Leila Söderholm och Anna Brolin visar effektiv träning för att stärka mammakroppen. Från Vardagspuls den 16 november.

Så kommer du igång med träningen efter graviditet

PT-Leila Söderholm: Börja försiktigt och känn efter

Hur mycket kan man träna under graviditeten egentligen? Och hur ska man komma igång igen efter en graviditet? Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm hjälper till!

Publicerad 2015-11-16 | Vardagspuls

MER: Naprapaten och personliga tränaren Katarina Woxnerud visar bra magövningar under och efter gravitet

Över 40 000 kvinnor i Sverige varje år riskerar att få bestående problem graviditet och förlossning, det skriver sajten Mamma Mage. Trots detta pratas det inte så mycket om det här och problemen tas inte alltid på allvar inom vården. Det är ofta separerade magmuskler som inte går tillbaka som det blir problem med. Och det här vill Mama tummy day uppmärksamma den 25 april för tredje året i rad.

Många kvinnor tycker att de får bra vård under själva graviditeten men efter förlossningen lämnas man åt sitt eget öde. Men det finns träning som är bra att göra såväl under som efter graviditeten. Leila Söderholm berättar vad du ska tänka på och visar effektiva magövningar för att komma tillbaka efter förlossningen.

Nedan ser du chatt med personliga tränaren Leila Söderholm (från november 2015) om hur du får magen i trim efter graviteten.

Ullis: Hej Leila! Du är toppen! Vilken övning skulle du rekommendera och om man vill tajta till mamma-rumpan?

Leila Söderholm: Titta på programmet, så tipsar jag om hur du får till bra övningar för rumpan, lycka till! Kram Leila

17:57, 16 November 2015

Cicci: Hej Leila! Jag haft för en tid sen fött mitt andra barn och jag har inte kommit igång med träningen. Jag har verkligen ingen lust. Men jag skulle vilja styrketräna som jag gjorde innan. Hur kommer jag igång igen på bästa sätt?

Leila Söderholm: Hej Fundera på varför du vill komma igång och använd det som trigger. Det funkar alltid. Gör det du gjorde innan men lite lättare. och inga utfall! Kram

17:59, 16 November 2015

Mikaela: Hur tränar man på bästa sätt under graviditeten?

Leila Söderholm: Promenera och styrketräna, spinning, och crosstrainer är snällt och superbra träning. lycka till!

18:00, 16 November 2015

Hans Østergaard Danmark: Kors hvor ser du bare godt ud,lykke til.

18:06, 16 November 2015

Elisabeth: Hört massor om att man ska vara försiktig med träning efter förlossningen speciellt med magen och magträning vad är det man kan "förstöra" av att köra igång för hårt? Vill verkligen börja träna för att må bättre och få en snyggare kropp men är nästan rädd ifall att jag skulle börja för hårt pga av allt jag läst & hört.. Fick barn för 2 månader sen kan jag köra igång med löpträning och styrka nu och hur hårt och när vet jag att jag kan öka?

Leila Söderholm: Hej! Vänta med att börja springa, gå ut och gå med vagnen, du vill inte skada dig så skynda långsamt. Gör benböj, rygglyft och köp ett par lätta hantlar som du kan jobba med.
Lycka till!

18:12, 16 November 2015

Johanna : Hej, Jag födde min son med kejsarsnitt för 12 veckor sedan och vill gärna komma igång med mer än promenader. Ska jag med snitt på magen tänka på något speciellt?

Leila Söderholm: Hej!
Vid snitt bör du vänta ca 8 veckor innan du börjar träna. Du kan göra benböj, köra med lätta hantlar och göra höftlyft. Jobba med att hitta dina djupa magmuskler och aktivera din mage igen. Lycka till

18:16, 16 November 2015

Johanna: Leila! Vad kan man göra innan eller tidigt i graviditeten i träningsväg för att förbereda kroppen inför vad som komma skall. Du sa att man tappar rumpan till exempel. Tänker då att det är bra att träna den tidigt och så länge man kan. :)

Leila Söderholm: Hej Johanna!
Exakt jobba med rumpan hela vägen och känn att du aktiverar den. Efter förlossningen gör du benböj och försöker att aktivera rumpan. all lycka med din bebis!

18:17, 16 November 2015

Ida: Hej! Jag har börjat styrketräna och sprungit lite lätt (bebis 12 veckor). Finns det någon övning en bör undvika innan alla muskler är på banan igen?

