träna bästa tiden Bild: Johnér Bildbyrå

Då är det bäst att träna

Få ut mest av passet – beroende på ditt mål

Vad har du för mål med din träning? Här hittar du bästa tiden att träna för att just du ska kunna maxa formen.

Publicerad 2015-05-12 | Senast ändrad 2018-01-03 | Vardagspuls

När du vill gå ner i vikt

Att träna på morgonen får dig att fatta mer hälsosamma beslut genom hela dagen. I en studie från Medicine & Science in Sports & Exercise fann man att kvinnor som tog en 45 minuters powerwalk på morgonen både fick ett minskat sötsug och var mer aktiva under dagen.
Men ät något innan du tränar! Visserligen är det så att du bränner mer fett om du tränar före frukost, men du orkar inte träna lika intensivt utan något i magen. Det betyder att du på hela taget ändå bränner färre kcal om du hoppar över frukosten.

När du tränar för ett särskilt mål eller vill bygga muskler

En studie publicerad i Chronobiology International  slog fast att muskelfunktionen och enzymernas aktivitet ökar på eftermiddagen, och når sin absoluta topp mellan klockan 14 och 18. Det betyder att du kan maxa din träningsinsats under den tidsperioden, och då nå nya toppresultat. Men om du tränar för ett lopp som startar tidigt på morgonen så behöver din kropp få chansen att anpassa sig till den tiden. Så när loppet närmar sig, börja löpträna tidigt på morgonen. 

När du brukar missa träningspasset

Har du ställt fram väskan i hallen för att gå och träna, men för 42:a gången i rad hittat på en undanflykt för att slippa? Veckans bästa träningspass är de som faktiskt blir av. Så hitta rutiner som passar för dig. Är du inte en morgonmänniska, ta med dig träningsväskan och gå direkt efter jobbet. Har du möjlighet att gå upp en timme tidigare, ta en morgonrunda. Ett bra sätt att faktiskt komma i väg är att boka träningen med en kollega, en kompis eller din partner. Det är svårare att ducka en inbokad träningsdejt.

Källa: Fitnessmagazine.com