Helena Andersson och Annik Unt Widell svarar på frågor om kost och prestation. Från Vardagspuls den 6 oktober.

”Du behöver kolhydrater för att fungera i vardagen”

Experterna svarar på frågor om kost och prestation

Hur ska man äta för att få ut det mesta av sin träning? Helena Andersson, idrottsfysiolog och kostansvarig för damlandslaget i fotboll, och Annike Unt Widell, dietist, reder ut hur kost och prestation hänger ihop.

Publicerad 2015-10-06 | Vardagspuls

Vardagspuls: Ställ dina frågor om kost och prestation till dietisten Annika Unt Widell och idrottsfysiologen Helena Andersson redan nu. Skriv gärna vem din fråga är riktad till, då är det större chans att din fråga får svar.

17:20, 6 October 2015

Maria Boshag: Hej! Är gravid i vecka 12 och tränar på som förut (6ggr/vecka tung styrketräning), hur ska jag äta?

Annika Unt Widell, dietist: Hej, fråga gärna din barnmorska ang graviditet och träning. Man behöver ta det lite mer lugnt som gravid, och då ändas också behovet av energi. Men vanlig mat 3-5 ggr om dagen är ju bra för alla.

18:18, 6 October 2015

Lisa B: Härligt att ni är tydliga med att man ska äta VANLIG mat. Har varit en sportande tjej väldigt länge och matglad men drabbades av en ätstörning för cirka 1 år sen. Jag blev för påverkad av allt som sas om glutenfritt, clean eating osv. Jag är inte frisk än men det ger mig stöd på vägen att få höra er!

18:18, 6 October 2015

Hannes: Jag tränar handboll, spelar mycket match både lör och sön och tränar några gånger i veckan. Jag vill bli handsbollsspelare på proffsnivå och tränar gärna mer men hur ska jag äta för att bli bäst?

Helena Andersson, idrottsfysiolog: Det är viktigt att äta varierad kost och se till att de dagar du tränar högintensivt få i dig tillräckligt med kolhydrater.

18:19, 6 October 2015

Tilde: Vad är det bästa sättet att bli av med en dålig vana som tex att man äter för mycket sötsaker? Tycker att det är jättesvårt...

Annika Unt Widell, dietist: Nu vet jag ju inte hur du äter i övrigt men om du äter tre huvudmål och några mellanmål (t ex frukt och mjölk) så borde du vara ganska mätt och därmed inte lika sugen. Prova att äta lite mer vid varje måltid, för du kanske helt enkelt inte blir mätt. Annars kan du ta en frukt eller t ex morotsstavar eller andra grönsaker du gillar. man kan ha dem i vatten i kylen, färdigskurna. Lycka till!

18:20, 6 October 2015

Maryam: Hej, jag tränar/gymmar 2-3 gånger i veckan men vet inte vad jag borde äta och inte äta. Under en period avstod jag från att äta kolhydrater och åt endast proteiner, är det rätt eller hur bör jag göra ?

Helena Andersson, idrottsfysiolog: Hej!
Ifall du tränar 2-3 g i veckan med styrketräning bör du äta varierad normal kost. Ditt behöv för just kolhydrater inte lika högt som om du hade tränat uthållighetsidrott. Däremot behöver du kolhydrater för att funka i vardagen. Det du kan göra är att äta kolhydrat till frukost och lunch och lite mindre till middag.
När det gäller protein behöver du inte äta extra eftersom svensk kost innehåller mycket protein som yoghurt, ost, mjölk

18:21, 6 October 2015

Lisen: min son tränar simhopp, det är ganska långa pass ofta tidigt på morgonen, han äter inte frukost innan han åker iväg - säger att han äter efteråt men på senare tid har jag upplevt att han är konstant trött. bör jag vara orolig? vad kan jag hjälpa honom med så att han får i sig tillräckligt? ska han äta innan eller efter morgonträningen?

Annika Unt Widell, dietist: Hej! Svårt med morgontrötta barn som måste träna just på morgonen, det funkar egentligen inte så bra. Fråga honom om han känner skillnad på olika dagar, han vet säkert själv bäst - inovolvera honom i lösningen! Men han är säkert hungrig efter träning, så skicka med bra mackor, yoghurt, bananer och annat liknande så behöver du inte oroa dig.

18:22, 6 October 2015

Moa: Hej, jag undrar ifall elitfotbollsspelare, i detta fallet damlaget får äta sötsaker och fika?

Helena Andersson, idrottsfysiolog: Hej Moa,
De får de absolut göra, eftersom de är så duktiga på att äta rätt mat, varierad kost. Äter man bra och tränar så kan man absolut äta något sött då och då.