Leila Söderholm: Undvik snabba riktiningsförändringar , utfall och steg åt sidan det är för tungt för ditt bäcken. Löpning kräver en stark mage och bäckenbotten så var säker på att din mage är stark nog. Lycka till

18:18, 16 November 2015

Beatrice: Hej! Såg nyss övningarna du tipsade om, vad var de för redskap ni använde när ni skakade armarna för att aktivera inre magmuskulaturen? Finns de att köpa eller kan du rekommendera något likvärdigt, kreativt, man kanske har hemma? :)

Leila Söderholm: Hej!
Vi använde ett speciellt träningsredskap som går att köpa på nätet. Annars kan du jobba med en balansplatta eller ställa dig på en ihopvikt badhandduk eller sitta på en pilatesboll och balansera. Lycka till

18:19, 16 November 2015

Evelina: Hej hej, min son är sju månader och jag har till för ngr veckor sedan haft känningar i ljumskarna och blygdben när jag promenerat lite snabbare el lite längre. Är fortfarande rädd för att träna fel och har därför inte vågat börja. Hur/vad ska jag träna för att inte göra det värre? Gärna flera alternativ. Innan grav tränade en hel del cirkelträning, cykel, klättring mm. Känner mig rastlös och frustrerad!! Tack för din hjälp!

Leila Söderholm: Du kanske ammar och det gör att du ditt bäcken är uppluckrat och fortfarande ostabilt. Prova att gå på spinning men sitt och cykla.
Lycka till!

18:21, 16 November 2015

Karro: Kan man göra de mammaövningar du visar i programmet även under graviditeten?

Leila Söderholm: Öka dina vikter succesivt och skynda långsamt, om du känner att bäckenbotten och magen är starka så kan du börja springa lite försiktigt. Träna hemma med din dotter brevid det är supermysigt. Lycka till

18:23, 16 November 2015

Magdalena: Har en dotter som är 7 månader, tränade jättemycket innan jag blev gravid. Älskade styrketräning med fria vikter. Tränade inte speciellt mycket under graviditeten och har inte tränat något ännu förutom promenader och spinning. Försöker träna upp inre magmuskulaturen. Men är ivrig att ta i hårdare. Skulle jag kunna gå ut och springa nu? Kan jag ta i hårdare med vikterna på gymmet? Tycker de är svårt att veta när jag kan ta i som innan igen.

Leila Söderholm: Hej!

Öka vikterna succesivt och gör övningar som benböj och axelpress rodd och dylikt. Prova att springa en liten stund och pausa, spring lite igen och pausa. Känn efter hur det känns och om din mage och bäckenbotten är ok. Lycka till

18:25, 16 November 2015

Angela: Hej! Har du nåra tips hur man kan träna och hålla koll på sitt barn.

Leila Söderholm: Träna med ditt barn hemma, jag har 3 barn som alltid varit med mig och tränat hemma. Superbra övningar som ger otroligt bra effekt.
Lycka till

18:26, 16 November 2015

Karro: Hej igen! Det blev nog fel svar på min fråga tidigare :) Kan man göra de mammaövningar som du och Anna visade i programmet även under graviditeten?

Leila Söderholm: En rekommendation för löpning efter graviditet är 6 månader men det beror på hur dina magmuskler och bäckenbotten fungerar. Skynda långsamt då det krävs mycket av kroppen för att få till det skadefritt. Kram L

18:37, 16 November 2015

Martina: Hej! Fick barn för 7 månader sedan, helammar fortfarande. Tränar på gym 3 ggr/vecka, lätta övningar. Är det ok att börja med löpträning?

Leila Söderholm: Stå upp mot en vägg och gör försikitga situps för att aktivera musklerna. Armhävning mot en vägg är också jättebra, börja där och skynda långsamt. Lycka till

18:38, 16 November 2015

HG: Varför ser man graviditet som en sjukdom? Varför ska man INTE ta i under och efter en graviditet? Varför tipsar ni alla nyblivna mammor att bara gå på promenader? Jag själv födde min son för snart 8 månader sedan. Tränar på väldigt hög nivå och gjorde det under graviditeten också fastän jag hade extrema foglossningar från vecka 8 och dessutom förvärkar sedan vecka 32. Var på gymet 2 veckor efter förlossning och tillbaka i min form 3 mån efter förlossning. Nu är jag gravid igen i vecka 15 och tränar på samma sätt. Såklart att man ska anpassa från månad till månad och från dagsform till dagsform men snälla ge inte tips till folk att vänta med träning under eller efter förlossning. Mitt tips är; ju fortare du är tillbaka på gymet desto fortare är du i form. Dessutom ska man vara strikt med maten för annars ser man inte resultat.

