På två hjul i 420 mil för barns rätt att träna

Kust till kust över USA med Måns Möller och Agneta Sjödin

Teamet som ska klara projektet #C2C4Autism är komikern Måns Möller, programledaren och författaren Agneta Sjödin, före detta landslagstränaren i längdskidor Christer Skog och cyklisten Björn Gebenius. Målet är att samla in en miljon kronor till Stiftelsen Idrott för Barn i behov.

Publicerad 2015-03-12 | Vardagspuls

Under en månad står de inför sitt livs utmaning, både fysiskt och mentalt, då de kommer att korsa USA på cykel – från kust till kust. Det finns två syften med utmaningen, dels att samla in pengar och dels som ett pilotprojekt för att se hur medelålders män och kvinnor tillgodogör sig extrem uthållighetsträning.
Allt började med en idé av Christer Skog. Han frågade sig, hur vältränad kan en vanlig motionär bli? Om hen har tillgång till en elitidrottarens förutsättningar vad gäller personlig coaching, material och mängdträning? Vad händer med mentala barriärer och hur påverkas psyket?
Att kombinera projektet med ett välgörande ändamål för de barn och ungdomar som på grund av speciella behov (som till exempel autism, ADHD och asperger) inte har möjligheter att idrotta i grupp, var självklart. Stiftelsen "Idrott för Barn i behov" kommer att hjälpa föreningar och familjer som behöver extra resurser för att ge sina barn möjlighet att idrotta. 
För att genomföra projektet behövde Christer en man och en kvinna och snabbt ställdes frågan till Måns Möller och Agneta Sjödin. För att klara resan behövs även ett riktigt cykelproffs, Björn Gebenius bjöds in och tackade ja på stående fot.

Så här fungerar utmaningen

Måns, Björn och Christer börjar resan i Solana Beach, Kalifornien, den 15 april. Halvvägs över kontinenten, i Houston, får de förstärkning och ny energi av Agneta. Tillsammans slutför de sträckan och de sista 200 milen för att sedan gå i mål i St Augustine, Florida. Sträckan på hela 4200 kilometer avverkas på 30(!) dagar. Som avslutning deltar kvartetten dessutom i cykelloppet ”New York Gran Fondo”.
Uppladdningen och förberedelserna för den här typen av kroppslig utmaning och påfrestning är givetvis otroligt viktig. Den 7 januari startade projektet med fystester i ett laboratorium på Gotland och nu följer mängder med intensiv uthållighetsträning innan de korsar Atlanten för att genomföra sitt livs kanske tuffaste resa.
En strapatsfylld och utmanande expedition väntar kvartetten! 

Under 1 månad (15 april – 15 maj) cyklar de från USA’s västkust till östkust.

Etapperna:
Solana Beach (San Diego) – Julian 91 km
Julian – Brawley 120 km
Brawley - Yuma 116 km
Yuma - Gila Bend 189 km
Gila Bend - Tucson 215 km
Tucson - Wilcox 135 km
Wilcox - Deming 222 km
Deming - La Cruces 102 km
La Cruces - Almorgo 109 km
Almorgo - Artesia 202 km
Artesia - Lamesa 238 km
Lamesa - San Angelo 211 km
San Angelo - Brady 122 km
Brady - Austin 222 km
Austin - Houston 284 km
Houston* - Silsbee 153 km
Silsbee - Opelousas 226 km
Opelousas - Baton Rouge 99 km
Baton Rouge - New Orleans 148 km
New Orleans - Pascagoula 176 km
Pascagoula - Fort Walton Beach 235 km
Fort Walton Beach - Tallahassee 259 km
Tallahassee - Lake City 169 km
Lake City - St Augustine (Florida)  167 km   MÅL !

*Här startar Agneta sin resa

24 etapper och 4200 km (plus minus för ev felmätningar).

Mer om deltagarna

Om deltagarna:

Agneta Sjödin. Programledare i TV4 sedan 1991, författare sedan 2006 med sex utgivna böcker så långt. En profil som ofta syns i media i samband med kost, hälsa och träning

Christer Skog. F.d. landslagstränare i längskidåkning (Sverige, USA, GBR och AUS). Jobbar nu som personlig tränare och föreläsare inom uthållighetsidrott. Har även ett mobilt testlabb för fysiologiska tester.

