Ellen Westfelt började med runstreak för att bli av med sin prestationsångest Bild: Johnny Hällneby

Springer varje dag för att inte få prestationsångest

"Att hålla på med runstreak är min meditation"

Löpträning varje dag i flera års tid – hur låter det? Om du frågar Ellen Westfelt så låter det hur bra som helst. – Det kanske verkar lite konstigt men jag började med runstreak för att bli av med den prestationsångest jag hade kring löpningen, säger Ellen som sprungit 1012 dagar i sträck och som dessutom är ultralöpare.

Publicerad 2016-09-20 | Senast ändrad 2017-01-19 | Erika Sjöö

Runstreak innebär att man löptränar varje dag året runt oavsett om det är julafton, midsommar, påskafton eller vad det nu kan vara. Fenomenet, som kommer från USA, har successivt spridit sig över världen och engagerar allt fler löpsugna människor. ”Kravet” är att man springer minst en mile per dag, det vill säga 1,6 kilometer. Utöver det är det fritt fram att utforma sitt löparschema som man vill.

”Runstreak är min meditation”

När 38-åriga Ellen Westfelt började med runstreak för ett antal år sedan hade fenomenet knappt kommit till Sverige. Som erfaren långdistanslöpare, och ultralöpare, hade hon hamnat i en period av negativa tankar som kretsade kring löpträningen.

– Jag fick prestationsångest. Tyckte inte att jag tränade tillräckligt hårt och fick dåligt samvete de dagar jag inte tränade. Jag ville komma bort från den negativa spiralen och bestämde mig för att springa max 20 minuter varje dag, säger Ellen Westfelt.

Och så fick det bli. Ellen började med runstreak för att övervinna den prestationsångest som drabbat henne. 

– Det funkade jättebra. Visst, i början var det lite svårt att motivera sig själv men idag är det lika självklart som att borsta tänderna. Eftersom jag vet att det bara rör sig om tjugo minuter är det så lätt att klara av det. Jag tycker det är lika bra träning som när jag sprang varannan dag då jag tog i betydligt hårdare.

– Efter att jag började med runstreak har jag mindre känningar av skador än vad jag hade förut och jag återhämtar mig snabbare efter hårdare ansträngningar som till exempel längre ultralopp eller andra tuffa träningspass. Dessutom är det så fantastiskt skönt att få en stund utomhus för sig själv. – varje dag. Runstreak är min meditation, säger Ellen Westfelt.

Vad händer om man blir sjuk?

Med åren har Ellen hittat ett antal olika löprundor i närheten kring hemmet och på andra platser. Ibland kör hon ett pass i skidbacken eller på löpbandet men allra skönast är det att springa i skogen. Tempot är alltid långsamt och löpturen ska kännas behaglig.

– I somras när jag sprang mina rundor i skogen spanade jag in var det fanns kantareller eller blåbär. Sedan var det bara att leda in barnen på rätt ställe. Jag springer så långsamt att det inte är några problem för en åttaåring att jogga med. Det blir aldrig tråkigt med runstreak, säger Ellen.

Det enda som skulle få Ellen att avstå från att springa varje dag är om någonting händer hennes familj eller om hon själv blir sjuk.

– Under de här tre åren har jag som tur var inte varit ordentligt sjuk. Jag har varit lite förkyld någon gång och om jag känt mig hängig så har jag tagit det extra långsamt. Om jag skulle få influensan skulle jag verkligen inte ge mig ut, säger Ellen.

Planerar i förväg

Att hålla på med runstreak kräver god planeringsförmåga. Ellen planerar för det mesta alltid in sina pass i förväg så att hon har de avklarade innan hon ska hitta på något.

– Ska man ut och resa till exempel och går upp tidigt och dessutom vet med sig att man ska resa hela dagen kan det ju kännas lite segt. Då brukar jag tänka ”men det är ju bara tjugo minuter” och så kliver jag upp lite tidigare. I och med att jag jobbar med att coacha andra löpare och arrangerar träningsläger så har jag bra förutsättningar att hålla på med runstreak, säger Ellen.

Tips till dig som vill börja med runstreak

  1. Man behöver inte vara toppform för att börja med runstreak. Man kan börja med en promenad på 20 minuter varje dag för att sedan börja jogga så smått. Det är ett bra sätt att komma igång.
  2. Ha inte för höga mål i början. Många killar har en tendens att sätta upp mål som 5 kilometer eller en mil om dagen. Det slutar förr eller senare med att de inte hinner med och tvingas bryta sin runstreak.
  3. Det går att klämma in 20 minuter nästan var som helst. Innan middagen eller på lunchrasten till exempel.
  4. Springer man långsamt blir man oftast inte så svettig. Det innebär att man inte behöver tvätta träningskläderna efter varje pass så man behöver inte tänka så mycket på det där med lediga tider i tvättstugan.
  5. Ett tips är att du byter om till träningskläder en god stund innan du ska ge dig ut. Ibland kan det där med att plötsligt börja leta efter sina kläder fungera som en mental spärr. Byter man om några timmar innan kan man helt enkelt inte låta bli att springa.

Om Ellen Westfelt

Ålder: 38 år

Familj: Sambo, två barn och två bonusbarn

Gör: Driver företaget Pace on Earth tillsammans med sambon Johnny. Coachar andra i löpning och inspirerar människor att börja springa

Sociala medier: Följ Ellen på Instagram och Facebook: Pace On Earth