Leila Söderholm: Hej HG!
Kul att träningen går bra trots graviditeter.
Det beror helt på vilken träningsbakgrund du har. Vi vill aldrig skada någon eftersom kvinnokroppen går igenom en stor omställning så gäller det att ge försiktiga råd. Känner du din kropp och är van att träna så är det annorlunda.
Ha det bäst!

18:41, 16 November 2015

Lisa: Hej! Fick barn för 11 månader sedan har försökt komma igång med hemma träning, det går dock lite trögt. Men är lite rädd då mina magmuskler fortfarande är lite delade mest vid naveln men även en centimeter under och över. Delningen är ca två fingrar bred. Kan jag gå på eller bör jag fortfarande vara försiktig? Tips på bra övningar?Kan jag fortfarande få ihop dem??

Leila Söderholm: Du kan absolut träna men inga situps eller övningar som ställer höga krav på magen. Gör övningar där du får upp pulsen och höj vikterna succesivt. Lycka till

18:43, 16 November 2015

Artikeln är uppdaterad 25 april 2016

Lisa Beskow

Bild: Privat

5 smarta tips – så orkar du träna efter jobbet

MOTION & TRÄNING Det kan vara svårt att hitta orken till att träna efter en arbetsdag. Men det finns knep att ta till. Lisa Beskow, hårt arbetande mamma och träningsentusiast, delar med sig av sina bästa.

Det fungerar verkligen!

Bild: Pressbild, Lidingöloppet

Överläkaren: Det här är bästa träningen mot stress

MOTION & TRÄNING Träningen är ett av våra mest effektiva verktyg mot stress. En av de som upptäckt det är stjärnkocken Tommy Myllymäki. Överläkaren Anders Hansen avslöjar vilken träning som är bäst. 

Studie visar

Bild: Johnér

Så stora är hälsovinsterna från Pokémon Go

MOTION & TRÄNING Många har misstänkt det, men först nu är det bevisat: de som spelar Pokémon Go rör på sig mer än innan. Och folkhälsovinsterna ser ut att vara enorma, enligt en amerikansk studie.

Det bästa från Vardagspuls TV

      Följ Vardagspuls bloggare

      Något för din arbetsplats?

      Bild: Johnér

      Nya trenden: gruppträna på lunchen

      MOTION & TRÄNING Har du svårt att få till träningen? En ny studie visar att många inte tränar på grund av tidsbrist eller för att de saknar sällskap. Om du känner igen dig kan den nya träningstrenden vara något för dig.

      Aha!

      Bild: Johnér

      Därför står vågen stilla

      KROPP & HÄLSA Du rör på dig ofta och äter bra mat. Ändå händer det ingenting. Varför?

      Högintensiv träning

      Bild: Moa Alexandersson

      PT-Leila: Träna igenom hela kroppen på bara 10 minuter

      MOTION & TRÄNING Dåligt med tid att träna? Hoppa inte över passet, korta ner det rejält istället! Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm visar hur du kör igenom hela kroppen på bara tio minuter.

      Så här ska du tänka!

      Bild: Gunnar Söderström, Eddie Granlund/Lidingöloppet

      ”Tänk positivt – det avgör om du ska lyckas”

      MOTION & TRÄNING Ska du springa Lidingöloppet eller något annat roligt lopp i helgen? Löparcoachen Gunnar Söderström går igenom de absolut största misstagen du kan göra inför och under ett lopp. Och vad du ska göra istället.

      5 övningar

      Bild: Moa Alexandersson

      PT-Leila: Så tränar du bort din stelhet och ryggsmärta

      MOTION & TRÄNING Skyll inte på åldern! Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm visar fem övningar som verkligen hjälper mot smärta i ländryggen.

      Experten tipsar

      Bild: Johnér och Moa Alexandersson

      Är det farligt att träna om man har träningsvärk?

      MOTION & TRÄNING Personliga tränaren Leila Söderholm ger dig svaren på allt du behöver veta om den där träningsvärken som kan göra så ont.

      Tips och övningar

      Bild: Johnér

      Så tränar du bäst efter din ålder

      MOTION & TRÄNING Beroende på ålder och förutsättningar behöver vi träna på olika sätt. Personliga tränaren Leila Söderholm tipsar om bra träning för dig mellan 15 och 60 plus.

