Mörk choklad kan få dig att prestera bättre på träningspasset Bild: Jonhér

Boosta ditt träningspass med choklad

Prestera bättre på spinningcykeln

Nu kommer det en glad nyhet för alla chokladälskare därute. En studie visar nämligen att mörk choklad kan få dig att orka mer under ditt träningspass.

Publicerad 2016-04-27 | Senast ändrad 2017-11-07 | Vardagspuls

Det är sedan tidigare känt att mörk choklad kan ha ett visst skydd mot hjärt- och kärlsjukdom men nu visar en ny studie att den mörka godsaken även kan ha en positiv effekt på din träning. Hemligheten i den mörka chokladen är ett ämne som kallas epicatechin och som ökar produktionen av kväveoxid i kroppen, skriver ScienceDaily.

Cykla längre med mörk choklad

I den nya studien lät några brittiska forskare vid Kingston University studera träningseffekten hos nio individer som alla fick genomgå ett flertal konditionstester under spinningspass. Dessförinnan hade testpersonerna delats in i två olika grupper där den ena gruppen fick äta 40 gram mörk choklad per dag medan deltagarna i den andra fick 40 gram vit choklad där ämnet epicatechin enbart finns i mindre mängder. Chokladintaget pågick under två veckors tid.

Resultatet av konditionstesterna som pågick i en sjudagarsperiod visar att de som ätit mörk choklad orkade cykla längre sträckor på kortare tid eftersom de förbrukade mindre syre, tack vare ämnet epicatechin, medan personerna som ätit vit choklad inte orkade prestera lika hårt.

Så mycket mörk choklad bör du äta

En av forskarna bakom studien, Rishikesh Kankesh Patel, hoppas att den nya studien kan leda till att det görs ännu fler studier på träningseffekten av mörk choklad och att den i framtiden blir ett självklart val för den högpresterande idrottaren.

Men som med många andra godsaker gäller det förstås att inte äta för mycket av dem. För en aktiv person räcker det med 40 gram om dagen enligt forskarna.

Studien har publicerats i den vetenskapliga tidskriften Journal of the International Society of Sports Nutrition.

Källa: ScienceDaily