PT:n: ”Stress kan lagra mer fett kring magen”

Träna efter just din magtyp

Hur blir man egentligen av med den där muffinsmagen? Och vad gör jag för fel som aldrig får bort det där envisa bukfettet? Personliga tränaren Leila Söderholm svarar på tittarfrågor och visar effektiva magövningar i studion.

Publicerad 2016-03-14 | Vardagspuls

Vardagspuls: Hur blir man egentligen av med den där muffinsmagen? I måndagens program kan du chatta med personliga tränaren Leila Söderholm om magträning.

12:34, 10 March 2016

sara: Varför tror vi alltid att vi kan punktträna - funkar det nånsin?

Leila Söderholm: Hej Sara!
Du kan alltid punkträna, muskeln svarar om du tränar den däremot kan du inte punktförbränna. Må så gott! Leila

12:59, 14 March 2016

Caroline: Gjorde akut kejsarsnitt i juli 2014. Har sedan dess tränat mycket med en övning som jag känner gett mig bra styrka inifrån men det yttre fettet skulle vara trevligt att få lite fason på om det är möjligt vill säga. Övningen är som att jag blåser luft i en ballong samtidigt som jag spänner de inre magmusklerna, håller musklerna och sedan släpper och upprepar flera gånger per dag var jag än befinner mig. Mycket effektivt och varje gång jag gör ett lyft så spänns hela magpaketet på. Tacksam för mer tips!

Leila Söderholm: Vilket bra tips tack för det, enormt viktigt att börja långsamt och låta magmusklerna hitta tillbaka till styrkan i rätt takt.
Kolla programmet så får du många bra övningar. Lycka till! Kram

13:00, 14 March 2016

Kerstin: Hej Leila Tack för all din härliga inspiration :-) Jag har svårt att "suga in" magen när jag tränar, tänker tyvärr inte på det, och då blir ju inte träningen så effektiv, har du något bra knep?

Leila Söderholm: Hej Kerstin!
Tack för din fråga, när du sträcker på kroppen så aktiveras magen också så tänk dig att du gör dig så lång som möjligt och sträcker på dig. Då kommer du att få en bra effekt. Lycka till!

13:20, 14 March 2016

Sara: Vad har du för tips för att få en slank och fin mage? Träningstips och kost.

Leila Söderholm: Hej Sara!
Ät mindre än du gör av med och välj bra energikällor med lite energi och mycket fibrer. Rör på dig mycket i vardagen och pressa upp pulsen flera gånger per vecka. Träna övningar där du använder hela kroppen. Lycka till! Leila

13:24, 14 March 2016

Alexander : Bästa magträningen för lite rutor och en stabil bål?

Leila Söderholm: Hej Alexander! Stabil bål får du om du tränar allsidigt och belastar kroppen på olika sätt. Våga utamana dig! Magrutorna finns där de ligger bara olika djupt:)

13:26, 14 March 2016

Alexander : tre bästa träningstipsen för magen. ?

Leila Söderholm: Variera din träning
Jobba med tempo
Använd vikter

13:27, 14 March 2016

Lovisa: Kan jag träna bort fettet på sidorna? Det man kallar love hands?

Leila Söderholm: Det går inte att punktförbränna, vill du bli av med dem så gör du av med fler kalorier än du stoppar i dig. Du kan bränna mer med träning. Vilket kan hjälpa dig att bli av med dem. Må så gott Leila

13:28, 14 March 2016

Elisabeth: Vad har du för bra övningar för att få magmusklerna att gå ihop efter en graviditet?

Leila Söderholm: Hej Elisabeth!
Var Försiktigt och jobba långsiktigt, det finns jättebra appar som vägleder dig steg för steg. En sån heter Mammamage ladda hem den och följ den.
Lycka till Leila

13:30, 14 March 2016

Lovisa: Om du måste välja en enda magövning? Vilken är det i s f?

Leila Söderholm: Hej Lovisa!
Min favorit är plankor med olika rotationer och hopp som samtidigt höjer pulsen och jobbar med hela bålen och dessutom ställer krav på resten av kroppen.
Ha det bäst!
Leila

13:31, 14 March 2016