Bild: Gunnar Söderström, Eddie Granlund/Lidingöloppet

”Positiva tankar är absolut avgörande”

Löparcochen Gunnar Söderströms bästa tips – inför och under loppet

Ska du springa Lidingöloppet eller något annat roligt lopp i helgen?
Löparcoachen Gunnar Söderström går igenom de absolut största misstagen du kan göra inför och under ett lopp. Och vad du ska göra istället.

Publicerad 2016-09-22 | Erika Sjöö

Missarna dagen innan

1. För mycket kolhydrater

– Ett vanligt fel som många gör är att de kolhydrat-laddar för mycket kvällen innan. De proppar i sig hinkvis med pasta och potatis och resultatet blir att man känner sig tung, seg och trött under loppet. Satsa på en schysst middag med mat som du tycker om. Gärna en portion med lite kolhydrater, lite grönsaker och lite protein. Kom däremot ihåg att fylla på med sportdryck under loppets gång. Då får du i dig kolhydrater.

– Min erfarenhet är också att så kallade ”kolhydrat-tömningar” inte är något att satsa på. Det bygger på att man undviker kolhydrater för att sedan köra ett långt tuff pass dagarna innan med förhoppningen att kroppen sedan skulle ta upp extra mycket. Men det är något jag verkligen inte rekommenderar

2. Dålig vätskebalans

– Det är superviktigt att ha en bra vätskebalans i kroppen kvällen innan loppet. Urinen ska vara vit och luktfri. Satsa på att dricka några glas extra vatten lite då och då under dagen innan. Det räcker.

Forskare: Drick inte för mycket vatten när du tränar

3. Långa tånaglar och nya kläder

– Kom ihåg att klippa tånaglarna och undvik att köpa nya träningskläder och skor. Många får skavsår för att de bär klädesplagg de inte är vana vid. Använd utrustning som du är bekväm med. Många som springer Lidingöloppet på lördag kommer att få skavsår mellan låren och skinkorna och det är ju totalt onödigt.

4. Packa inte i sista minuten  

– Undvik att packa när du är stressad. Sista rycken på kvällen blir att lägga fram dina kläder, skor, startbevis och annat som är viktigt att ha med sig till loppet. Det är så lätt att missa någonting viktigt om man är stressad på morgonen.

Vid startlinjen

– Många blir nervösa, stressade och stissiga när det bara är någon minut kvar till start. Av naturliga skäl.Kom ihåg att andas och ta det lugnt och undvik att stressa upp dig. Låt dig inte skrämmas av att pulsen stiger

Under loppet

1. Spring inte för fort i början

 – Det vanligaste misstaget många gör är att de tar i alldeles för hårt i början av loppet. Man sparar inte mycket tid på att springa alldeles för fort i början och dessutom riskerar man att bli väldigt trött de sista kilometrarna. Försök motstå frestelsen även om det kan vara svårt.

2. Kryssa dig inte fram

– Undvik att kryssa dig fram till höger och vänster de första 1-2 kilometrarna. Det kostar mer än vad det smakar. Ta det lugnt i början. Fältet kommer snart att sprida sig ändå.

3. Vänta inte tills du blir törstig

– Drick lite strax innan loppet börjar och vänta inte tills du blir törstig. Då har du nämligen redan vätskebrist. Ta en mugg sportdryck vid varje kontroll så att du får i dig salt och energi.

4. Superviktigt: Tänk positiva tankar

– Det absolut viktigaste, som också är totalt avgörande för hur det går, är den mentala dialog du har med dig själv under loppet. Tänker du: ”Åh gud vad trött jag är”, då kommer du garanterat att bli trött. Om det känns motigt: Tänk dig att din bästa kompis ringer till dig och säger att hon eller han är jättetrött. Inte säger du då till din vän att lägga av. Du försöker komma med peppande tankar om att kämpa på. Bomba dig själv med positiva tankar. En bra känsla leder alltid till en bra prestation.

5. Och till sist – kom ihåg att det inte är hela världen om du tvingas avbryta

– Hela poängen med loppet är ju hela resan dit, det vill säga all träning du gör inför loppet och som har fått dig att må bra. Har du ont, feber eller yrsel är det okej att bryta. Du vill ju känna dig frisk och välmående efter ett lopp ­– inte skadad och sjuk.

