Det här händer i kroppen när du börjar träna Bild: Johnér

Det här händer i kroppen när du börjar träna

När du börjar träna, för första gången eller efter ett uppehåll, tar det inte lång tid innan du får effekt. Tvärtom påverkas din kropp direkt på flera sätt. Vi har listat några av de skönaste.

Publicerad 2016-09-19 | Senast ändrad 2017-08-01 | Vardagspuls

Det kan kännas obehagligt att börja träna som nybörjare eller efter ett längre träningsuppehåll. Pulsen rusar och du kippar efter luft. Det kan göra att många drar sig för att träna nästa gång eller känner att det inte är för dem.

Träning är en färskvara och ju mer regelbunden den är desto större blir de goda hälsoeffekterna. Samtidigt händer det massor av saker i kroppen direkt när du börjar träna – och ännu mer de kommande veckorna om du biter ihop och fortsätter att hålla igång.

Tidiga effekter när du börjar träna

Energiförbrukningen och förmågan att förbränna fett ökar väldigt snabbt när man börjar träna. Efter bara ungefär 4-6 veckors regelbunden träning kan din maximala fettförbränning öka med cirka 30-40 procent. Det gör det betydligt enklare att minska på bukfettet.

Dina blodsfettsvärden förbättras direkt efter ett avslutat träningspass. Effekten kan hålla i sig upp till ett dygn efteråt.

Även blodsockret sänks och stabiliseras direkt efter träning.

Ditt blodtryck sjunker till under det normala vid vila, vilket är bra eftersom hjärta och kärl då får avlastning mellan varven.

Musklerna stärks. Andelen mer uthålliga muskelfibrer i kroppen ökar efter bara någon veckas träning. På sikt ökar antalet kapillärer i musklerna vilket gör att de får mer syre snabbare. När musklerna blir bättre på att ta upp syre blir din andning lättare eftersom du inte behöver få i dig lika mycket syre för att tillgodose dem.

Effekter av på sikt av regelbunden träning

Ditt hjärta blir starkare. Redan efter ett par månaders intensiv träning blir slagvolymen, det vill säga mängden blod som pumpas runt av varje hjärtslag, större. Dessutom sjunker både vilopuls och maxpuls.

Stressresistensen ökar. Forskning visar att människor som tränar regelbundet får en mindre ökning av stresshormonet kortisol i blodet än andra. Dessutom förstärks kopplingen mellan hjärnans ”stressbromsar” hippocampus och frontalloben och det övriga stressystemet vid träning. Läs mer om hur träning påverkar stressresistensen här.

Dina blodkärl vidgas vilket minskar risken för blodproppar, åderförkalkning och åderförfettning.

Blodvolymen ökar. Med intensiv träning kan du faktiskt få mer blod i kroppen! En fullvuxen människa har i genomsnitt ungefär fem liter blod, men med hård och regelbunden träning kan volymen öka med så mycket som en liter. Det gör bland annat att syreupptagningsförmågan ökar, att man tål värme bättre och minskar risken för värmeslag.

Sömnen blir bättre, vilket i sin tur minskar risken för bland annat depression och hjärt- kärlsjukdomar. Vissa träningsformer har visat sig vara särskilt bra för att motverka sömnbrist

Källor: Vårdguiden, DN