Träningsexperten tipsar om rolig träning med barn

Träningsbloggaren Terese Alvén tipsar om barnsligt roliga träningsövningar. Här svarar på hon tittarfrågor – från chatten i Vardagspuls 28 september.

Publicerad 2015-09-28 | Vardagspuls
 

Vardagspuls: Träningsbloggaren Terese Alvén tipsar om rolig träning med barn. Har du frågor om barn och träning kan du ställa den här i chatten. Din fråga kommer att publiceras så snart den blir besvarad!

15:51, 28 September 2015

petra: Hej, jag vill träna men känner att det inte finns tid de veckorna jag har barnen. Dom gillar inte bollekar, vad finns det för anat jag kan göra?

Terese Alvén: Kul att du vill träna! Det finns massor att göra. Dansa, springlekar, göra olika övningar tillsammans med barnen antingen inomhus eller ute. Fråga gärna barnen vad de vill göra och så hakar du på det. Lycka till!

17:10, 28 September 2015

Gunilla: Varför pratar man så mycket om träning för barn nu för tiden? Räcker det inte med vanliga lekar som fysisk aktivitet?

Terese Alvén: Vanliga aktiva lekar är toppen som vardagsmotion och rörelseglädje ihop med barnen, problemet är att allt fler barn blir stillasittande vid olika skärmar och då minskar den naturliga rörelsen. Därför kan det vara bra att fokusera extra mycket på att få in rörelsen tillsammans.

17:16, 28 September 2015

Anita: Såg riktigt mysigt ut det där med era små. Fikan var väl ändå bäst eller?

18:13, 28 September 2015

anna: Hej! Har ni något tips på hur man kan få barnen att vilja träna tillsammans? Jag tycker mest att dem springer iväg och vill leka med allting annat, finns det något knep??

Terese Alvén: Hej Anna. Ett tips kan vara att ge barnen alternativ, att låta de bestämma: vill de dansa eller spela boll? Så får de vara med och bestämma. Ett annat tips kan vara att starta en aktiv lek, som kull och se om de tycker det är kul. Alla barn är olika, men det går att hitta vad barnen tycker är roligt - ge det lite tid och hitta svaret tillsammans. Lycka till!

18:15, 28 September 2015

Livspusslet : Det här är något vi pratar om ofta. Varför finns d inte fler ställen där man kan träna tillsammans som familj? Med barn i alla åldrar och vuxna i alla åldrar. Att många vuxna har svårt att komma iväg och träna beror på att man har barnen hemma och dessutom ofta har dåligt samvete för att man inte är mer med barnen. Hur kanon vore det inte om man kunde slå två flugor i en smäll? Träna och ha kul tillsammans?! Familjezumba eller liknande pass borde införas.

18:17, 28 September 2015

Moa: Hej jag har problem med min son som verkligen inte vill träna vad ska göra? Fråga Terese! Snälla!

Terese Alvén: Hej Moa, nu vet jag inte hur gammal din son är ovh varför just han inte vill röra på sig. Men luska fram vad han tycker är "minst tråkigt" om du förstår hur jag menar. Om han har varit rätt stilla länge kanske det är en tröskel att ta sig över, men när han väl börjar röra på sig går det nog lättare. Gå gärna ut tillsammans, där är det lättare att röra sig naturligt. Och ha en mjuk matta hemma så det är fritt fram att träna. Lycka till!

18:17, 28 September 2015

Mona: Vilken träningsform skulle du rekommendera så träningen inte blir fokus, utan att barnet mer leker medans han eller hon tränar?

Terese Alvén: Jag skulle göra aktiva lekar, som kull eller varför inte göra övningar där ni härmar olika djur. Då blir det inte fokus på vad ni tränar och hur, utan ni har roligt först och främst. Precis så som jag tycker att träning ska vara. Lycka till!

18:20, 28 September 2015

Mia, Vardagspuls: Livspusslet - åh det vore ju SÅ bra!

18:20, 28 September 2015

Mia, Vardagspuls: Anita - det var jättekul men fikan också väldigt god ; )

18:21, 28 September 2015

Anonym: Jag har MS och är både stillasittande och har svårt för att träna. Vad ska jag göra?

Terese Alvén: Utgå från dig själv vad du kan göra. Kanske kan du sitta med när barnen tränar, kanske kan du hjälpa dem att bygga en hinderbana hemma, eller låt dem dansa till roliga låtar. Du kanske kan hänga med och "dansa" med armarna eller svänga så gott du kan. Bara de märker att du är med så blir det roligare. Lycka till!

18:24, 28 September 2015

Anna: Vi har ipad förbud under veckan och nu för att få barnen att röra sig när mörkret kommer så har vi köpt nintendo wii med handkontroller för spel med mycket rörelse.

18:26, 28 September 2015

Terese Alvén: Bra tips Anna! Vi har testat xbox där kroppen "skannas" av och man ser sig själv på skärmen samtidigt som man rör sig på dansgolvet, tränar boxning, spelar tennis eller liknande. Svettigt och roligt!

