Bild: Vardagspuls

Därför är det så viktigt att träna rumpan

PT:n Leila Söderholm visar flera effektiva övningar

Att träna kroppens största muskel, rumpan, är välgörande för hela kroppen. PT:n Leila Söderholm visar flera bra övningar och svarar på tittarnas frågor om rumpträning.

Publicerad 2016-02-01 | Senast ändrad 2016-07-27 | Vardagspuls
 

Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm visar flera effektiva övningar för att träna rumpan. Från Vardagspuls den 1 februari.

Eva: Om du bara får välja en enda rumpträning, vilken är den mest effektiva?

Leila Söderholm: Min favorit rumpträning Borsowgång som visar i studion idag. Den ställer krav på rumpan och känns rejält dagen efter:) Leila

12:41, 1 February 2016

kim: Vilka delar av kroppen påverkas av rumpmuskeln? Alltså hur märks det om man är för svag där bak? :)

Leila Söderholm: Om du känner att din svank har ökat så kan det bero på för svag muskulatur i rumpan. Det kan på sikt ge dig ont i ryggen och du kan tex i ett löpsteg känna dig svag och andra muskler får ta över jobbet och då är det lätt att få obalans i dem med smärta som följd. Leila

12:43, 1 February 2016

Tina: Kan man punktträna rumpan?

Leila Söderholm: Ja, absolut! Ju tyngre vikter du använder desto större muskeleffekt.
Men jag tycker att det är viktigt att träna hela kroppen och jobba på att bli funktionellt stark i hela kroppen. Det gör livet trevligare:)

12:44, 1 February 2016

Anders: Är det svårt att komma åt och träna HELA rumpmuskulaturen? Hur många övningar behöver man göra?

Leila Söderholm: Egentligen inte i tex ett utfall så jobbar du med att bromsa rörelsen och stabilisera bäckenet samt pressa dig upp. Eftersom övningen sker på ett ben så får du med alla muskler. :) Leila

12:46, 1 February 2016

Vardagspuls: Här hittar ni Leilas rumputmaning – 5 till 100 benböj på en månad: http://www.vardagspuls.se/motion--traning/leilas-rumputmaning/

13:17, 1 February 2016

Sofia: Varför får man svagare och plattare rumpa när man är gravid? Vad kan man göra för att motverka det?

Leila Söderholm: Två saker, bäckenet ska isär ganska rejält och sätetsmuskeln sitter i det området så det är inte konstigt om den tappar lite av sin funktion. När du har en tung mage så får du också en annan hållning och ett annorlunda sätt att gå vilket gör att du inte aktiverar sätet som du brukar. Försök att spänna rumpan och hitta hur du ska aktivera rumpan i din vardag. Leila

13:21, 1 February 2016

angelica: Varför är rumpan så viktig att träna? Är den viktigare än att träna bålen?

Leila Söderholm: Inget är viktigare än något annat hela funktionen i kroppen är viktig. Träna allround, bål, rumpa, rygg och lår så blir du stark inifrån och ut. Har du problem med smärta eller för stor svank så kan det vara idé att träna både bål och rumpa mer. :) Leila

13:23, 1 February 2016

karin: Jag tränar inte rumpan för känner att den kommer med så mkt när jag joggar. Räcker det inte med att träna rumpan genom joggingen?

Leila Söderholm: Rumpan är absolut med och hjälper dig när du springer. Du kan få ett ännu bättre löpsteg med ett starkare frånskjut om du tränar ditt säte:) Löpning är magiskt men du minskar risken rejält för skador om du också styrketränar. :) Leila

13:24, 1 February 2016

Stina B: Om man vill komma igång och göra rumpövningar hemma för att få lite bättre hållning vad kan man göra. Skulle vilja ha övningar för hela kroppen men jag har inte ork eller lust känns de som men jag blir imponerad av dig för vi har ju samma sjukdom fast jag har min påse kvar.

Leila Söderholm: Hej Stina!
Jag hejar på dig! Vill du träna upp dig efter tuffa operationer så är det en bra idé att träna lår, rumpa, rygg och mage. Ligg på rygg och gör höftlyft som vi gjorde i sändning. Då får du med baksida lår och ländrygg samt rumpan. Gör benböj och bestäm innan hur många du ska göra gärna 10x 3 av alla till att börja med.
All lycka :) Kram Leila

13:27, 1 February 2016

karinski: Räcker det inte med att man tränar rumpan genom joggingen? Jag joggar mkt å får min rumpträning från det!

