som sagt att det är roligt att se mig för då behöver de inte vara rädda för att bli över 40 år – för det är ju nästan så att om man 40 så är man lastgammal. Och är man 70 så är man ju i stort sett död! – Och det klart att det är spännande att få göra den här kampanjen, jag som alltid bott i Långshyttan...

Viktigt att inte gå ut för hårt

Nästa år hoppas Barbro på att kunna tävla i inomhus-SM och inomhus-EM i Italien.
– Men först och främst måste jag träna så att jag inte blir skadad. Det är viktigt att lyssna på sin kropp. Jag har ju skadat mig en del, det är inte bara att sätta igång och springa om man är helt otränad som jag gjorde. Jag har fått hjälp av en sjukgymnast som satt ihop ett träningsprogram som jag kör på gym.

Hur har träningen förändrat dig?
– Jag blir stark, uthållig, rörlig. Jag mår jättebra! Det är inte jobbigt att ta sig upp om jag lagt mig eller satt mig ner. Jag blir inte trött. Under en vecka tränar jag i snitt två gånger på bana och två till tre gånger på gymmet. Däremellan promenerar jag eller joggar några kilometer. Men det blir i stort sett någonting varje dag. Och min man är mitt stora stöd. Utan honom hade det nog inte blivit någon tävling alls. Det är så skönt att ha med sig någon.

Se klipp med världens snabbaste 70-åring på Youtube

Bild: Eric Josjö

"Var inte rädd för att prova nya saker"

Barbros bästa motivationstips

Det är bra att ta kontakt med andra som också vill börja motionera så man är några som kan ha roligt tillsammans. Det finns många olika grupper i landet som springer tillsammans eller friidrottar.

Och det är viktigt att man lyssnar på kroppen så man inte tar i för mycket i början. Då är risken stor att man skadar sig eller att det blir för jobbigt så att man inte vill mer. Ta lite i taget, det ska vara roligt hela tiden. Hitta en träningsform som du tycker är rolig.

Barbros bästa träningsövningar för dig som är lite äldre

  • Nummer ett – träna bålen, mage och rygg. Det är jätteviktigt.
  • Knäböj med skivstång.
  • Träna baksida av låren.
  • Träna ljumskarna.
  • Det finns massor av bra övningar på nätet.

Barbros träningsmotto

Det är aldrig för sent! Det är många man vet om som vill lära sig italienska men som tycker att de är för gamla, men det är helt fel. Om man vill göra något som man tycker är roligt så ska man försöka, det går säkert.

Var inte rädd för att prova nya saker oavsett ålder!

Lisa Beskow

Bild: Privat

5 smarta tips – så orkar du träna efter jobbet

MOTION & TRÄNING Det kan vara svårt att hitta orken till att träna efter en arbetsdag. Men det finns knep att ta till. Lisa Beskow, hårt arbetande mamma och träningsentusiast, delar med sig av sina bästa.

Det fungerar verkligen!

Bild: Pressbild, Lidingöloppet

Överläkaren: Det här är bästa träningen mot stress

MOTION & TRÄNING Träningen är ett av våra mest effektiva verktyg mot stress. En av de som upptäckt det är stjärnkocken Tommy Myllymäki. Överläkaren Anders Hansen avslöjar vilken träning som är bäst. 

Studie visar

Bild: Johnér

Så stora är hälsovinsterna från Pokémon Go

MOTION & TRÄNING Många har misstänkt det, men först nu är det bevisat: de som spelar Pokémon Go rör på sig mer än innan. Och folkhälsovinsterna ser ut att vara enorma, enligt en amerikansk studie.

Det bästa från Vardagspuls TV

      Följ Vardagspuls bloggare

      Något för din arbetsplats?

      Bild: Johnér

      Nya trenden: gruppträna på lunchen

      MOTION & TRÄNING Har du svårt att få till träningen? En ny studie visar att många inte tränar på grund av tidsbrist eller för att de saknar sällskap. Om du känner igen dig kan den nya träningstrenden vara något för dig.

      Aha!

      Bild: Johnér

      Därför står vågen stilla

      KROPP & HÄLSA Du rör på dig ofta och äter bra mat. Ändå händer det ingenting. Varför?

      Högintensiv träning

      Bild: Moa Alexandersson

      PT-Leila: Träna igenom hela kroppen på bara 10 minuter

      MOTION & TRÄNING Dåligt med tid att träna? Hoppa inte över passet, korta ner det rejält istället! Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm visar hur du kör igenom hela kroppen på bara tio minuter.

      Så här ska du tänka!

      Bild: Gunnar Söderström, Eddie Granlund/Lidingöloppet

      ”Tänk positivt – det avgör om du ska lyckas”

      MOTION & TRÄNING Ska du springa Lidingöloppet eller något annat roligt lopp i helgen? Löparcoachen Gunnar Söderström går igenom de absolut största misstagen du kan göra inför och under ett lopp. Och vad du ska göra istället.

      5 övningar

      Bild: Moa Alexandersson

      PT-Leila: Så tränar du bort din stelhet och ryggsmärta

      MOTION & TRÄNING Skyll inte på åldern! Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm visar fem övningar som verkligen hjälper mot smärta i ländryggen.

