Personlige tränaren Gunnar Söderström svarade på tittarnas frågor om träning.

Så börjar du löpträna om du är överviktig

PT:n Gunnar Söderström svarar på träningsfrågor

Gunnar Söderström, personlig tränare och naprapat, svarade på tittarnas frågor om träning. Bland annat om kolhydratladdning, löparknän och om att börja löpträna som överviktig.

Publicerad 2015-09-21 | Vardagspuls

Vardagspuls: I kväll svarar träningsexperten Gunnar Söderström på era frågor om träning. Vad undrar du över? Ställ dina frågor redan nu!

17:10, 21 September 2015

Vardagspuls: Fortsätt skicka in era frågor om träning! Så snart Gunnar Söderström hinner kommer han att sätta sig och svara på dem.

18:09, 21 September 2015

Vardagspuls: Här har Gunnar Söderström delat med sig av sina bästa tips för att klara löpning i tuffa backar: http://www.vardagspuls.se/motion--traning/abborrbacken/

18:10, 21 September 2015

lilla latmajan: Hej! Jag är så lat när det gäller att stryka min tvätt, det är ju sååå jättetråkigt. Det blir liggandes alldeles för länge.

18:15, 21 September 2015

Gunnar Söderström, träningsexpert: Hej Angelica
Det allra första jag skulle be dig göra är att ändra utrycket till "jag har hitentills inte orkat mera än 5km" Springer du några intervall? Du kan och kommer garanterat i framtiden med lite bra träning och intervaller orka mer än 5km

18:18, 21 September 2015

Lina: Hur ska jag komma igång med träningen igen? Blir mycket stillasittande då jag pluggar på distans. Tips på att komma igång med tex tidiga morgonpromenader ?

Gunnar Söderström, träningsexpert: Hej Linda, ställ frågan hur kan jag göra morgon promenader så roliga som möjligt? Kanske lyssna på en bok, eller belöna dig på ett bra sätt, om det inte funkar kan du försöka ställa frågan vad händer om jag inte tar mina promenader? Om du kan fokusera på det negativa som då kan vara effekten och det jobbiga blir "värre" än vad det är jobbigt att ta promenaden i första läget kommer du absolut vilja komma ut. Lycka till

18:22, 21 September 2015

HG : Hej Gunnar Jag har hela mitt liv tränat. Sedan jag var 7 år och verkligen testat alla idrotter och sporter. Idag är jag 34 och mamma och tränar på gym varje dag och en del crossfit men jag har väldiga problem med mina fötter och oavsett om jag har speciella Skor eller inlägg kan jag aldrig springa. Jag går inåt, är plattfotad och har den berömda knölen vid stortån. Jag får ibland sådan lust för att springa och gärna alla dessa lopp. Men hur ska jag göra för att komma runt problemet? Finns det något jag kan göra eller att springa kanske inte är för alla?

Gunnar Söderström, träningsexpert: Hej, det låter som om du skulle kunna vara en av dom som skulle må bra av ett ilägg. En platt fot kan prepisponera för ganska många skador runt fötter och underben. Men helt klart är att du absolut skall börja springa igen. Möjligen att du skulle kunna ha en "hallus valgus" klassisk diagnos på stortårn grundled. Lycka till

18:25, 21 September 2015

S: Vad har du för tips på träning där man ej behöver besöka en träningsanläggning eller innefattar jogging?

Gunnar Söderström, träningsexpert: Hej S

Här finns det verkligen MASSOR med allternativ, bara i vardagsrummet eller på en gräsmatta. Kolla youtube och träning i hemmet eller träning med egna kroppen. Lycka till

18:27, 21 September 2015

Mia, Vardagspuls: "lilla latmajan" Jag håller helt med dig - det är väldigt sälland ngt blir strykt överhuvudtaget hos mig...!

18:28, 21 September 2015

V: Vågar man börja löpträning trots övervikt eller borde man gå ner i vikt först? Tanken är ju att börja försiktigt med gång + löpning osv.

