Personlige tränaren Gunnar Söderström svarade på tittarnas frågor om träning.

Så börjar du löpträna om du är överviktig

PT:n Gunnar Söderström svarar på träningsfrågor

Gunnar Söderström, personlig tränare och naprapat, svarade på tittarnas frågor om träning. Bland annat om kolhydratladdning, löparknän och om att börja löpträna som överviktig.

Publicerad 2015-09-21 | Vardagspuls

Vardagspuls: I kväll svarar träningsexperten Gunnar Söderström på era frågor om träning. Vad undrar du över? Ställ dina frågor redan nu!

17:10, 21 September 2015

Vardagspuls: Fortsätt skicka in era frågor om träning! Så snart Gunnar Söderström hinner kommer han att sätta sig och svara på dem.

18:09, 21 September 2015

Vardagspuls: Här har Gunnar Söderström delat med sig av sina bästa tips för att klara löpning i tuffa backar: http://www.vardagspuls.se/motion--traning/abborrbacken/

18:10, 21 September 2015

lilla latmajan: Hej! Jag är så lat när det gäller att stryka min tvätt, det är ju sååå jättetråkigt. Det blir liggandes alldeles för länge.

18:15, 21 September 2015

Gunnar Söderström, träningsexpert: Hej Angelica
Det allra första jag skulle be dig göra är att ändra utrycket till "jag har hitentills inte orkat mera än 5km" Springer du några intervall? Du kan och kommer garanterat i framtiden med lite bra träning och intervaller orka mer än 5km

18:18, 21 September 2015

Lina: Hur ska jag komma igång med träningen igen? Blir mycket stillasittande då jag pluggar på distans. Tips på att komma igång med tex tidiga morgonpromenader ?

Gunnar Söderström, träningsexpert: Hej Linda, ställ frågan hur kan jag göra morgon promenader så roliga som möjligt? Kanske lyssna på en bok, eller belöna dig på ett bra sätt, om det inte funkar kan du försöka ställa frågan vad händer om jag inte tar mina promenader? Om du kan fokusera på det negativa som då kan vara effekten och det jobbiga blir "värre" än vad det är jobbigt att ta promenaden i första läget kommer du absolut vilja komma ut. Lycka till

18:22, 21 September 2015

HG : Hej Gunnar Jag har hela mitt liv tränat. Sedan jag var 7 år och verkligen testat alla idrotter och sporter. Idag är jag 34 och mamma och tränar på gym varje dag och en del crossfit men jag har väldiga problem med mina fötter och oavsett om jag har speciella Skor eller inlägg kan jag aldrig springa. Jag går inåt, är plattfotad och har den berömda knölen vid stortån. Jag får ibland sådan lust för att springa och gärna alla dessa lopp. Men hur ska jag göra för att komma runt problemet? Finns det något jag kan göra eller att springa kanske inte är för alla?

Gunnar Söderström, träningsexpert: Hej, det låter som om du skulle kunna vara en av dom som skulle må bra av ett ilägg. En platt fot kan prepisponera för ganska många skador runt fötter och underben. Men helt klart är att du absolut skall börja springa igen. Möjligen att du skulle kunna ha en "hallus valgus" klassisk diagnos på stortårn grundled. Lycka till

18:25, 21 September 2015

S: Vad har du för tips på träning där man ej behöver besöka en träningsanläggning eller innefattar jogging?

Gunnar Söderström, träningsexpert: Hej S

Här finns det verkligen MASSOR med allternativ, bara i vardagsrummet eller på en gräsmatta. Kolla youtube och träning i hemmet eller träning med egna kroppen. Lycka till

18:27, 21 September 2015

Mia, Vardagspuls: "lilla latmajan" Jag håller helt med dig - det är väldigt sälland ngt blir strykt överhuvudtaget hos mig...!

18:28, 21 September 2015

V: Vågar man börja löpträning trots övervikt eller borde man gå ner i vikt först? Tanken är ju att börja försiktigt med gång + löpning osv.

