PT:n Leila Söderholm visar hur du kan träna med en vanlig handduk. Från Vardagspuls den 14 december.

Så hinner du med träningen i jul

Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm chattar med tittarna.

Publicerad 2015-12-14 | Vardagspuls

Veronika: Hur ska jag göra för att komma tillbaka till träningen efter julhelgen? Jag är ofta väldigt trött efter all mat och stillaisttande dagar.

Leila Söderholm: Hej Veronika! Försök att röra på dig så lite varje dag under julen då kanske du kan njuta mer och kan återgå pigg till ditt vanliga liv efter julen. Gör enkla saker och krångla inte till det:) Lycka till!

17:55, 14 December 2015

Hetsigt: Varför ska man träna när det är jul? Kan man inte bara få vila nån gång?

Leila Söderholm: Det är klart att du ska vila! Det gör jag väldigt mycket:) Njut av din jul!
Kramar

18:11, 14 December 2015

c: trevligt med vardagspuls! men ni pratar så himla fort och allt i programmet går så fort!!! stressa inte!! :) jag blir ju nästan stressad av att se programmet ;) julkram!

18:15, 14 December 2015

T: Hej! Jag undrar om du vet vad för övningar man kan göra hemma för att få bort det sista lilla fettet som sitter på magen? Det handlar alltså inte om övervikt utan mer om att få magen platt. Tack på förhand!

Leila Söderholm: Hej T! Träna så att du får upp pulsen och jobba med hela kroppen på en gång de övningarna bränner mest. Sen tycker jag att en mage inte gör något. Du är fin ändå:)

18:17, 14 December 2015

Klas larsson : Har du några bra viloövningar?

Leila Söderholm: Hej Klas!
Osäker på vad du menar med viloövning, men jag tänker mig att du kan använda handduken som vi gjorde nu och inte dra så hårt utan bara använda rörligheten du får. Lycka till

18:18, 14 December 2015

Sofia: Hejj Vet du hur man på ett effektivt sätt kan träna benen samt rumpan lite haha? På ett enkelt sätt då(:

Leila Söderholm: Absolut, Utfall, Benböj, Backträning, Upphopp och dylikt. Lycka till!

18:19, 14 December 2015

Cecilia: Har du tips på hur man stärker en svag rygg..?

Leila Söderholm: Ryggresningar och använd handduken som vi gjorde i programmet.
Jobba med Pekande hunden samt tänk på att sträcka på dig dagligen. Lycka till

18:20, 14 December 2015

Angelica : Hej Leila ! Jag undrar ifall man kan träna bort sina kärlekshandtag och hur isåfall ? Mvh Angelica

Leila Söderholm: Då gäller det att förbränna mer, högintensiv träning är otroligt effektiv. Du kan dock inte punktförbränna utan kroppen bestämmer var det ska tas.

18:21, 14 December 2015

Jennifer : Jag brukar köra knäböj och armhävningar mot väggen i duschen innan jag tar schampo

18:22, 14 December 2015

Restless legs: har du ngt förslag på träning under långa flygresor? vi ska fira jul i Thailand och jag får ont i kroppen av stillasittande och vill gärna nå mitt dagliga mål att få upp pulsen minst en gång om dagen.

Leila Söderholm: Benböj är suveränt och träna dina fötter går superbra på flyget.
Du kan också göra de övningarna vi gjorde i studion, passar bra när du sitter också. Lycka till

18:22, 14 December 2015

Pär: Hur tränar du själv under jul?

Leila Söderholm: Jag springer på morgonen efter frukost eller innan beroende på när jag vaknar. Eller så river jag av ett 20 minuters pass efter frukost in i duschen och sen är jag klar. jag vilar enormt mycket under julen, men jag tränar också.

18:28, 14 December 2015

Anita: Hej Leila! Får så lätt ont i ena skuldran när jag tränar, känns som kramp. Hur gör jag för att det inte ska bli så ont. Har du något tips till mig på lätta övningar?

Leila Söderholm: Prova handduksövningarna de är snälla och kan hjälpa dig igång försiktigt. Kolla upp ditt skulderblad hos en naprapat eller hos en sjukgymnast. Lycka till!

18:30, 14 December 2015

Leila Söderholm: Jennifer! Bra tips tack!!

18:31, 14 December 2015

Rebecca: När man julstökar, släpar hem gran, bakar och hänger upp prydnader får man ju ganska bra träning ändå tänker jag?

