Leila Söderholm visar hur du får starkare muskler med en vanlig pilatesboll Bild: Moa Alexandersson

Effektiv magcirkel med boll

PT-Leila ger dig 4 övningar som stärker magen

Drömmer du om starkare magmuskler? Allt du behöver är en boll eller en kudde. Här visar Leila Söderholm hur du enkelt får en fastare mage – och därmed en starkare kropp!

Publicerad 2017-08-07 | Leila Söderholm

Mage går att träna på många olika sätt. Mina favoriter är övningar där hela kroppen är med och arbetar för att stabilisera. Desto mer funktionell en övning är ju mer effekt för hela bålstyrkan.

Kudde går också bra

Att använda en boll gör att magen jobbar för att hålla kroppen kvar i samma position. Eftersom bollen rör sig och inte ligger still blir det väldigt effektiv och bra träning. Har du ingen boll så använd en kudde och placera på samma plats där bollen jag har bollen på bilderna. Knäindragen går utmärkt att göra med fötterna på en stol eller armstödet på soffan.

Magen och bålen fungerar som vårt nav och det är därigenom all rörelse sker. Lyfter du en arm och en fot samtidigt så är det bålen som gör det möjligt. Ha den tanken med dig när du tränar magen och se hur du kan förbättra kroppens centrum för en hållbar kropp.

Tänk på att spänna magen och ha kontroll på ländryggen genom hela övningen.

Gör cirkeln i 3 varv .

Kram Leila