Leila Söderholm: Du får ett starkare frånskjut och en mer stabil höft av att lägga tills stryrkeövningar. :) Leila

13:28, 1 February 2016

tove: Hur mycket kan man öka sin allmänna förbränning genom att träna rumpan?

Leila Söderholm: Svårt att säga eftersom det beror på hur mycket, hur tungt och hur ofta du tränar. Träna så att du blir anfådd och använd gärna vikter för att öka förbränningen. :) Leila

13:29, 1 February 2016

Laila: Varför är det så viktigt att träna rumpan Leila?

Leila Söderholm: Stor starkt muskel som hjälper din kropp att fungera optimalt. Träna hela kroppen och lägg lite extra kärlek på rumpa, rygg och bål. :) Leila

13:30, 1 February 2016

tove: Finns det andra stora muskler som är bra för förbränningen?

Leila Söderholm: Låren är stora muskler, bålen, ryggen ju mer muskelmassa desto högre förbränning. Jobba med att pressa upp pulsen när du tränar, kan du hoppa, så är det perfekt att lägga in i träningen eftersom det ökar din explosivitet. Träna allround, det är alltid bäst:) Leila

13:31, 1 February 2016

Lisa Beskow

Bild: Privat

5 smarta tips – så orkar du träna efter jobbet

MOTION & TRÄNING Det kan vara svårt att hitta orken till att träna efter en arbetsdag. Men det finns knep att ta till. Lisa Beskow, hårt arbetande mamma och träningsentusiast, delar med sig av sina bästa.

Det fungerar verkligen!

Bild: Pressbild, Lidingöloppet

Överläkaren: Det här är bästa träningen mot stress

MOTION & TRÄNING Träningen är ett av våra mest effektiva verktyg mot stress. En av de som upptäckt det är stjärnkocken Tommy Myllymäki. Överläkaren Anders Hansen avslöjar vilken träning som är bäst. 

Studie visar

Bild: Johnér

Så stora är hälsovinsterna från Pokémon Go

MOTION & TRÄNING Många har misstänkt det, men först nu är det bevisat: de som spelar Pokémon Go rör på sig mer än innan. Och folkhälsovinsterna ser ut att vara enorma, enligt en amerikansk studie.

Det bästa från Vardagspuls TV

      Följ Vardagspuls bloggare

      Något för din arbetsplats?

      Bild: Johnér

      Nya trenden: gruppträna på lunchen

      MOTION & TRÄNING Har du svårt att få till träningen? En ny studie visar att många inte tränar på grund av tidsbrist eller för att de saknar sällskap. Om du känner igen dig kan den nya träningstrenden vara något för dig.

      Aha!

      Bild: Johnér

      Därför står vågen stilla

      KROPP & HÄLSA Du rör på dig ofta och äter bra mat. Ändå händer det ingenting. Varför?

      Högintensiv träning

      Bild: Moa Alexandersson

      PT-Leila: Träna igenom hela kroppen på bara 10 minuter

      MOTION & TRÄNING Dåligt med tid att träna? Hoppa inte över passet, korta ner det rejält istället! Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm visar hur du kör igenom hela kroppen på bara tio minuter.

      Så här ska du tänka!

      Bild: Gunnar Söderström, Eddie Granlund/Lidingöloppet

      ”Tänk positivt – det avgör om du ska lyckas”

      MOTION & TRÄNING Ska du springa Lidingöloppet eller något annat roligt lopp i helgen? Löparcoachen Gunnar Söderström går igenom de absolut största misstagen du kan göra inför och under ett lopp. Och vad du ska göra istället.

      5 övningar

      Bild: Moa Alexandersson

      PT-Leila: Så tränar du bort din stelhet och ryggsmärta

      MOTION & TRÄNING Skyll inte på åldern! Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm visar fem övningar som verkligen hjälper mot smärta i ländryggen.

      Experten tipsar

      Bild: Johnér och Moa Alexandersson

      Är det farligt att träna om man har träningsvärk?

      MOTION & TRÄNING Personliga tränaren Leila Söderholm ger dig svaren på allt du behöver veta om den där träningsvärken som kan göra så ont.

      Tips och övningar

      Bild: Johnér

      Så tränar du bäst efter din ålder

      MOTION & TRÄNING Beroende på ålder och förutsättningar behöver vi träna på olika sätt. Personliga tränaren Leila Söderholm tipsar om bra träning för dig mellan 15 och 60 plus.