Leila Söderholm: Absolut, exakt så ska du tänka!!
Det är vardagsträningen som är viktigast!:) Superbra

18:38, 14 December 2015

mari: Hej Leila jag är 51 år tränar varje dag nästan men jag har svårt att gå ner i vikt jag väger 85 kg och är 175 vill komma ner till 75 kg men det känns hopplöst har tränat i tre år nu variera spinning och muskel träning

Leila Söderholm: Hej Päran!
Vad härligt att du rör dig så mycket det är enormt bra på många sätt. Du har säkert sett över kosten men om du inte har det så påverkar den väldigt mycket! Gå igenom och se vad äter under några dagar. Då kan du se om du har någon vana som kanske gör att du får idig för många kalorier. Öka på med grönsaker. Lycka till!

18:40, 14 December 2015

Päran : Får så ont under hålfoten då jag tränar !! Varför ?

Leila Söderholm: Hela foten består av enormt mycket muskler, du kanske har problem med någon av dem. Kolla gärna upp det med en naprapat eller en sjukgymnast det är tråkigt att ha ont. Lycka till

18:42, 14 December 2015

Emma: Hej Leila! Vilken grym chatt!! Hur många gånger i veckan tycker du att man minst ska träna och hur långa behöver passen ungefär vara? Ibland känner jag att det inte är värt att träna kring stressade veckor då jag inte hinner göra det ordentligt.

Leila Söderholm: Tack Emma!
Rör på dig varje dag genom vardagsmotion dvs promenera, ta trappen, rör på dig när du sitter för mycket. Försök att få upp pulsen och träna lite hårdare 2-3 gånger per vecka.. Du behöver inte hålla på så länge men försök att bli riktigt anfådd och trött.Må så gott

18:57, 14 December 2015

novis: Hej Leila! Hur tränar man magen som rullstolburen. Magfett på annars mager kropp. Har muskeldystrofi och en neuropati så vanligt gym funkar inte.

Leila Söderholm: Hej Novis!
Prova handduksträningen vi gjorde, den fungerar nog bra för dig.
Den går att göra riktigt jobbig!

18:59, 14 December 2015

Resultat direkt!

Bild: Johnér

Det här händer i kroppen när du börjar träna

MOTION & TRÄNING När du börjar träna, för första gången eller efter ett uppehåll, tar det inte lång tid innan du får effekt. Tvärtom påverkas din kropp direkt på flera sätt. Vi har listat några av de skönaste.

Det fungerar verkligen!

Bild: Pressbild, Lidingöloppet

Överläkaren: Det här är bästa träningen mot stress

MOTION & TRÄNING Träningen är ett av våra mest effektiva verktyg mot stress. En av de som upptäckt det är stjärnkocken Tommy Myllymäki. Överläkaren Anders Hansen avslöjar vilken träning som är bäst. 

Studie visar

Bild: Johnér

Så stora är hälsovinsterna från Pokémon Go

MOTION & TRÄNING Många har misstänkt det, men först nu är det bevisat: de som spelar Pokémon Go rör på sig mer än innan. Och folkhälsovinsterna ser ut att vara enorma, enligt en amerikansk studie.

Det bästa från Vardagspuls TV

      Följ Vardagspuls bloggare

      Något för din arbetsplats?

      Bild: Johnér

      Nya trenden: gruppträna på lunchen

      MOTION & TRÄNING Har du svårt att få till träningen? En ny studie visar att många inte tränar på grund av tidsbrist eller för att de saknar sällskap. Om du känner igen dig kan den nya träningstrenden vara något för dig.

      Aha!

      Bild: Johnér

      Därför står vågen stilla

      KROPP & HÄLSA Du rör på dig ofta och äter bra mat. Ändå händer det ingenting. Varför?

      Högintensiv träning

      Bild: Moa Alexandersson

      PT-Leila: Träna igenom hela kroppen på bara 10 minuter

      MOTION & TRÄNING Dåligt med tid att träna? Hoppa inte över passet, korta ner det rejält istället! Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm visar hur du kör igenom hela kroppen på bara tio minuter.

      Så här ska du tänka!

      Bild: Gunnar Söderström, Eddie Granlund/Lidingöloppet

      ”Tänk positivt – det avgör om du ska lyckas”

      MOTION & TRÄNING Ska du springa Lidingöloppet eller något annat roligt lopp i helgen? Löparcoachen Gunnar Söderström går igenom de absolut största misstagen du kan göra inför och under ett lopp. Och vad du ska göra istället.

      5 övningar

      Bild: Moa Alexandersson

      PT-Leila: Så tränar du bort din stelhet och ryggsmärta

      MOTION & TRÄNING Skyll inte på åldern! Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm visar fem övningar som verkligen hjälper mot smärta i ländryggen.

      Experten tipsar

      Bild: Johnér och Moa Alexandersson

      Är det farligt att träna om man har träningsvärk?

      MOTION & TRÄNING Personliga tränaren Leila Söderholm ger dig svaren på allt du behöver veta om den där träningsvärken som kan göra så ont.