Gunnar Söderström, träningsexpert: Hej V

Absolut, det är ett jättebra sätt både att komma ner i vikt och stärka skelett och leder. Men börja mycket försiktigt, t ex jogga med små steg 1 min sedan gå 1 min ca 5 gånger. Kroppen kommer inom loppet av några veckor direkt anpassa sig till dom nya kraven du ställer. Redan efter 2 veckor kan man mäta dom första effekterna. Lycka till

18:29, 21 September 2015

Matilda: Hej! Jag börjar få problem med löparknä. Har du några tips på vad man kan göra åt det? Älskar att springa, så vill inte sluta med det.

Gunnar Söderström, träningsexpert: Ja absolut, löparknä beror på lite förkort Tractus ilio tibialis. Det är en tacksam diagnos på så sätt att det ofta/altid går att stretcha bort. Lycka till

18:30, 21 September 2015

Professor nord: Hej varför sväller mina benhinnor när jag springer utomhus men inte då jag kör löpband tycker att jag springer på samma sätt

Gunnar Söderström, träningsexpert: Hej, svårt att säga någon skillnad borde det ju vara, möjligen kan det bero på att på ett löpband springer man på en lite svikande "bädd" möjligen gör det skillnaden. Testa att landa lite snällare med kortare steg när du springer ut så kan det räcka att skapa en skillnad. Lycka till

18:32, 21 September 2015

Eva: Hej. Vill träna men inte ha muskler hur tränar man då? Har mycket daglig träning i vardagen.

Gunnar Söderström, träningsexpert: Jo, lite muskler vill man absolut ha, däremot tänker jag att det inte är bulkiga stora "bulliga" muskler du inte är sugen på. Men låt mig till 100% lova dig att du kan göra all träning utom möjligen extrem tung styrkelyft och bara få kanon resultat.

18:36, 21 September 2015

Carina: Jag ska också göra tjejklassikern! Har lyckats komma upp i långsam löpning 10 km, men varit förkyld och inte tränat något på snart två veckor. Men jag ska göra ett försök ändå. Hejja oss!

18:37, 21 September 2015

Vera: Jag brukar äta en stor tallrik pasta efter ett hårt träningspass. Men nu för tiden är det ju så mycket snack om att man inte behöver kolhydrater. Var står du? Är pasta bra när man behöver energi efter träning?

Gunnar Söderström, träningsexpert: Hej, alltså man kan absolut presetera bra utan kolhydrater men jag tycker absolut inför ett längre pass att det är bra att ha med kolhydrater i uippladningen. Däremot tror jag 0% på den kolhydratladdningen man gjorde förr i tiden. Man tar inte upp mera kolhydrater bara för att man laddar på extra mycket. "badkaret kan bara bli fullt" även om du fortsätter fylla på vatten. Därför är det bättre att under långa pass fylla på med kolhydrater under loppet. Gel, bars och sportdryck. Lycka till

18:41, 21 September 2015

Anita: Hej! Älskar promenader men när 40 min har gått säger kroppen ifrån då blir det pang stopp, förut orkade jag gå en timma, får ont under fötterna också. kan det bero på fel skor?

Gunnar Söderström, träningsexpert: Hej Ja det kan absolut vara en anledning. Testa men nya skor och lek med tanken att du visst kan gå en timme, lycka till

18:42, 21 September 2015

Sandra: Hej Gunnar! De där cardion på morgonen innan frulle, gör den verkligen så mycket större skillnad än samma cardio på kvällen?

Gunnar Söderström, träningsexpert: Hej, ärligt talat, nej. Fettförbränning pågår jämnt, man ser att det är lite större på morgonen och lite lägre på eftermiddagen och tanken var ju då att öka ytterligare förbränningen på morgonen. Men det är ju lika intressant att hjöa lägsta nivån på eftermiddagen. Lycka till
Det viktigaste är att det blir av

18:44, 21 September 2015

Lisa Beskow

Bild: Privat

5 smarta tips – så orkar du träna efter jobbet

MOTION & TRÄNING Det kan vara svårt att hitta orken till att träna efter en arbetsdag. Men det finns knep att ta till. Lisa Beskow, hårt arbetande mamma och träningsentusiast, delar med sig av sina bästa.

