Oscar Jöback. Bild: Privat

Oscar Jöback svarar på era frågor om stillasittande

Träningsexpertens bästa tips från chatten

Publicerad 2015-03-23 | Vardagspuls

Berit: Snälla Oscar, jag blir yrslig vid datorn och mobilen. Doktorn säger att jag har spända muskler i nacken. Hur kan jag träna bort detta otäcka?!

Oscar Jöback: Spända muskler kan du slippa genom att börja röra på sig och göra övningar runt nacke och rygg för att få igång blodtillförseln dit.
Yrslig är du antagligen för att du inte får tillräckligt med syre och blod till muskeln. 
Lycka till!


Mona: Jobbar inom vården och går hela dagarna. Kan ibland bli väldigt trött i ryggen. Vad kan man göra?

Oscar Jöback: Hej Mona! Ge dig själv några pauser att sträcka ut bröstmusklerna och axlar. 1 till 2 minuter egen tid. Gör några av de övningar vi har på Vardagspuls.se :)


Mika: Hur tränar man sin bål bäst?

Oscar Jöback: Hej Mika! Med ryggresningar, crunch (sit-up) och plankan i alla dess olika former och övningarna som finns här.


Julia: Min pojkvän sitter mycket och kör bil under dagarna och har ofta ont i skulderbladen, axlarna och nacken. Hur kan detta förebyggas?

Oscar Jöback: Hej Julia! Sitter man i bilen så kan man rulla ihop en handduk och placerara den bak på korsryggen, trycka in rumpan mot ryggstödet och trycka skulderbladen mot ryggstödet. Man skapar en naturlig svank.


Ida: Vad är bäst att ha på fötterna om man ska stå och jobba vid datorn?

Oscar Jöback: Hej Ida! Ha gärna sköna sportskor som har bra dämpning och är fotriktiga och sköna. Du kan även vara barfota :)


Emma: Hur ska man träna när man har astma? Har svårt att hitta en balans, då jag lätt blir sjuk.

Oscar Jöback: Hej Emma! Du känner din kropp bäst och din astma. När du känner att du inte får tillräckligt med syre för att du ansträngt dig. Se till att stanna upp och fortsätt när du känner att du får luft igen. Jag vet inte hur svår astma du har, men du kan prova att utmana när du inte får luft. Men du styr din träning. Träning handlar inte alltid om hög puls.


Maryam: Hej Oskar! För viktminskning, är det bättre att lyfta lätt vikt och göra många repetitioner eller lyfta tyngre?

Oscar Jöback: Hej Maryam! För viktminskning är det bäst med konditionsträning/förbränningsträning. Muskelträning är för att hjälpa till att öka förbränningen då muskler kräver mer energi :)


Cissi: Hej. Har ont på höger sida av ryggen vid revbensslutet. Kan det ha med datorarbete att göra? Vad kan man göra för övning?

Oscar Jöback: Hej Cissi! Ont på ena sidan kan vara att du belastar den sidan mer och håller den positionen under lång tid. Försök att få den andra sidan aktiv genom att sitta rakare eller stå rakare. Växla och stå på ett ben i taget, men gör det lika mycket på båda benen. Gäller att hitta balans.


Kenny: Jag sitter mycket vid tv:n och datorn. Har du någon övning som hjälper mot det! Börjar verkligen få ont!

Oscar Jöback: Hej Kenny! Försök göra rörelser som är bakom ryggen eller övningar i gymet som tränar ryggen. Finns inga genvägar utan bara att komma igång. Men du måste börja utifrån vad du känner är bra för dig och tillgängligt.
Kolla och börja med våra övningar här på webben.