Måns Möller. Folkkär komiker, skådespelare, musikalartist och programledare. Har under 2014 genomfört Vätternrundan, Vansbrosimmet samt Vasaloppet. Medverkar under våren 2015 i ”En Clown till kaffet” på Kanal 5

Björn Gebenius. Björn är den starka cyklisten, livlinan och motorn i gruppen som håller humöret på topp, peppar när det är tufft och lagar cyklar vid behov. Till vardags är Björn multisportare som behärskar bl.a enduro, motocross och längdskidor. Cykelmässigt gjorde Björn på Vätternrundan 7 h 14 m, (att jämföra med Måns 11h). Björn är också personlig tränare och driver träningsanläggningar i Visby.

Vill du stötta insamlingen?

Stöd insamlingen och läs mer om projektet

Resultat direkt!

Bild: Johnér

Det här händer i kroppen när du börjar träna

MOTION & TRÄNING När du börjar träna, för första gången eller efter ett uppehåll, tar det inte lång tid innan du får effekt. Tvärtom påverkas din kropp direkt på flera sätt. Vi har listat några av de skönaste.

Det fungerar verkligen!

Bild: Pressbild, Lidingöloppet

Överläkaren: Det här är bästa träningen mot stress

MOTION & TRÄNING Träningen är ett av våra mest effektiva verktyg mot stress. En av de som upptäckt det är stjärnkocken Tommy Myllymäki. Överläkaren Anders Hansen avslöjar vilken träning som är bäst. 

Studie visar

Bild: Johnér

Så stora är hälsovinsterna från Pokémon Go

MOTION & TRÄNING Många har misstänkt det, men först nu är det bevisat: de som spelar Pokémon Go rör på sig mer än innan. Och folkhälsovinsterna ser ut att vara enorma, enligt en amerikansk studie.

Det bästa från Vardagspuls TV

      Följ Vardagspuls bloggare

      Något för din arbetsplats?

      Bild: Johnér

      Nya trenden: gruppträna på lunchen

      MOTION & TRÄNING Har du svårt att få till träningen? En ny studie visar att många inte tränar på grund av tidsbrist eller för att de saknar sällskap. Om du känner igen dig kan den nya träningstrenden vara något för dig.

      Aha!

      Bild: Johnér

      Därför står vågen stilla

      KROPP & HÄLSA Du rör på dig ofta och äter bra mat. Ändå händer det ingenting. Varför?

      Högintensiv träning

      Bild: Moa Alexandersson

      PT-Leila: Träna igenom hela kroppen på bara 10 minuter

      MOTION & TRÄNING Dåligt med tid att träna? Hoppa inte över passet, korta ner det rejält istället! Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm visar hur du kör igenom hela kroppen på bara tio minuter.

      Så här ska du tänka!

      Bild: Gunnar Söderström, Eddie Granlund/Lidingöloppet

      ”Tänk positivt – det avgör om du ska lyckas”

      MOTION & TRÄNING Ska du springa Lidingöloppet eller något annat roligt lopp i helgen? Löparcoachen Gunnar Söderström går igenom de absolut största misstagen du kan göra inför och under ett lopp. Och vad du ska göra istället.

      5 övningar

      Bild: Moa Alexandersson

      PT-Leila: Så tränar du bort din stelhet och ryggsmärta

      MOTION & TRÄNING Skyll inte på åldern! Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm visar fem övningar som verkligen hjälper mot smärta i ländryggen.

      Experten tipsar

      Bild: Johnér och Moa Alexandersson

      Är det farligt att träna om man har träningsvärk?

      MOTION & TRÄNING Personliga tränaren Leila Söderholm ger dig svaren på allt du behöver veta om den där träningsvärken som kan göra så ont.

      Tips och övningar

      Bild: Johnér

      Så tränar du bäst efter din ålder

      MOTION & TRÄNING Beroende på ålder och förutsättningar behöver vi träna på olika sätt. Personliga tränaren Leila Söderholm tipsar om bra träning för dig mellan 15 och 60 plus.

      Träningstips

      Bild: Johnér och ansträngningsastma

      Låt inte din astma hindra dig – så tränar du smart

      MOTION & TRÄNING Andningsproblem när du tränar? Då kan du ha fått ansträngningsastma – och som astmatiker är det extra viktigt att ha bra kondition enligt experten.

