styrketräning förbränning Bild: Johnér Bildbyrå

Därför är styrketräning så bra för viktminskning

Hjälper dig att nå ditt mål

Dags att bli stammis på gymmet – eller hitta bra rutiner för styrketräning i hemmet.
Musklerna är nämligen din bästa vän när du vill nå drömformen.
Vi förklarar varför.

Publicerad 2015-06-04 | Senast ändrad 2017-01-16 | Vardagspuls

Du har bestämt dig: du vill gå ner ett par kilo.
Många gör då misstaget att enbart äta mindre – vilket kan resultera i att du i stället förlorar muskelmassa. Men det är musklerna som är din bästa vän när du vill slippa de där trivselkilona, eftersom de är nyckeln till en hög förbränning. Att satsa på en mer hälsosam diet (mindre socker och transfetter) i kombination med regelbunden styrketräning är en suverän metod för att nå drömsiffran på vågen.

Det kickar igång ämnesomsättningen

Muskler som regelbundet får arbeta bränner kalorier även när du tar det lugnt. Studier visar att den genomsnittliga kvinnan som styrketränar 2–3 gånger i veckan i två månader förvandlar 1,5 kilo fett till 1 kilo muskler. För varje kilo muskler du lägger på dig så förbränner du 35 till 50 gånger mer kalorier per dag.

Du ser slankare ut

Muskler tar upp mindre plats än fett, vilket gör att när fett förbyts i muskler så får du en slankare, mer tonad siluett.

Bättre hälsa överlag

Studier har visat att regelbunden styrketräning kan minska det dåliga kolesterolet i blodet, samtidigt som det sänker blodtrycket. Styrketräning minskar också risken för benbrott eftersom det ökar tätheten i skelettet. Det är goda nyheter för kvinnor, som oftare drabbas av benskörhet.
Så vad väntar du på? Dags att ta iii!

Källa: Foxnews.com