Gunnar Söderström, träningsexpert: Hej V

Absolut, det är ett jättebra sätt både att komma ner i vikt och stärka skelett och leder. Men börja mycket försiktigt, t ex jogga med små steg 1 min sedan gå 1 min ca 5 gånger. Kroppen kommer inom loppet av några veckor direkt anpassa sig till dom nya kraven du ställer. Redan efter 2 veckor kan man mäta dom första effekterna. Lycka till

18:29, 21 September 2015

Matilda: Hej! Jag börjar få problem med löparknä. Har du några tips på vad man kan göra åt det? Älskar att springa, så vill inte sluta med det.

Gunnar Söderström, träningsexpert: Ja absolut, löparknä beror på lite förkort Tractus ilio tibialis. Det är en tacksam diagnos på så sätt att det ofta/altid går att stretcha bort. Lycka till

18:30, 21 September 2015

Professor nord: Hej varför sväller mina benhinnor när jag springer utomhus men inte då jag kör löpband tycker att jag springer på samma sätt

Gunnar Söderström, träningsexpert: Hej, svårt att säga någon skillnad borde det ju vara, möjligen kan det bero på att på ett löpband springer man på en lite svikande "bädd" möjligen gör det skillnaden. Testa att landa lite snällare med kortare steg när du springer ut så kan det räcka att skapa en skillnad. Lycka till

18:32, 21 September 2015

Eva: Hej. Vill träna men inte ha muskler hur tränar man då? Har mycket daglig träning i vardagen.

Gunnar Söderström, träningsexpert: Jo, lite muskler vill man absolut ha, däremot tänker jag att det inte är bulkiga stora "bulliga" muskler du inte är sugen på. Men låt mig till 100% lova dig att du kan göra all träning utom möjligen extrem tung styrkelyft och bara få kanon resultat.

18:36, 21 September 2015

Carina: Jag ska också göra tjejklassikern! Har lyckats komma upp i långsam löpning 10 km, men varit förkyld och inte tränat något på snart två veckor. Men jag ska göra ett försök ändå. Hejja oss!

18:37, 21 September 2015

Vera: Jag brukar äta en stor tallrik pasta efter ett hårt träningspass. Men nu för tiden är det ju så mycket snack om att man inte behöver kolhydrater. Var står du? Är pasta bra när man behöver energi efter träning?

Gunnar Söderström, träningsexpert: Hej, alltså man kan absolut presetera bra utan kolhydrater men jag tycker absolut inför ett längre pass att det är bra att ha med kolhydrater i uippladningen. Däremot tror jag 0% på den kolhydratladdningen man gjorde förr i tiden. Man tar inte upp mera kolhydrater bara för att man laddar på extra mycket. "badkaret kan bara bli fullt" även om du fortsätter fylla på vatten. Därför är det bättre att under långa pass fylla på med kolhydrater under loppet. Gel, bars och sportdryck. Lycka till

18:41, 21 September 2015

Anita: Hej! Älskar promenader men när 40 min har gått säger kroppen ifrån då blir det pang stopp, förut orkade jag gå en timma, får ont under fötterna också. kan det bero på fel skor?

Gunnar Söderström, träningsexpert: Hej Ja det kan absolut vara en anledning. Testa men nya skor och lek med tanken att du visst kan gå en timme, lycka till

18:42, 21 September 2015

Sandra: Hej Gunnar! De där cardion på morgonen innan frulle, gör den verkligen så mycket större skillnad än samma cardio på kvällen?

Gunnar Söderström, träningsexpert: Hej, ärligt talat, nej. Fettförbränning pågår jämnt, man ser att det är lite större på morgonen och lite lägre på eftermiddagen och tanken var ju då att öka ytterligare förbränningen på morgonen. Men det är ju lika intressant att hjöa lägsta nivån på eftermiddagen. Lycka till
Det viktigaste är att det blir av

18:44, 21 September 2015