      Träningsexperterna tipsar:

      Bild: Johnér

      Kom igång med träningen en gång för alla

      MOTION & TRÄNING Äntligen är det lätt att ge sig ut och träna! Eller? Trots att man planerat det kan det vara svårt att komma igång. Tur då att att det finns massor av inspiration att hämta.

      Springtime-vinnare

      Bild: Privat

      Marina: ”Jag kommer kämpa med sockret hela livet”

      MOTION & TRÄNING Marina Lundmark från Burträsk var en av vinnarna som åkte på träningsresa till Portugal för ett halvår sedan. Tack vare det hittade hon yogan. Men hennes kamp mot sockersuget pågår fortfarande varje dag.

      Felsteg

      Bild: Runkeeper/GIH

      Så fel kan din stegräknare visa

      MOTION & TRÄNING Gått 10 000 steg i dag? Det kan i själva verket innebära att du bara gått 7 000 steg enligt idrottsfysiologen Mikael Mattsson.

      Ny studie

      Bild: Johnér

      Styrketräning gör din hjärna yngre

      MOTION & TRÄNING Att styrketräna under ett års tid kan förynga din hjärna med två år. Det här visar en ny studie där det även framkommer att styrketräning kan förebygga tysta hjärnblödningar.

      PT:n tipsar

      Bild: Johnér

      Bästa löparknepen för dig som vill komma igång

      CHATT & KLIPP Gunnar Söderström, personlig tränare och naprapat, chattade med tittarna om bland annat kolhydratladdning, löparknän och vad man ska tänka på om man börjar löpträna som överviktig.

      20 minuter räcker

      Bild: Leila Söderholm

      Så tränar du effektivt hemma

      MOTION & TRÄNING Svårt att komma igång med träningen? Testa Leilas enkla 20-minutersprogram. Med tre olika svårighetsgrader passar det alla – från nybörjare till mer vältränad.

      Smarta metoden:

      Bild: Johnér Bildbyrå

      Lura dig själv att träna hårdare

      MOTION & TRÄNING Blev det ännu ett pass på gymmet där du inte fick särskilt mycket gjort? Nu har forskare hittat metoden som får dig att orka ta i utan att du själv tänker på det.

      Det var bättre förr

      Bild: SVT

      6 klipp som bevisar att träning var roligare förr

      MOTION & TRÄNING Säg bara "kniiiip" och många av oss får någonting nostalgisk i blicken. För visst var träningen roligare förr? Vardagspuls har samlat några gamla godbitar – från kontorsgympa till 80-talsaerobics.

      Knep & knåp

      Bild: TT

      Så håller du träningskläderna fräscha längre

      MOTION & TRÄNING Känns träningskläderna sura och ofräscha trots att du tvättat dem flera gånger? Var snäll mot dina kläder så håller längre och du slipper köpa nytt. 

      Bild: Johnér Bildbyrå

      Maxa förbränningen med lite sköna dansmoves

      MOTION & TRÄNING Dans är superbra träning som även lyfter humöret. Här är listan på alla härliga skäl att dra till närmaste dansgolv och släppa loss.

      Ta det lugnt

      Bild: Vardagspuls

      7 lata sätt att bränna fett

      KROPP & HÄLSA Hård träning i all ära, men du behöver faktiskt inte ta ut dig helt för att träna i vardagen. Vardagspuls har samlat de bästa sätten att stärka kroppen som du kan göra till en del av din vanliga vardagslunk.

      Träna med hunden

      Bild: Thomas Melen

      Så lägger du upp din träning med en fyrfota kompis

      MOTION & TRÄNING Människans bästa vän – och en fyrfoting som kan motivera dig i toppform. Löpcoachen Thomas Melén berättar vad som gäller för olika hundraser.

      Vardagsträning

      Bild: Leila Söderholm

      Så tränar du effektivt – med en helt vanlig handduk

      BLOGG Med en helt vanlig handduk kan du träna lika bra som på gymmet. Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm visar flera effektiva övningar.

      Vardagsmotion

      Bild: Johnér

      Så påverkas din kropp av en kort promenad – 30 minuter räcker

      MOTION & TRÄNING Ta tillbaka den viktiga vardagsmotionen. Få in i ryggmärgen att ta en promenad. En kort sväng om dagen höjer vardagspulsen mer än ingen alls – och ger många hälsovinster.