18:28, 28 September 2015

Terese Alvén: Tips till fredagsmyset! Starta kvällen med en stunds fredagsfys med familjen. Blås upp ballonger, dämpa ljuset och sätt igång härliga låtar som inspirerar till rörelseglädje. Perfekt start på fredagen innan film och popcorn.

18:36, 28 September 2015

Ann: Finns inget bättre än Vardagspuls, man får så mycket härliga tips i blandad kompott. TACK

18:37, 28 September 2015

Anna K: Hej , jag har en tolv årig son som har autism , och adhd , han vägrar att ägna sej åt någon sport, umgås sällan med andra barn och tillbringar all sin vakna fritid åt skärmar ( data, tv)Han är mycket svårövertalad att följa med ut . Vad kan jag göra för att få igång honom?

Terese Alvén: Ett tips kan vara att använda skärmar i träningen för att komma igång om han gillar skärmar. Kanske dataspel där kroppen används, finns wii eller xbox - där kan man träna framför teven och man får med spelkänslan och skärmen som lockar. Då kanske han även till slut tycker det blir roligare med annan träning. Ett annat tips: testa geocaching där ni letar efter skatter, och kan gömma egna. Då använder ni mobilen men rör er utomhus. Bra sätt att kombinera träning och teknik. Lycka till! Och gör allt på er nivå. En sak i taget.

18:43, 28 September 2015

Mia, Vardagspuls: Ann - härligt att du känner så!

18:44, 28 September 2015

Eric: Istället för att säga att barnen bara får får spela en viss tid om dagen och ta iväg något roligt som de har SPECIELT om de spelar med kompisar så är det värt att ändra det till något positivt och resonera om varför istället för att göra det negativt. Det fungerar mycket bättre tro mig är själv 15 och spelar ganska mycket men man ska inte underskatta vad man lär sig i spelen själv så blev engelskan så enkel för mig så att jag inte ens behövde plugga för att få A och B på engelska nationella proven :)

18:48, 28 September 2015

Vardagspuls: Tack för era frågor. Nu stänger vi chatten för i kväll.

18:51, 28 September 2015

Lisa Beskow

Bild: Privat

5 smarta tips – så orkar du träna efter jobbet

MOTION & TRÄNING Det kan vara svårt att hitta orken till att träna efter en arbetsdag. Men det finns knep att ta till. Lisa Beskow, hårt arbetande mamma och träningsentusiast, delar med sig av sina bästa.

Det fungerar verkligen!

Bild: Pressbild, Lidingöloppet

Överläkaren: Det här är bästa träningen mot stress

MOTION & TRÄNING Träningen är ett av våra mest effektiva verktyg mot stress. En av de som upptäckt det är stjärnkocken Tommy Myllymäki. Överläkaren Anders Hansen avslöjar vilken träning som är bäst. 

Studie visar

Bild: Johnér

Så stora är hälsovinsterna från Pokémon Go

MOTION & TRÄNING Många har misstänkt det, men först nu är det bevisat: de som spelar Pokémon Go rör på sig mer än innan. Och folkhälsovinsterna ser ut att vara enorma, enligt en amerikansk studie.

Det bästa från Vardagspuls TV

      Följ Vardagspuls bloggare

      Något för din arbetsplats?

      Bild: Johnér

      Nya trenden: gruppträna på lunchen

      MOTION & TRÄNING Har du svårt att få till träningen? En ny studie visar att många inte tränar på grund av tidsbrist eller för att de saknar sällskap. Om du känner igen dig kan den nya träningstrenden vara något för dig.

      Aha!

      Bild: Johnér

      Därför står vågen stilla

      KROPP & HÄLSA Du rör på dig ofta och äter bra mat. Ändå händer det ingenting. Varför?

      Högintensiv träning

      Bild: Moa Alexandersson

      PT-Leila: Träna igenom hela kroppen på bara 10 minuter

      MOTION & TRÄNING Dåligt med tid att träna? Hoppa inte över passet, korta ner det rejält istället! Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm visar hur du kör igenom hela kroppen på bara tio minuter.

      Så här ska du tänka!

      Bild: Gunnar Söderström, Eddie Granlund/Lidingöloppet

      ”Tänk positivt – det avgör om du ska lyckas”

      MOTION & TRÄNING Ska du springa Lidingöloppet eller något annat roligt lopp i helgen? Löparcoachen Gunnar Söderström går igenom de absolut största misstagen du kan göra inför och under ett lopp. Och vad du ska göra istället.

      5 övningar

      Bild: Moa Alexandersson

      PT-Leila: Så tränar du bort din stelhet och ryggsmärta

      MOTION & TRÄNING Skyll inte på åldern! Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm visar fem övningar som verkligen hjälper mot smärta i ländryggen.

      Experten tipsar

      Bild: Johnér och Moa Alexandersson

      Är det farligt att träna om man har träningsvärk?

      MOTION & TRÄNING Personliga tränaren Leila Söderholm ger dig svaren på allt du behöver veta om den där träningsvärken som kan göra så ont.