      Träningstips

      Bild: Johnér och ansträngningsastma

      Låt inte din astma hindra dig – så tränar du smart

      MOTION & TRÄNING Andningsproblem när du tränar? Då kan du ha fått ansträngningsastma – och som astmatiker är det extra viktigt att ha bra kondition enligt experten.

      Träningsexperterna tipsar:

      Bild: Johnér

      Kom igång med träningen en gång för alla

      MOTION & TRÄNING Äntligen är det lätt att ge sig ut och träna! Eller? Trots att man planerat det kan det vara svårt att komma igång. Tur då att att det finns massor av inspiration att hämta.

      Springtime-vinnare

      Bild: Privat

      Marina: ”Jag kommer kämpa med sockret hela livet”

      MOTION & TRÄNING Marina Lundmark från Burträsk var en av vinnarna som åkte på träningsresa till Portugal för ett halvår sedan. Tack vare det hittade hon yogan. Men hennes kamp mot sockersuget pågår fortfarande varje dag.

      Felsteg

      Bild: Runkeeper/GIH

      Så fel kan din stegräknare visa

      MOTION & TRÄNING Gått 10 000 steg i dag? Det kan i själva verket innebära att du bara gått 7 000 steg enligt idrottsfysiologen Mikael Mattsson.

      Ny studie

      Bild: Johnér

      Styrketräning gör din hjärna yngre

      MOTION & TRÄNING Att styrketräna under ett års tid kan förynga din hjärna med två år. Det här visar en ny studie där det även framkommer att styrketräning kan förebygga tysta hjärnblödningar.

      PT:n tipsar

      Bild: Johnér

      Bästa löparknepen för dig som vill komma igång

      CHATT & KLIPP Gunnar Söderström, personlig tränare och naprapat, chattade med tittarna om bland annat kolhydratladdning, löparknän och vad man ska tänka på om man börjar löpträna som överviktig.

      20 minuter räcker

      Bild: Leila Söderholm

      Så tränar du effektivt hemma

      MOTION & TRÄNING Svårt att komma igång med träningen? Testa Leilas enkla 20-minutersprogram. Med tre olika svårighetsgrader passar det alla – från nybörjare till mer vältränad.

      Smarta metoden:

      Bild: Johnér Bildbyrå

      Lura dig själv att träna hårdare

      MOTION & TRÄNING Blev det ännu ett pass på gymmet där du inte fick särskilt mycket gjort? Nu har forskare hittat metoden som får dig att orka ta i utan att du själv tänker på det.

      Det var bättre förr

      Bild: SVT

      6 klipp som bevisar att träning var roligare förr

      MOTION & TRÄNING Säg bara "kniiiip" och många av oss får någonting nostalgisk i blicken. För visst var träningen roligare förr? Vardagspuls har samlat några gamla godbitar – från kontorsgympa till 80-talsaerobics.

      Knep & knåp

      Bild: TT

      Så håller du träningskläderna fräscha längre

      MOTION & TRÄNING Känns träningskläderna sura och ofräscha trots att du tvättat dem flera gånger? Var snäll mot dina kläder så håller längre och du slipper köpa nytt. 

      Bild: Johnér Bildbyrå

      Maxa förbränningen med lite sköna dansmoves

      MOTION & TRÄNING Dans är superbra träning som även lyfter humöret. Här är listan på alla härliga skäl att dra till närmaste dansgolv och släppa loss.

      Ta det lugnt

      Bild: Vardagspuls

      7 lata sätt att bränna fett

      KROPP & HÄLSA Hård träning i all ära, men du behöver faktiskt inte ta ut dig helt för att träna i vardagen. Vardagspuls har samlat de bästa sätten att stärka kroppen som du kan göra till en del av din vanliga vardagslunk.

      Träna med hunden

      Bild: Thomas Melen

      Så lägger du upp din träning med en fyrfota kompis

      MOTION & TRÄNING Människans bästa vän – och en fyrfoting som kan motivera dig i toppform. Löpcoachen Thomas Melén berättar vad som gäller för olika hundraser.

      Vardagsträning

      Bild: Leila Söderholm

      Så tränar du effektivt – med en helt vanlig handduk

      BLOGG Med en helt vanlig handduk kan du träna lika bra som på gymmet. Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm visar flera effektiva övningar.

      Vardagsmotion

      Bild: Johnér

      Så påverkas din kropp av en kort promenad – 30 minuter räcker

      MOTION & TRÄNING Ta tillbaka den viktiga vardagsmotionen. Få in i ryggmärgen att ta en promenad. En kort sväng om dagen höjer vardagspulsen mer än ingen alls – och ger många hälsovinster.