Det finns olika teorier om vad håll beror på Bild: Mostphotos

6 sätt att förebygga håll

Forskarna inte helt eniga om vad håll beror på

Precis när det känns som bäst att träna sätter det igång. Vi pratar förstås om håll. Men vad beror håll på och vad kan man göra åt det? Vardagspuls tog itu med problemen med den där jobbiga smärtan som kan uppstå när vi anstränger oss.

Publicerad 2018-01-25 | Vardagspuls

Att få håll är helt ofarligt men kan kännas obehagligt, framförallt om du upplever krampkänningar eller smärtsamma hugg. Vad håll beror på är forskarna inte riktigt eniga om och teorierna om tillståndet är många.

Mikael Mattsson som är medicine doktor i fysiologi medverkar i boken Kondition och uthållighet. I boken, som sajten Tränarpasset skrver om, förklarar han att håll troligen beror på en utsträckning eller irritation på bukhinnan och ligamenten som fäster på diafragman, det vill säga mellangärdet som är en muskel som sitter i brösthålans botten.

Teori om mjälten

Många andra menar att mjälten spelar en viktig roll. När vi motionerar får mjälten, ett organ som ligger till vänstern om levern och förvarar röda blodkroppar, jobba extra hårt eftersom behovet av röda blodkroppar blir större under fysisk aktivitet.

En möjlig teori är att smärta uppstår när mjälten pumpar ut röda blodkroppar. Själva smärtan skulle också kunna bero på att blodförsörjningen till mjälten begränsas menar forskare skriver Illustrerad Vetenskap. Det som talar mot denna teori är att håll faktiskt kan uppstå på både höger och vänster sida. Mjälten sitter som bekant på vänster sida.

Andra teorier har varit att levern och mjälten studsar upp och ner i buken vilket inte är en särskilt trovärdig teori eftersom även simmare upplever håll trots att de inte utsätts för stötar under simningen.

Håll vanligt hos löpare

Håll är vanligt hos människor som utövar en idrott där personen arbetar med rotationer och/ eller stötar och där bålen befinner sig i utsträckt läge, håll kan därför uppstå hos den som rider och löptränar.

Personer som upplever håll kan även känna en smärta längst ut på axeln. Det kan ha sin förklaring i att det är samma nerv som förbinder diafragman och området i axeln.

Håll är vanligt hos unga personer.

Så kan du undvika att få håll

  1. Stärk bålen. Vältränade personer och personer med bra hållning tenderar att få mindre håll. Att satsa på att få en starkare bål kan minska risken för håll i framtiden.
  2. Se över kostintagen. Många upplever att de får håll om de ätit precis innan träning. Undvik att äta en stor måltid mindre än tre timmar innan du ska träna eller tävla. Undvik också drycker med högt kolhydratinnehåll.
  3. Värm upp! Det kan förhindra att du drabbas av håll.
  4. Andas rätt, det vill säga med djupa andetag.
  5. Dra ner på tempot. Om håll uppstår är det bra att sakta in och jogga lite lugnare i ett par minuter.
  6. Knyt handen! En klassiker som många fått ära sig som barn. Knyt handen och tryck den mot det ställe där hållet sitter.

Källor: Tränapasset.se, Aktiv träning, Illustrerad Vetenskap.