      Tips och övningar

      Bild: Johnér

      Så tränar du bäst efter din ålder

      MOTION & TRÄNING Beroende på ålder och förutsättningar behöver vi träna på olika sätt. Personliga tränaren Leila Söderholm tipsar om bra träning för dig mellan 15 och 60 plus.

      Träningstips

      Bild: Johnér och ansträngningsastma

      Låt inte din astma hindra dig – så tränar du smart

      MOTION & TRÄNING Andningsproblem när du tränar? Då kan du ha fått ansträngningsastma – och som astmatiker är det extra viktigt att ha bra kondition enligt experten.

      Träningsexperterna tipsar:

      Bild: Johnér

      Kom igång med träningen en gång för alla

      MOTION & TRÄNING Äntligen är det lätt att ge sig ut och träna! Eller? Trots att man planerat det kan det vara svårt att komma igång. Tur då att att det finns massor av inspiration att hämta.

      Springtime-vinnare

      Bild: Privat

      Marina: ”Jag kommer kämpa med sockret hela livet”

      MOTION & TRÄNING Marina Lundmark från Burträsk var en av vinnarna som åkte på träningsresa till Portugal för ett halvår sedan. Tack vare det hittade hon yogan. Men hennes kamp mot sockersuget pågår fortfarande varje dag.

      Felsteg

      Bild: Runkeeper/GIH

      Så fel kan din stegräknare visa

      MOTION & TRÄNING Gått 10 000 steg i dag? Det kan i själva verket innebära att du bara gått 7 000 steg enligt idrottsfysiologen Mikael Mattsson.

      Ny studie

      Bild: Johnér

      Styrketräning gör din hjärna yngre

      MOTION & TRÄNING Att styrketräna under ett års tid kan förynga din hjärna med två år. Det här visar en ny studie där det även framkommer att styrketräning kan förebygga tysta hjärnblödningar.

      PT:n tipsar

      Bild: Johnér

      Bästa löparknepen för dig som vill komma igång

      CHATT & KLIPP Gunnar Söderström, personlig tränare och naprapat, chattade med tittarna om bland annat kolhydratladdning, löparknän och vad man ska tänka på om man börjar löpträna som överviktig.

      20 minuter räcker

      Bild: Leila Söderholm

      Så tränar du effektivt hemma

      MOTION & TRÄNING Svårt att komma igång med träningen? Testa Leilas enkla 20-minutersprogram. Med tre olika svårighetsgrader passar det alla – från nybörjare till mer vältränad.

      Smarta metoden:

      Bild: Johnér Bildbyrå

      Lura dig själv att träna hårdare

      MOTION & TRÄNING Blev det ännu ett pass på gymmet där du inte fick särskilt mycket gjort? Nu har forskare hittat metoden som får dig att orka ta i utan att du själv tänker på det.

      Det var bättre förr

      Bild: SVT

      6 klipp som bevisar att träning var roligare förr

      MOTION & TRÄNING Säg bara "kniiiip" och många av oss får någonting nostalgisk i blicken. För visst var träningen roligare förr? Vardagspuls har samlat några gamla godbitar – från kontorsgympa till 80-talsaerobics.

      Knep & knåp

      Bild: TT

      Så håller du träningskläderna fräscha längre

      MOTION & TRÄNING Känns träningskläderna sura och ofräscha trots att du tvättat dem flera gånger? Var snäll mot dina kläder så håller längre och du slipper köpa nytt. 

      Bild: Johnér Bildbyrå

      Maxa förbränningen med lite sköna dansmoves

      MOTION & TRÄNING Dans är superbra träning som även lyfter humöret. Här är listan på alla härliga skäl att dra till närmaste dansgolv och släppa loss.

      Ta det lugnt

      Bild: Vardagspuls

      7 lata sätt att bränna fett

      KROPP & HÄLSA Hård träning i all ära, men du behöver faktiskt inte ta ut dig helt för att träna i vardagen. Vardagspuls har samlat de bästa sätten att stärka kroppen som du kan göra till en del av din vanliga vardagslunk.

      Träna med hunden

      Bild: Thomas Melen

      Så lägger du upp din träning med en fyrfota kompis

      MOTION & TRÄNING Människans bästa vän – och en fyrfoting som kan motivera dig i toppform. Löpcoachen Thomas Melén berättar vad som gäller för olika hundraser.

      Vardagsträning

      Bild: Leila Söderholm

      Så tränar du effektivt – med en helt vanlig handduk

      BLOGG Med en helt vanlig handduk kan du träna lika bra som på gymmet. Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm visar flera effektiva övningar.

      Vardagsmotion

      Bild: Johnér

      Så påverkas din kropp av en kort promenad – 30 minuter räcker

      MOTION & TRÄNING Ta tillbaka den viktiga vardagsmotionen. Få in i ryggmärgen att ta en promenad. En kort sväng om dagen höjer vardagspulsen mer än ingen alls – och ger många hälsovinster.