Det fungerar verkligen!

Bild: Pressbild, Lidingöloppet

Överläkaren: Det här är bästa träningen mot stress

MOTION & TRÄNING Träningen är ett av våra mest effektiva verktyg mot stress. En av de som upptäckt det är stjärnkocken Tommy Myllymäki. Överläkaren Anders Hansen avslöjar vilken träning som är bäst. 

Studie visar

Bild: Johnér

Så stora är hälsovinsterna från Pokémon Go

MOTION & TRÄNING Många har misstänkt det, men först nu är det bevisat: de som spelar Pokémon Go rör på sig mer än innan. Och folkhälsovinsterna ser ut att vara enorma, enligt en amerikansk studie.

Det bästa från Vardagspuls TV

      Följ Vardagspuls bloggare

      Något för din arbetsplats?

      Bild: Johnér

      Nya trenden: gruppträna på lunchen

      MOTION & TRÄNING Har du svårt att få till träningen? En ny studie visar att många inte tränar på grund av tidsbrist eller för att de saknar sällskap. Om du känner igen dig kan den nya träningstrenden vara något för dig.

      Aha!

      Bild: Johnér

      Därför står vågen stilla

      KROPP & HÄLSA Du rör på dig ofta och äter bra mat. Ändå händer det ingenting. Varför?

      Högintensiv träning

      Bild: Moa Alexandersson

      PT-Leila: Träna igenom hela kroppen på bara 10 minuter

      MOTION & TRÄNING Dåligt med tid att träna? Hoppa inte över passet, korta ner det rejält istället! Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm visar hur du kör igenom hela kroppen på bara tio minuter.

      Så här ska du tänka!

      Bild: Gunnar Söderström, Eddie Granlund/Lidingöloppet

      ”Tänk positivt – det avgör om du ska lyckas”

      MOTION & TRÄNING Ska du springa Lidingöloppet eller något annat roligt lopp i helgen? Löparcoachen Gunnar Söderström går igenom de absolut största misstagen du kan göra inför och under ett lopp. Och vad du ska göra istället.

      5 övningar

      Bild: Moa Alexandersson

      PT-Leila: Så tränar du bort din stelhet och ryggsmärta

      MOTION & TRÄNING Skyll inte på åldern! Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm visar fem övningar som verkligen hjälper mot smärta i ländryggen.

      Experten tipsar

      Bild: Johnér och Moa Alexandersson

      Är det farligt att träna om man har träningsvärk?

      MOTION & TRÄNING Personliga tränaren Leila Söderholm ger dig svaren på allt du behöver veta om den där träningsvärken som kan göra så ont.

      Tips och övningar

      Bild: Johnér

      Så tränar du bäst efter din ålder

      MOTION & TRÄNING Beroende på ålder och förutsättningar behöver vi träna på olika sätt. Personliga tränaren Leila Söderholm tipsar om bra träning för dig mellan 15 och 60 plus.

      Träningstips

      Bild: Johnér och ansträngningsastma

      Låt inte din astma hindra dig – så tränar du smart

      MOTION & TRÄNING Andningsproblem när du tränar? Då kan du ha fått ansträngningsastma – och som astmatiker är det extra viktigt att ha bra kondition enligt experten.

      Träningsexperterna tipsar:

      Bild: Johnér

      Kom igång med träningen en gång för alla

      MOTION & TRÄNING Äntligen är det lätt att ge sig ut och träna! Eller? Trots att man planerat det kan det vara svårt att komma igång. Tur då att att det finns massor av inspiration att hämta.

