dryck för träning Bild: Johnér Bildbyrå

Dryckerna som hjälper dig att maxa träningen

Få ut ännu mer av ditt pass

Gör dig själv en tjänst och klunka rätt före och efter passet.
Här är dryckerna som gör skillnad.

Publicerad 2015-06-23 | Vardagspuls

1. Kaffe

När: Dagligen, och särskilt strax före ett träningspass.

Därför: Koffeinet i kaffe ger dig en skjuts och hjälper dig att orka ta i mer och längre, så att du får ut mer av ditt pass.
Lista: 5 hälsovinster med att dricka kaffe

2. Ingefära

När: Drick té med färsk ingefära dagligen och särskilt efter träning (koka vatten, skala en bit ingefära och skär i bitar, lägg eventuellt en kanelstång och lite honung i koppen för smak, häll upp vattnet och låt dra en stund).

Därför: Ingefära, som innehåller antiinflammatoriska egenskaper, har visat sig dämpa träningsvärk med hela 25 procent.

3. Grönt té

När: Hela dagen, och särskilt före ett träningspass. 3 koppar om dagen är utmärkt.

Därför: Koffeinet i grönt té hjälper dig att orka träna längre. Drycken ökar även förbränningen under träningen, tack vare en komponent som heter katechiner och får dig att bränna mer fett, särskilt under högintensiv träning så som aerobics.

4. Juice på körsbär

När: Dagligen fram till ett större lopp eller annan rejäl kraftansträngning (även under dagen för loppet).

Därför: En studie visade att löpare som drack körsbärsjuice inför ett maraton hade mindre ont under loppet än de som inte gjorde det. Det beror på komponenter i drycken som dämpar inflammationer. Dessutom har drycken visat sig förlänga sömnen när du dricker den regelbundet.

5. Lättmjölk

När: 2 glas lättmjölk direkt efter träningspasset.

Därför: Mjölkprotein är det bästa proteinslaget för återhämtning vid träning. Kalcium och vitamin D i mjölken stärker ditt skelett. Kvinnor som dricker två stora glas mjölk efter styrketräning får mer muskler och förlorar mer fett jämfört med kvinnor som dricker sockerbaserade energidrycker, enligt en amerikansk studie.

Källa: Sund.nu, Prevention.com