18:23, 6 October 2015

sara: Jag tränar mest yoga, det är ju inte så kaloriförbrännande men jag är så hungrig innan och äter middag efter. Har ni något bra tips på något lagom att äta innan? äter inte mjölk.

Annika Unt Widell, dietist: Om man inte dricker mjölk kan man äta ost istället, det ger bra näring och mättnad. En skiva motsvarar 1 dl mjölk, kan man säga. Testa dig fram vad du vill äta mer, t ex fruktsallad, bra bröd, gröt eller annat som du gillar och som är lätt att fixa. Lycka till!

18:24, 6 October 2015

Vera: min dotter tränar ridsport och tävlar nästan varje helg, ofta långt hemifrån. hur mycket behöver hon äta under en tävlingsdag? cirka 2 timmars tävling plus lite uppridning.

Helena Andersson, idrottsfysiolog: Hej! När det gäller ridsport är jag inte expert på hur mycket energi de gör av med under en tävling men att göra fysisk aktivitet som är 2 timmar lång kräver att man har laddat med kolhydrater och protein.

18:25, 6 October 2015

Mia, Vardagspuls: Lisa B - fint att höra att du är bättre - du är fin som du är!

18:26, 6 October 2015

Ronja: Hej, jag tränar på gym några dagar i veckan. Vad är det bästa att äta innan man ska träna? Och efter man tränat?

Helena Andersson, idrottsfysiolog: Hej Ronja,
Ifall du tränar några dagar i veckan så räcker det att du äter varierad kost med mycket grönsaker

18:26, 6 October 2015

Daniel Waern: Hej! Är en kille som är rejält underviktig och vill öka på min vikt och muskelmassa. Jag gymmar 2-3ggr i veckan och vill höra hur jag ska äta i veckan. Har du nå råd?

Annika Unt Widell, dietist: Hej! Det kan vara svårt att äta väldigt stora portioner, så dela upp maten på många mindre mål istället. Undvik läck och annat som innehåller mycket socker, satsa på bra vanlig mat istället. Det finns många bra mjölkprodukter som du kan ha som grund, t ex yoghurt med müsli och banan. Lycka till!

18:26, 6 October 2015

Cicci: Hej. Jag är en 3 barns mamma som är överviktig. Jag vill ha bra mellanmål som är bra både för mig o övervikten. Jag är både lite laktos o gluten känslig. Tack Cecilia

Annika Unt Widell, dietist: T ex frukt, fil och müsli. Du behöver inte så stora portioner. Kanske räcker bara frukt, testa dig fram. Viktigt att du inte går jättehungrig för då blir det lätt så att man äter alldeles för mycket vid nästa måltid. Lycka till!

18:28, 6 October 2015

Mara: Hej, Jag har två ungdomar 13 och 14 år som tränar hockey och fotboll. Vissa dagar tränas det dubbla pass och vissa helger är det cuper med många intensiva matcher. Vi har svårt att fylla på tillräckligt ned energi på både lång och kort sikt dessa dagar. Pastasallader, smoothies etc. räcker en bit. Den äldsta äter massor, men det är ändå inte tillräckligt. Han går ner i vikt i perioder trots stort matintag. Det är lätt att ta till köpebars och Gainomax och sådant, men det känns ju sådär... Är sk gainers dumt att ta till? Vi tycker att vi provat det mesta i vanlig matväg. F.ö. så står hockeyn för en rätt usel kostkultur med kiosker med div energidrycker o Cola m.m. Svårt att låta bli att köpa för de små.

Helena Andersson, idrottsfysiolog: Hej Mara,
Det är en stor utmaning att få i sig tillräckligt med energi när man tränar och spelar match så ofta. Det känns som ni har tänkt på det mesta men en sak ni kan tänka på är att titta över mängden fett (det finns bra fetter) som de får isig. Det kan vara ett sätt att öka det totala energiintaget ifall man äter bra i övrigt. Jag rekommenderar inte Gainers eftersom kosttillskott kan innehålla spår av oförbjudna substanser och man vill inte riskera att dina ungdomar får sig dopingpreparat.

18:30, 6 October 2015

Moa Tellvik: Hej, jag är 14 år och jag tränar ca 6 gånger i veckan, fotboll och löpning. Jag äter ganska mycket och det är ju bra men jag känner fortfarande att jag är sugen på någonting hela tiden inte bara sötsaker utan bara vad som helst som man kan äta ;) Jag skulle behöva någonting som håller mig mätt länge har ni något tips på vad jag kan göra?