      Tips och övningar

      Bild: Johnér

      Så tränar du bäst efter din ålder

      MOTION & TRÄNING Beroende på ålder och förutsättningar behöver vi träna på olika sätt. Personliga tränaren Leila Söderholm tipsar om bra träning för dig mellan 15 och 60 plus.

      Träningstips

      Bild: Johnér och ansträngningsastma

      Låt inte din astma hindra dig – så tränar du smart

      MOTION & TRÄNING Andningsproblem när du tränar? Då kan du ha fått ansträngningsastma – och som astmatiker är det extra viktigt att ha bra kondition enligt experten.

      Träningsexperterna tipsar:

      Bild: Johnér

      Kom igång med träningen en gång för alla

      MOTION & TRÄNING Äntligen är det lätt att ge sig ut och träna! Eller? Trots att man planerat det kan det vara svårt att komma igång. Tur då att att det finns massor av inspiration att hämta.

      Springtime-vinnare

      Bild: Privat

      Marina: ”Jag kommer kämpa med sockret hela livet”

      MOTION & TRÄNING Marina Lundmark från Burträsk var en av vinnarna som åkte på träningsresa till Portugal för ett halvår sedan. Tack vare det hittade hon yogan. Men hennes kamp mot sockersuget pågår fortfarande varje dag.

      Felsteg

      Bild: Runkeeper/GIH

      Så fel kan din stegräknare visa

      MOTION & TRÄNING Gått 10 000 steg i dag? Det kan i själva verket innebära att du bara gått 7 000 steg enligt idrottsfysiologen Mikael Mattsson.

      Ny studie

      Bild: Johnér

      Styrketräning gör din hjärna yngre

      MOTION & TRÄNING Att styrketräna under ett års tid kan förynga din hjärna med två år. Det här visar en ny studie där det även framkommer att styrketräning kan förebygga tysta hjärnblödningar.

      PT:n tipsar

      Bild: Johnér

      Bästa löparknepen för dig som vill komma igång

      CHATT & KLIPP Gunnar Söderström, personlig tränare och naprapat, chattade med tittarna om bland annat kolhydratladdning, löparknän och vad man ska tänka på om man börjar löpträna som överviktig.

      20 minuter räcker

      Bild: Leila Söderholm

      Så tränar du effektivt hemma

      MOTION & TRÄNING Svårt att komma igång med träningen? Testa Leilas enkla 20-minutersprogram. Med tre olika svårighetsgrader passar det alla – från nybörjare till mer vältränad.

      Smarta metoden:

      Bild: Johnér Bildbyrå

      Lura dig själv att träna hårdare

      MOTION & TRÄNING Blev det ännu ett pass på gymmet där du inte fick särskilt mycket gjort? Nu har forskare hittat metoden som får dig att orka ta i utan att du själv tänker på det.

      Det var bättre förr

      Bild: SVT

      6 klipp som bevisar att träning var roligare förr

      MOTION & TRÄNING Säg bara "kniiiip" och många av oss får någonting nostalgisk i blicken. För visst var träningen roligare förr? Vardagspuls har samlat några gamla godbitar – från kontorsgympa till 80-talsaerobics.

      Knep & knåp

      Bild: TT

      Så håller du träningskläderna fräscha längre

      MOTION & TRÄNING Känns träningskläderna sura och ofräscha trots att du tvättat dem flera gånger? Var snäll mot dina kläder så håller längre och du slipper köpa nytt. 

      Bild: Johnér Bildbyrå

      Maxa förbränningen med lite sköna dansmoves

      MOTION & TRÄNING Dans är superbra träning som även lyfter humöret. Här är listan på alla härliga skäl att dra till närmaste dansgolv och släppa loss.

      Ta det lugnt

      Bild: Vardagspuls

      7 lata sätt att bränna fett

      KROPP & HÄLSA Hård träning i all ära, men du behöver faktiskt inte ta ut dig helt för att träna i vardagen. Vardagspuls har samlat de bästa sätten att stärka kroppen som du kan göra till en del av din vanliga vardagslunk.

      Träna med hunden

      Bild: Thomas Melen

      Så lägger du upp din träning med en fyrfota kompis

      MOTION & TRÄNING Människans bästa vän – och en fyrfoting som kan motivera dig i toppform. Löpcoachen Thomas Melén berättar vad som gäller för olika hundraser.

      Vardagsträning

      Bild: Leila Söderholm

      Så tränar du effektivt – med en helt vanlig handduk

      BLOGG Med en helt vanlig handduk kan du träna lika bra som på gymmet. Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm visar flera effektiva övningar.

      Vardagsmotion

      Bild: Johnér

      Så påverkas din kropp av en kort promenad – 30 minuter räcker

      MOTION & TRÄNING Ta tillbaka den viktiga vardagsmotionen. Få in i ryggmärgen att ta en promenad. En kort sväng om dagen höjer vardagspulsen mer än ingen alls – och ger många hälsovinster.