      Träningstips

      Bild: Johnér och ansträngningsastma

      Låt inte din astma hindra dig – så tränar du smart

      MOTION & TRÄNING Andningsproblem när du tränar? Då kan du ha fått ansträngningsastma – och som astmatiker är det extra viktigt att ha bra kondition enligt experten.

      Träningsexperterna tipsar:

      Bild: Johnér

      Kom igång med träningen en gång för alla

      MOTION & TRÄNING Äntligen är det lätt att ge sig ut och träna! Eller? Trots att man planerat det kan det vara svårt att komma igång. Tur då att att det finns massor av inspiration att hämta.

      Springtime-vinnare

      Bild: Privat

      Marina: ”Jag kommer kämpa med sockret hela livet”

      MOTION & TRÄNING Marina Lundmark från Burträsk var en av vinnarna som åkte på träningsresa till Portugal för ett halvår sedan. Tack vare det hittade hon yogan. Men hennes kamp mot sockersuget pågår fortfarande varje dag.

      Felsteg

      Bild: Runkeeper/GIH

      Så fel kan din stegräknare visa

      MOTION & TRÄNING Gått 10 000 steg i dag? Det kan i själva verket innebära att du bara gått 7 000 steg enligt idrottsfysiologen Mikael Mattsson.

      Ny studie

      Bild: Johnér

      Styrketräning gör din hjärna yngre

      MOTION & TRÄNING Att styrketräna under ett års tid kan förynga din hjärna med två år. Det här visar en ny studie där det även framkommer att styrketräning kan förebygga tysta hjärnblödningar.

      PT:n tipsar

      Bild: Johnér

      Bästa löparknepen för dig som vill komma igång

      CHATT & KLIPP Gunnar Söderström, personlig tränare och naprapat, chattade med tittarna om bland annat kolhydratladdning, löparknän och vad man ska tänka på om man börjar löpträna som överviktig.

      20 minuter räcker

      Bild: Leila Söderholm

      Så tränar du effektivt hemma

      MOTION & TRÄNING Svårt att komma igång med träningen? Testa Leilas enkla 20-minutersprogram. Med tre olika svårighetsgrader passar det alla – från nybörjare till mer vältränad.

      Smarta metoden:

      Bild: Johnér Bildbyrå

      Lura dig själv att träna hårdare

      MOTION & TRÄNING Blev det ännu ett pass på gymmet där du inte fick särskilt mycket gjort? Nu har forskare hittat metoden som får dig att orka ta i utan att du själv tänker på det.

      Det var bättre förr

      Bild: SVT

      6 klipp som bevisar att träning var roligare förr

      MOTION & TRÄNING Säg bara "kniiiip" och många av oss får någonting nostalgisk i blicken. För visst var träningen roligare förr? Vardagspuls har samlat några gamla godbitar – från kontorsgympa till 80-talsaerobics.

      Knep & knåp

      Bild: TT

      Så håller du träningskläderna fräscha längre

      MOTION & TRÄNING Känns träningskläderna sura och ofräscha trots att du tvättat dem flera gånger? Var snäll mot dina kläder så håller längre och du slipper köpa nytt. 

      Bild: Johnér Bildbyrå

      Maxa förbränningen med lite sköna dansmoves

      MOTION & TRÄNING Dans är superbra träning som även lyfter humöret. Här är listan på alla härliga skäl att dra till närmaste dansgolv och släppa loss.

      Ta det lugnt

      Bild: Vardagspuls

      7 lata sätt att bränna fett

      KROPP & HÄLSA Hård träning i all ära, men du behöver faktiskt inte ta ut dig helt för att träna i vardagen. Vardagspuls har samlat de bästa sätten att stärka kroppen som du kan göra till en del av din vanliga vardagslunk.

      Träna med hunden

      Bild: Thomas Melen

      Så lägger du upp din träning med en fyrfota kompis

      MOTION & TRÄNING Människans bästa vän – och en fyrfoting som kan motivera dig i toppform. Löpcoachen Thomas Melén berättar vad som gäller för olika hundraser.

      Vardagsträning

      Bild: Leila Söderholm

      Så tränar du effektivt – med en helt vanlig handduk

      BLOGG Med en helt vanlig handduk kan du träna lika bra som på gymmet. Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm visar flera effektiva övningar.

      Vardagsmotion

      Bild: Johnér

      Så påverkas din kropp av en kort promenad – 30 minuter räcker

      MOTION & TRÄNING Ta tillbaka den viktiga vardagsmotionen. Få in i ryggmärgen att ta en promenad. En kort sväng om dagen höjer vardagspulsen mer än ingen alls – och ger många hälsovinster.