Annika Unt Widell, dietist: Hej, det låter som att du behöver lite mer energi i varje måltid. Prova att lägg till lite mer ägg, lax, kyckling eller avocado t ex. Ta lite olja på salladen till maten, olja innehåller väldigt mycket energi. Nötter (om du inte är allergisk) till frukost-flingorna, gröten eller muslin ger bra mättnad.

18:30, 6 October 2015

Sara : Vad tycker ni om proteindryck? Är det något man bör ta om man gymmar eller tränar ? Eller ska man avstå från det ?

Annika Unt Widell, dietist: Vanlig mjölk eller yoghurt räcker. Det är billigare och smartare tycker jag personligen. Alla specialprodukter är kanske roliga att testa men de är egentligen ganska onödiga, vanlig mat räcker för nästan alla!

18:32, 6 October 2015

Charlie: Mina barn vill inte äta när de kommer hem från träningar och jag vet ju inte vad de har stoppat i sig under dagen - hur ska jag göra? är det viktigt att de äter när de kommer hem? de har aktivitet 4 ggr i veckan

Annika Unt Widell, dietist: Hej! Prata med barnen, visa intresse så berättar de säkert :) Det är bra att äta något innan de lägger sig, kansk en macka eller fil och flingor. Om man är hungrig sover man sämre.

18:34, 6 October 2015

Sara : Vad tycker ni om proteindryck? Är det något man bör ta om man gymmar eller tränar ? Eller ska man avstå från det ?

Helena Andersson, idrottsfysiolog: Hej, proteindryck behöver man inte ifall man tränar någon gång i veckan. Svensk kost innehåller mycket protein så man behöver inte något extra protein

18:35, 6 October 2015

Anita: Hej! Är det bättre att promenera före frukost, har hört att man bränner mer kalorier då. Är det så? Tack för svar.

Annika Unt Widell, dietist: Hej! Det gör ingen skillnad direkt. Promenader är alltid bra! Gör som du känner att du mår bäst av.

18:36, 6 October 2015

Ann: Mia tycker du gör jägarvilan så bra. Skulle aldrig orka själv

18:37, 6 October 2015

Petra: Jag har fyra barn som alla tränar väldigt mycket. Jag tycker det är svårt att hålla reda på vad de har fått i sig av allt de behöver för att orka. Har ni några råd kring detta?

Helena Andersson, idrottsfysiolog: Hej Petra,
Som Annika sa så behöver det inte vara så komplicerat. Prata helt enkelt med barnen och fråga hur de känner sig. Barn känner ganska tydligt vad de behöver. Se till att de finns bra produkter hemma och så får de själva se till att äta det de behöver.

18:38, 6 October 2015

Emma: Hej, jag tränar vardagligen och äter bra men har väldigt problem med uppblåst mage. Kan jag påverka detta på något vis?

Annika Unt Widell, dietist: Hej! Det där är individuellt och lite svårt att svara på såhär, men du bored börja med att prata med en läkare för att diskutera vad som kan ligga bakom. Om du har riktig tur får du en remiss till en mag- och tarmdietist, de är väldigt duktiga på att ge råd. Lycka till!

18:39, 6 October 2015

Sarah: Hej! Jag har börjat träna tidigt på morgonen innan jag börjar jobba. Går upp 05.00 och är på gymmet 05.30 och tränar ca 1 timme. Jag väljer att äta frukost efter träningen dels för att jag inte är hungrig vid den tiden och för jag känner att jag har energi och styrka på gymmet ändå. Är detta optimalt eller bör jag tänka om? :-P jag väger 80 kg och behöver gå ner tio till femton kilo. Tips på bra frukost? Jag brukar äta fiberhavregrynsgröt, knäckebröd eller yoghurt till frukost.

Helena Andersson, idrottsfysiolog: Hej!
Du kan absolut träna utan att äta frukost, men du kan tänka att kanske ta en banan eller ett glas juice innan du går till gymet och sedan äta frukost efteråt.
Din frukost låter hälsosam, så fortsätt med det, du kan även lägga till en frukt och ibland ett kokt ägg.

18:40, 6 October 2015

Emma: Jag är en kvinna mitt i mina trettio, motionerar i olika form nästan varje dag, mest promenader och styrketräning, ingen tung träning alltså. Mitt problem är att jag har svårt att hålla en hälsosam vikt för min kropp och på sistpne känner jag till och med blir svagare om jag inte äter småäter hela tiden. Försöker äta även om jag inte alls är hungrig bara för att få i mig tillräckligt. Men det känns inge roligt alls att maten blivit som någon sorts plikt och krav istället för att vara något roligt. Vad gör jag för fel?