      Springtime-vinnare

      Bild: Privat

      Marina: ”Jag kommer kämpa med sockret hela livet”

      MOTION & TRÄNING Marina Lundmark från Burträsk var en av vinnarna som åkte på träningsresa till Portugal för ett halvår sedan. Tack vare det hittade hon yogan. Men hennes kamp mot sockersuget pågår fortfarande varje dag.

      Felsteg

      Bild: Runkeeper/GIH

      Så fel kan din stegräknare visa

      MOTION & TRÄNING Gått 10 000 steg i dag? Det kan i själva verket innebära att du bara gått 7 000 steg enligt idrottsfysiologen Mikael Mattsson.

      Ny studie

      Bild: Johnér

      Styrketräning gör din hjärna yngre

      MOTION & TRÄNING Att styrketräna under ett års tid kan förynga din hjärna med två år. Det här visar en ny studie där det även framkommer att styrketräning kan förebygga tysta hjärnblödningar.

      PT:n tipsar

      Bild: Johnér

      Bästa löparknepen för dig som vill komma igång

      CHATT & KLIPP Gunnar Söderström, personlig tränare och naprapat, chattade med tittarna om bland annat kolhydratladdning, löparknän och vad man ska tänka på om man börjar löpträna som överviktig.

      20 minuter räcker

      Bild: Leila Söderholm

      Så tränar du effektivt hemma

      MOTION & TRÄNING Svårt att komma igång med träningen? Testa Leilas enkla 20-minutersprogram. Med tre olika svårighetsgrader passar det alla – från nybörjare till mer vältränad.

      Smarta metoden:

      Bild: Johnér Bildbyrå

      Lura dig själv att träna hårdare

      MOTION & TRÄNING Blev det ännu ett pass på gymmet där du inte fick särskilt mycket gjort? Nu har forskare hittat metoden som får dig att orka ta i utan att du själv tänker på det.

      Det var bättre förr

      Bild: SVT

      6 klipp som bevisar att träning var roligare förr

      MOTION & TRÄNING Säg bara "kniiiip" och många av oss får någonting nostalgisk i blicken. För visst var träningen roligare förr? Vardagspuls har samlat några gamla godbitar – från kontorsgympa till 80-talsaerobics.

      Knep & knåp

      Bild: TT

      Så håller du träningskläderna fräscha längre

      MOTION & TRÄNING Känns träningskläderna sura och ofräscha trots att du tvättat dem flera gånger? Var snäll mot dina kläder så håller längre och du slipper köpa nytt. 

      Bild: Johnér Bildbyrå

      Maxa förbränningen med lite sköna dansmoves

      MOTION & TRÄNING Dans är superbra träning som även lyfter humöret. Här är listan på alla härliga skäl att dra till närmaste dansgolv och släppa loss.

      Ta det lugnt

      Bild: Vardagspuls

      7 lata sätt att bränna fett

      KROPP & HÄLSA Hård träning i all ära, men du behöver faktiskt inte ta ut dig helt för att träna i vardagen. Vardagspuls har samlat de bästa sätten att stärka kroppen som du kan göra till en del av din vanliga vardagslunk.

      Träna med hunden

      Bild: Thomas Melen

      Så lägger du upp din träning med en fyrfota kompis

      MOTION & TRÄNING Människans bästa vän – och en fyrfoting som kan motivera dig i toppform. Löpcoachen Thomas Melén berättar vad som gäller för olika hundraser.

      Vardagsträning

      Bild: Leila Söderholm

      Så tränar du effektivt – med en helt vanlig handduk

      BLOGG Med en helt vanlig handduk kan du träna lika bra som på gymmet. Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm visar flera effektiva övningar.

      Vardagsmotion

      Bild: Johnér

      Så påverkas din kropp av en kort promenad – 30 minuter räcker

      MOTION & TRÄNING Ta tillbaka den viktiga vardagsmotionen. Få in i ryggmärgen att ta en promenad. En kort sväng om dagen höjer vardagspulsen mer än ingen alls – och ger många hälsovinster.