Om Gunnar Söderström

Gunnar är utbildad naprapat, personlig tränare och kostrådgivare.

1999 – 2012 tillhörde han Sverigeeliten i triathlon. Fram till 2015 har han haft över 25 000 träningar och behandlingar. Gunnar är ansvarig för fysträningen för samtliga domare i allsvenskan. Som Swedish fitness coach ingår utbildningar och uppdrag åt FIFA, bland annat under fotbolls-VM i Brasilien 2014.

Resultat direkt!

Bild: Johnér

Det här händer i kroppen när du börjar träna

MOTION & TRÄNING När du börjar träna, för första gången eller efter ett uppehåll, tar det inte lång tid innan du får effekt. Tvärtom påverkas din kropp direkt på flera sätt. Vi har listat några av de skönaste.

Det fungerar verkligen!

Bild: Pressbild, Lidingöloppet

Överläkaren: Det här är bästa träningen mot stress

MOTION & TRÄNING Träningen är ett av våra mest effektiva verktyg mot stress. En av de som upptäckt det är stjärnkocken Tommy Myllymäki. Överläkaren Anders Hansen avslöjar vilken träning som är bäst. 

Studie visar

Bild: Johnér

Så stora är hälsovinsterna från Pokémon Go

MOTION & TRÄNING Många har misstänkt det, men först nu är det bevisat: de som spelar Pokémon Go rör på sig mer än innan. Och folkhälsovinsterna ser ut att vara enorma, enligt en amerikansk studie.

Det bästa från Vardagspuls TV

      Följ Vardagspuls bloggare

      Något för din arbetsplats?

      Bild: Johnér

      Nya trenden: gruppträna på lunchen

      MOTION & TRÄNING Har du svårt att få till träningen? En ny studie visar att många inte tränar på grund av tidsbrist eller för att de saknar sällskap. Om du känner igen dig kan den nya träningstrenden vara något för dig.

      Aha!

      Bild: Johnér

      Därför står vågen stilla

      KROPP & HÄLSA Du rör på dig ofta och äter bra mat. Ändå händer det ingenting. Varför?

      Högintensiv träning

      Bild: Moa Alexandersson

      PT-Leila: Träna igenom hela kroppen på bara 10 minuter

      MOTION & TRÄNING Dåligt med tid att träna? Hoppa inte över passet, korta ner det rejält istället! Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm visar hur du kör igenom hela kroppen på bara tio minuter.

      Så här ska du tänka!

      Bild: Gunnar Söderström, Eddie Granlund/Lidingöloppet

      ”Tänk positivt – det avgör om du ska lyckas”

      MOTION & TRÄNING Ska du springa Lidingöloppet eller något annat roligt lopp i helgen? Löparcoachen Gunnar Söderström går igenom de absolut största misstagen du kan göra inför och under ett lopp. Och vad du ska göra istället.

      5 övningar

      Bild: Moa Alexandersson

      PT-Leila: Så tränar du bort din stelhet och ryggsmärta

      MOTION & TRÄNING Skyll inte på åldern! Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm visar fem övningar som verkligen hjälper mot smärta i ländryggen.

      Experten tipsar

      Bild: Johnér och Moa Alexandersson

      Är det farligt att träna om man har träningsvärk?

      MOTION & TRÄNING Personliga tränaren Leila Söderholm ger dig svaren på allt du behöver veta om den där träningsvärken som kan göra så ont.

      Tips och övningar

      Bild: Johnér

      Så tränar du bäst efter din ålder

      MOTION & TRÄNING Beroende på ålder och förutsättningar behöver vi träna på olika sätt. Personliga tränaren Leila Söderholm tipsar om bra träning för dig mellan 15 och 60 plus.

      Träningstips

      Bild: Johnér och ansträngningsastma

      Låt inte din astma hindra dig – så tränar du smart

      MOTION & TRÄNING Andningsproblem när du tränar? Då kan du ha fått ansträngningsastma – och som astmatiker är det extra viktigt att ha bra kondition enligt experten.