Annika Unt Widell, dietist: Jag tror att du kanske behöver äta mer av lagad mat så att du blir lagom mätt efter frukost.lunch och middag. Då behöver du inte småäta. Ät vanlig mat med mycket grönsaker före eller under måltiden, undvik snabbmat och läsk. Lycka till!

18:41, 6 October 2015

Kalle: Jag äter väldigt mycket kött när jag tränar för att jag blir sugen efteråt. Finns det några risker/nackdelar med det?

Helena Andersson, idrottsfysiolog: Hej Kalle,
Jag tror inte att det finns några nackdelar med det, men det är viktigt att du även tänker på att äta varierad mat, så att du får med alla näringsämnen. Dvs du behöver även få i dig kolhydrater, frukt och grönsaker.

18:42, 6 October 2015

Petra: Jag har fyra barn som alla tränar väldigt mycket. Jag tycker det är svårt att hålla reda på vad de har fått i sig av allt de behöver för att orka. Har ni några råd kring detta?

Annika Unt Widell, dietist: Hej! Involvera barnen i sin egen mathållning, låt dem vara mycket i köket och bli nyfikna på att fixa och laga mat själva. Redan i låga åldrar brukar barn tycka att det är jättekul att laga mat, uppmuntra det. Då kommer de själva hjälpa till och se till att de äter bra och vällagad mat. Lycka till!

18:43, 6 October 2015

Resultat direkt!

Bild: Johnér

Det här händer i kroppen när du börjar träna

MOTION & TRÄNING När du börjar träna, för första gången eller efter ett uppehåll, tar det inte lång tid innan du får effekt. Tvärtom påverkas din kropp direkt på flera sätt. Vi har listat några av de skönaste.

Det fungerar verkligen!

Bild: Pressbild, Lidingöloppet

Överläkaren: Det här är bästa träningen mot stress

MOTION & TRÄNING Träningen är ett av våra mest effektiva verktyg mot stress. En av de som upptäckt det är stjärnkocken Tommy Myllymäki. Överläkaren Anders Hansen avslöjar vilken träning som är bäst. 

Studie visar

Bild: Johnér

Så stora är hälsovinsterna från Pokémon Go

MOTION & TRÄNING Många har misstänkt det, men först nu är det bevisat: de som spelar Pokémon Go rör på sig mer än innan. Och folkhälsovinsterna ser ut att vara enorma, enligt en amerikansk studie.

Det bästa från Vardagspuls TV

      Följ Vardagspuls bloggare

      Något för din arbetsplats?

      Bild: Johnér

      Nya trenden: gruppträna på lunchen

      MOTION & TRÄNING Har du svårt att få till träningen? En ny studie visar att många inte tränar på grund av tidsbrist eller för att de saknar sällskap. Om du känner igen dig kan den nya träningstrenden vara något för dig.

      Aha!

      Bild: Johnér

      Därför står vågen stilla

      KROPP & HÄLSA Du rör på dig ofta och äter bra mat. Ändå händer det ingenting. Varför?

      Högintensiv träning

      Bild: Moa Alexandersson

      PT-Leila: Träna igenom hela kroppen på bara 10 minuter

      MOTION & TRÄNING Dåligt med tid att träna? Hoppa inte över passet, korta ner det rejält istället! Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm visar hur du kör igenom hela kroppen på bara tio minuter.

      Så här ska du tänka!

      Bild: Gunnar Söderström, Eddie Granlund/Lidingöloppet

      ”Tänk positivt – det avgör om du ska lyckas”

      MOTION & TRÄNING Ska du springa Lidingöloppet eller något annat roligt lopp i helgen? Löparcoachen Gunnar Söderström går igenom de absolut största misstagen du kan göra inför och under ett lopp. Och vad du ska göra istället.

      5 övningar

      Bild: Moa Alexandersson

      PT-Leila: Så tränar du bort din stelhet och ryggsmärta

      MOTION & TRÄNING Skyll inte på åldern! Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm visar fem övningar som verkligen hjälper mot smärta i ländryggen.

      Experten tipsar

      Bild: Johnér och Moa Alexandersson

      Är det farligt att träna om man har träningsvärk?

      MOTION & TRÄNING Personliga tränaren Leila Söderholm ger dig svaren på allt du behöver veta om den där träningsvärken som kan göra så ont.

      Tips och övningar

      Bild: Johnér

      Så tränar du bäst efter din ålder

      MOTION & TRÄNING Beroende på ålder och förutsättningar behöver vi träna på olika sätt. Personliga tränaren Leila Söderholm tipsar om bra träning för dig mellan 15 och 60 plus.

