dirty dancing Bild: Lionsgate

Därför är det jättebra att dansa loss

Lista: 5 skäl att dra till närmaste dansgolv

En halvtimmes dans bränner 221 kcal – och är vansinnigt roligt.
Här är 5 skäl att dansa i neon.

Publicerad 2015-05-29 | Senast ändrad 2017-01-17 | Vardagspuls

Dans är en underskattad träningsform för fettförbränning. Men alla som har följt "Let's dance"-deltagarnas utveckling vet att sköna moves gör stor skillnad på vågen. Men det stannar inte där. Musik som du går igång på har förmågan att förflytta fokus från att du ens anstränger dig när du tränar och framför allt – det är jättekul att dansa.

Här är 5 härliga skäl att ta en svängom. Unna dig en halvtimme, dra igång favoritspellistan och gå loss!

1. Det gör dig glad

Forskare har konstaterat att dans gör underverk för ditt humör. Personerna som deltog i en testgrupp med regelbunden dans till musik i högt tempo uppvisade minst tecken på depression och fick ökad livsglädje.

2. Får dig att tagga ner

En studie publicerad i Journal of Applied Gerontology fann att pardans effektivt dämpar stress.

3. Hjälper dig att vässa formen

Dansträning i högt tempo är lika effektivt för förbränningen som cykling och löpning, enligt en studie publicerad i Journal of Physiological Anthropology. Särskilt när du använder både armar och ben i dansen.

4. Får dig att sluta vingla

Balansen försämras med åldern, om du inte aktivt jobbar med den. Och där är dans ett utmärkt redskap. En studie publicerad i Journal of Aging and Physical Activity konstaterade att pardans förbättrade äldre testpersoners balans. Det beror på att pardans bjuder på en massa snabba rörelser och kräver god hållning, vilket ger dig bättre kroppskontroll. 

5. Ökar energin

Trött och seg? Då rekommenderar vi dig att jazza loss. Regelbunden dans i högt tempo ökar prestationsförmågan och ger ökad energi, enligt en studie i The Scholarly Publishing and Academic Resources Coalition.

Källa: Everydayhealth.com