Bränn fett ocg bygg muskler med trädgårdsarbete Bild: Johnér

Bränn fett med trädgårdsarbete

Låt lövkrattandet bli till en kul grej!

Trädgårdsarbete bränner cirka 300 kalorier i timmen. Dessutom är det är ett effektivt sätt att förbättra konditionen och bygga muskler.
Så ut och räfsa de där löven nu! Här är tipsen på hur du bränner fett och bygger muskler med trädgårdsarbete.

Publicerad 2016-10-07 | Vardagspuls

Om du är otränad eller ovan vid de rörelser som trädgårdsarbete innebär, är det viktigt att du tänker på din hållning. Annars finns risken är du sträcker dig eller får ont.

Undvik ryckiga rörelser utan försök arbeta jämnt och stadigt.

Spänn magen. Det hjälper till med hållningen.

Använd benen, inte ryggen, när du lyfter tunga saker, skottar eller gräven. Din rygg ska vara rak.

Skydda knäna genom att lägga något mjukt under dem när du rensar ogräs. Också här ska du försöka hålla en rak rygg. Var tionde minut kan det vara bra att stå upp och sträcka på sig en stund.

Så här mycket förbränner en person på 70-80 kilo under 30 minuters trädgårdsarbete:

 

Vattna med en slang: 61 kalorier

Kratta löv: 162 kalorier

Fylla säck med löv: 162 kalorier

Plantera frön eller växter: 162 kalorier

Rensa ogräs: 182 kalorier

Plantera träd: 182 kalorier

Gräva: 202 kalorier

Hugga ved: 243 kalorier

Klippa gräs: 243 kalorier

Skotta snö: 243-364 kalorier beroende på hur tung snön är

Fler övningar du kan göra utomhus: