PT:n Leila Söderholm visar hur du kan träna med en vanlig handduk. Från Vardagspuls den 14 december.

Så hinner du med träningen i jul

Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm chattar med tittarna.

Publicerad 2015-12-14 | Vardagspuls

Veronika: Hur ska jag göra för att komma tillbaka till träningen efter julhelgen? Jag är ofta väldigt trött efter all mat och stillaisttande dagar.

Leila Söderholm: Hej Veronika! Försök att röra på dig så lite varje dag under julen då kanske du kan njuta mer och kan återgå pigg till ditt vanliga liv efter julen. Gör enkla saker och krångla inte till det:) Lycka till!

17:55, 14 December 2015

Hetsigt: Varför ska man träna när det är jul? Kan man inte bara få vila nån gång?

Leila Söderholm: Det är klart att du ska vila! Det gör jag väldigt mycket:) Njut av din jul!
Kramar

18:11, 14 December 2015

c: trevligt med vardagspuls! men ni pratar så himla fort och allt i programmet går så fort!!! stressa inte!! :) jag blir ju nästan stressad av att se programmet ;) julkram!

18:15, 14 December 2015

T: Hej! Jag undrar om du vet vad för övningar man kan göra hemma för att få bort det sista lilla fettet som sitter på magen? Det handlar alltså inte om övervikt utan mer om att få magen platt. Tack på förhand!

Leila Söderholm: Hej T! Träna så att du får upp pulsen och jobba med hela kroppen på en gång de övningarna bränner mest. Sen tycker jag att en mage inte gör något. Du är fin ändå:)

18:17, 14 December 2015

Klas larsson : Har du några bra viloövningar?

Leila Söderholm: Hej Klas!
Osäker på vad du menar med viloövning, men jag tänker mig att du kan använda handduken som vi gjorde nu och inte dra så hårt utan bara använda rörligheten du får. Lycka till

18:18, 14 December 2015

Sofia: Hejj Vet du hur man på ett effektivt sätt kan träna benen samt rumpan lite haha? På ett enkelt sätt då(:

Leila Söderholm: Absolut, Utfall, Benböj, Backträning, Upphopp och dylikt. Lycka till!

18:19, 14 December 2015

Cecilia: Har du tips på hur man stärker en svag rygg..?

Leila Söderholm: Ryggresningar och använd handduken som vi gjorde i programmet.
Jobba med Pekande hunden samt tänk på att sträcka på dig dagligen. Lycka till

18:20, 14 December 2015

Angelica : Hej Leila ! Jag undrar ifall man kan träna bort sina kärlekshandtag och hur isåfall ? Mvh Angelica

Leila Söderholm: Då gäller det att förbränna mer, högintensiv träning är otroligt effektiv. Du kan dock inte punktförbränna utan kroppen bestämmer var det ska tas.

18:21, 14 December 2015

Jennifer : Jag brukar köra knäböj och armhävningar mot väggen i duschen innan jag tar schampo

18:22, 14 December 2015

Restless legs: har du ngt förslag på träning under långa flygresor? vi ska fira jul i Thailand och jag får ont i kroppen av stillasittande och vill gärna nå mitt dagliga mål att få upp pulsen minst en gång om dagen.

Leila Söderholm: Benböj är suveränt och träna dina fötter går superbra på flyget.
Du kan också göra de övningarna vi gjorde i studion, passar bra när du sitter också. Lycka till

18:22, 14 December 2015

Pär: Hur tränar du själv under jul?

Leila Söderholm: Jag springer på morgonen efter frukost eller innan beroende på när jag vaknar. Eller så river jag av ett 20 minuters pass efter frukost in i duschen och sen är jag klar. jag vilar enormt mycket under julen, men jag tränar också.

18:28, 14 December 2015

Anita: Hej Leila! Får så lätt ont i ena skuldran när jag tränar, känns som kramp. Hur gör jag för att det inte ska bli så ont. Har du något tips till mig på lätta övningar?

Leila Söderholm: Prova handduksövningarna de är snälla och kan hjälpa dig igång försiktigt. Kolla upp ditt skulderblad hos en naprapat eller hos en sjukgymnast. Lycka till!

18:30, 14 December 2015

Leila Söderholm: Jennifer! Bra tips tack!!

18:31, 14 December 2015

Rebecca: När man julstökar, släpar hem gran, bakar och hänger upp prydnader får man ju ganska bra träning ändå tänker jag?

Leila Söderholm: Absolut, exakt så ska du tänka!!
Det är vardagsträningen som är viktigast!:) Superbra

18:38, 14 December 2015

mari: Hej Leila jag är 51 år tränar varje dag nästan men jag har svårt att gå ner i vikt jag väger 85 kg och är 175 vill komma ner till 75 kg men det känns hopplöst har tränat i tre år nu variera spinning och muskel träning

Leila Söderholm: Hej Päran!
Vad härligt att du rör dig så mycket det är enormt bra på många sätt. Du har säkert sett över kosten men om du inte har det så påverkar den väldigt mycket! Gå igenom och se vad äter under några dagar. Då kan du se om du har någon vana som kanske gör att du får idig för många kalorier. Öka på med grönsaker. Lycka till!

18:40, 14 December 2015

Päran : Får så ont under hålfoten då jag tränar !! Varför ?

Leila Söderholm: Hela foten består av enormt mycket muskler, du kanske har problem med någon av dem. Kolla gärna upp det med en naprapat eller en sjukgymnast det är tråkigt att ha ont. Lycka till

18:42, 14 December 2015

Emma: Hej Leila! Vilken grym chatt!! Hur många gånger i veckan tycker du att man minst ska träna och hur långa behöver passen ungefär vara? Ibland känner jag att det inte är värt att träna kring stressade veckor då jag inte hinner göra det ordentligt.

Leila Söderholm: Tack Emma!
Rör på dig varje dag genom vardagsmotion dvs promenera, ta trappen, rör på dig när du sitter för mycket. Försök att få upp pulsen och träna lite hårdare 2-3 gånger per vecka.. Du behöver inte hålla på så länge men försök att bli riktigt anfådd och trött.Må så gott

18:57, 14 December 2015

novis: Hej Leila! Hur tränar man magen som rullstolburen. Magfett på annars mager kropp. Har muskeldystrofi och en neuropati så vanligt gym funkar inte.

Leila Söderholm: Hej Novis!
Prova handduksträningen vi gjorde, den fungerar nog bra för dig.
Den går att göra riktigt jobbig!

18:59, 14 December 2015