      Träningsexperterna tipsar:

      Bild: Johnér

      Kom igång med träningen en gång för alla

      MOTION & TRÄNING Äntligen är det lätt att ge sig ut och träna! Eller? Trots att man planerat det kan det vara svårt att komma igång. Tur då att att det finns massor av inspiration att hämta.

      Springtime-vinnare

      Bild: Privat

      Marina: ”Jag kommer kämpa med sockret hela livet”

      MOTION & TRÄNING Marina Lundmark från Burträsk var en av vinnarna som åkte på träningsresa till Portugal för ett halvår sedan. Tack vare det hittade hon yogan. Men hennes kamp mot sockersuget pågår fortfarande varje dag.

      Felsteg

      Bild: Runkeeper/GIH

      Så fel kan din stegräknare visa

      MOTION & TRÄNING Gått 10 000 steg i dag? Det kan i själva verket innebära att du bara gått 7 000 steg enligt idrottsfysiologen Mikael Mattsson.

      Ny studie

      Bild: Johnér

      Styrketräning gör din hjärna yngre

      MOTION & TRÄNING Att styrketräna under ett års tid kan förynga din hjärna med två år. Det här visar en ny studie där det även framkommer att styrketräning kan förebygga tysta hjärnblödningar.

      PT:n tipsar

      Bild: Johnér

      Bästa löparknepen för dig som vill komma igång

      CHATT & KLIPP Gunnar Söderström, personlig tränare och naprapat, chattade med tittarna om bland annat kolhydratladdning, löparknän och vad man ska tänka på om man börjar löpträna som överviktig.

      20 minuter räcker

      Bild: Leila Söderholm

      Så tränar du effektivt hemma

      MOTION & TRÄNING Svårt att komma igång med träningen? Testa Leilas enkla 20-minutersprogram. Med tre olika svårighetsgrader passar det alla – från nybörjare till mer vältränad.

      Smarta metoden:

      Bild: Johnér Bildbyrå

      Lura dig själv att träna hårdare

      MOTION & TRÄNING Blev det ännu ett pass på gymmet där du inte fick särskilt mycket gjort? Nu har forskare hittat metoden som får dig att orka ta i utan att du själv tänker på det.

      Det var bättre förr

      Bild: SVT

      6 klipp som bevisar att träning var roligare förr

      MOTION & TRÄNING Säg bara "kniiiip" och många av oss får någonting nostalgisk i blicken. För visst var träningen roligare förr? Vardagspuls har samlat några gamla godbitar – från kontorsgympa till 80-talsaerobics.

      Knep & knåp

      Bild: TT

      Så håller du träningskläderna fräscha längre

      MOTION & TRÄNING Känns träningskläderna sura och ofräscha trots att du tvättat dem flera gånger? Var snäll mot dina kläder så håller längre och du slipper köpa nytt. 

      Bild: Johnér Bildbyrå

      Maxa förbränningen med lite sköna dansmoves

      MOTION & TRÄNING Dans är superbra träning som även lyfter humöret. Här är listan på alla härliga skäl att dra till närmaste dansgolv och släppa loss.

      Ta det lugnt

      Bild: Vardagspuls

      7 lata sätt att bränna fett

      KROPP & HÄLSA Hård träning i all ära, men du behöver faktiskt inte ta ut dig helt för att träna i vardagen. Vardagspuls har samlat de bästa sätten att stärka kroppen som du kan göra till en del av din vanliga vardagslunk.

      Träna med hunden

      Bild: Thomas Melen

      Så lägger du upp din träning med en fyrfota kompis

      MOTION & TRÄNING Människans bästa vän – och en fyrfoting som kan motivera dig i toppform. Löpcoachen Thomas Melén berättar vad som gäller för olika hundraser.

      Vardagsträning

      Bild: Leila Söderholm

      Så tränar du effektivt – med en helt vanlig handduk

      BLOGG Med en helt vanlig handduk kan du träna lika bra som på gymmet. Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm visar flera effektiva övningar.

      Vardagsmotion

      Bild: Johnér

      Så påverkas din kropp av en kort promenad – 30 minuter räcker

      MOTION & TRÄNING Ta tillbaka den viktiga vardagsmotionen. Få in i ryggmärgen att ta en promenad. En kort sväng om dagen höjer vardagspulsen mer än ingen alls – och ger många hälsovinster.