      Experten tipsar

      Bild: Johnér och Moa Alexandersson

      Är det farligt att träna om man har träningsvärk?

      MOTION & TRÄNING Personliga tränaren Leila Söderholm ger dig svaren på allt du behöver veta om den där träningsvärken som kan göra så ont.

      Tips och övningar

      Bild: Johnér

      Så tränar du bäst efter din ålder

      MOTION & TRÄNING Beroende på ålder och förutsättningar behöver vi träna på olika sätt. Personliga tränaren Leila Söderholm tipsar om bra träning för dig mellan 15 och 60 plus.

      Träningstips

      Bild: Johnér och ansträngningsastma

      Låt inte din astma hindra dig – så tränar du smart

      MOTION & TRÄNING Andningsproblem när du tränar? Då kan du ha fått ansträngningsastma – och som astmatiker är det extra viktigt att ha bra kondition enligt experten.

      Träningsexperterna tipsar:

      Bild: Johnér

      Kom igång med träningen en gång för alla

      MOTION & TRÄNING Äntligen är det lätt att ge sig ut och träna! Eller? Trots att man planerat det kan det vara svårt att komma igång. Tur då att att det finns massor av inspiration att hämta.

      Springtime-vinnare

      Bild: Privat

      Marina: ”Jag kommer kämpa med sockret hela livet”

      MOTION & TRÄNING Marina Lundmark från Burträsk var en av vinnarna som åkte på träningsresa till Portugal för ett halvår sedan. Tack vare det hittade hon yogan. Men hennes kamp mot sockersuget pågår fortfarande varje dag.

      Felsteg

      Bild: Runkeeper/GIH

      Så fel kan din stegräknare visa

      MOTION & TRÄNING Gått 10 000 steg i dag? Det kan i själva verket innebära att du bara gått 7 000 steg enligt idrottsfysiologen Mikael Mattsson.

      Ny studie

      Bild: Johnér

      Styrketräning gör din hjärna yngre

      MOTION & TRÄNING Att styrketräna under ett års tid kan förynga din hjärna med två år. Det här visar en ny studie där det även framkommer att styrketräning kan förebygga tysta hjärnblödningar.

      PT:n tipsar

      Bild: Johnér

      Bästa löparknepen för dig som vill komma igång

      CHATT & KLIPP Gunnar Söderström, personlig tränare och naprapat, chattade med tittarna om bland annat kolhydratladdning, löparknän och vad man ska tänka på om man börjar löpträna som överviktig.

      20 minuter räcker

      Bild: Leila Söderholm

      Så tränar du effektivt hemma

      MOTION & TRÄNING Svårt att komma igång med träningen? Testa Leilas enkla 20-minutersprogram. Med tre olika svårighetsgrader passar det alla – från nybörjare till mer vältränad.

      Smarta metoden:

      Bild: Johnér Bildbyrå

      Lura dig själv att träna hårdare

      MOTION & TRÄNING Blev det ännu ett pass på gymmet där du inte fick särskilt mycket gjort? Nu har forskare hittat metoden som får dig att orka ta i utan att du själv tänker på det.

      Det var bättre förr

      Bild: SVT

      6 klipp som bevisar att träning var roligare förr

      MOTION & TRÄNING Säg bara "kniiiip" och många av oss får någonting nostalgisk i blicken. För visst var träningen roligare förr? Vardagspuls har samlat några gamla godbitar – från kontorsgympa till 80-talsaerobics.

      Knep & knåp

      Bild: TT

      Så håller du träningskläderna fräscha längre

      MOTION & TRÄNING Känns träningskläderna sura och ofräscha trots att du tvättat dem flera gånger? Var snäll mot dina kläder så håller längre och du slipper köpa nytt. 

      Bild: Johnér Bildbyrå

      Maxa förbränningen med lite sköna dansmoves

      MOTION & TRÄNING Dans är superbra träning som även lyfter humöret. Här är listan på alla härliga skäl att dra till närmaste dansgolv och släppa loss.

      Ta det lugnt

      Bild: Vardagspuls

      7 lata sätt att bränna fett

      KROPP & HÄLSA Hård träning i all ära, men du behöver faktiskt inte ta ut dig helt för att träna i vardagen. Vardagspuls har samlat de bästa sätten att stärka kroppen som du kan göra till en del av din vanliga vardagslunk.

      Träna med hunden

      Bild: Thomas Melen

      Så lägger du upp din träning med en fyrfota kompis

      MOTION & TRÄNING Människans bästa vän – och en fyrfoting som kan motivera dig i toppform. Löpcoachen Thomas Melén berättar vad som gäller för olika hundraser.

      Vardagsträning

      Bild: Leila Söderholm

      Så tränar du effektivt – med en helt vanlig handduk

      BLOGG Med en helt vanlig handduk kan du träna lika bra som på gymmet. Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm visar flera effektiva övningar.

      Vardagsmotion

      Bild: Johnér

      Så påverkas din kropp av en kort promenad – 30 minuter räcker

      MOTION & TRÄNING Ta tillbaka den viktiga vardagsmotionen. Få in i ryggmärgen att ta en promenad. En kort sväng om dagen höjer vardagspulsen mer än ingen alls – och ger många hälsovinster.