      Träningstips

      Bild: Johnér och ansträngningsastma

      Låt inte din astma hindra dig – så tränar du smart

      MOTION & TRÄNING Andningsproblem när du tränar? Då kan du ha fått ansträngningsastma – och som astmatiker är det extra viktigt att ha bra kondition enligt experten.

      Träningsexperterna tipsar:

      Bild: Johnér

      Kom igång med träningen en gång för alla

      MOTION & TRÄNING Äntligen är det lätt att ge sig ut och träna! Eller? Trots att man planerat det kan det vara svårt att komma igång. Tur då att att det finns massor av inspiration att hämta.

      Springtime-vinnare

      Bild: Privat

      Marina: ”Jag kommer kämpa med sockret hela livet”

      MOTION & TRÄNING Marina Lundmark från Burträsk var en av vinnarna som åkte på träningsresa till Portugal för ett halvår sedan. Tack vare det hittade hon yogan. Men hennes kamp mot sockersuget pågår fortfarande varje dag.

      Felsteg

      Bild: Runkeeper/GIH

      Så fel kan din stegräknare visa

      MOTION & TRÄNING Gått 10 000 steg i dag? Det kan i själva verket innebära att du bara gått 7 000 steg enligt idrottsfysiologen Mikael Mattsson.

      Ny studie

      Bild: Johnér

      Styrketräning gör din hjärna yngre

      MOTION & TRÄNING Att styrketräna under ett års tid kan förynga din hjärna med två år. Det här visar en ny studie där det även framkommer att styrketräning kan förebygga tysta hjärnblödningar.

      PT:n tipsar

      Bild: Johnér

      Bästa löparknepen för dig som vill komma igång

      CHATT & KLIPP Gunnar Söderström, personlig tränare och naprapat, chattade med tittarna om bland annat kolhydratladdning, löparknän och vad man ska tänka på om man börjar löpträna som överviktig.

      20 minuter räcker

      Bild: Leila Söderholm

      Så tränar du effektivt hemma

      MOTION & TRÄNING Svårt att komma igång med träningen? Testa Leilas enkla 20-minutersprogram. Med tre olika svårighetsgrader passar det alla – från nybörjare till mer vältränad.

      Smarta metoden:

      Bild: Johnér Bildbyrå

      Lura dig själv att träna hårdare

      MOTION & TRÄNING Blev det ännu ett pass på gymmet där du inte fick särskilt mycket gjort? Nu har forskare hittat metoden som får dig att orka ta i utan att du själv tänker på det.

      Det var bättre förr

      Bild: SVT

      6 klipp som bevisar att träning var roligare förr

      MOTION & TRÄNING Säg bara "kniiiip" och många av oss får någonting nostalgisk i blicken. För visst var träningen roligare förr? Vardagspuls har samlat några gamla godbitar – från kontorsgympa till 80-talsaerobics.

      Knep & knåp

      Bild: TT

      Så håller du träningskläderna fräscha längre

      MOTION & TRÄNING Känns träningskläderna sura och ofräscha trots att du tvättat dem flera gånger? Var snäll mot dina kläder så håller längre och du slipper köpa nytt. 

      Bild: Johnér Bildbyrå

      Maxa förbränningen med lite sköna dansmoves

      MOTION & TRÄNING Dans är superbra träning som även lyfter humöret. Här är listan på alla härliga skäl att dra till närmaste dansgolv och släppa loss.

      Ta det lugnt

      Bild: Vardagspuls

      7 lata sätt att bränna fett

      KROPP & HÄLSA Hård träning i all ära, men du behöver faktiskt inte ta ut dig helt för att träna i vardagen. Vardagspuls har samlat de bästa sätten att stärka kroppen som du kan göra till en del av din vanliga vardagslunk.

      Träna med hunden

      Bild: Thomas Melen

      Så lägger du upp din träning med en fyrfota kompis

      MOTION & TRÄNING Människans bästa vän – och en fyrfoting som kan motivera dig i toppform. Löpcoachen Thomas Melén berättar vad som gäller för olika hundraser.

      Vardagsträning

      Bild: Leila Söderholm

      Så tränar du effektivt – med en helt vanlig handduk

      BLOGG Med en helt vanlig handduk kan du träna lika bra som på gymmet. Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm visar flera effektiva övningar.

      Vardagsmotion

      Bild: Johnér

      Så påverkas din kropp av en kort promenad – 30 minuter räcker

      MOTION & TRÄNING Ta tillbaka den viktiga vardagsmotionen. Få in i ryggmärgen att ta en promenad. En kort sväng om dagen höjer vardagspulsen mer än ingen alls – och ger många hälsovinster.